امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13179 تاریخ انتشار: شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

تصمیمات جدید شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) شرح داده شد؛

90 کشور نشان خادم المصطفی را ثبت می کنند

خبرایران: دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در حاشیه نشست این شورا تصمیمات دومین دوره برگزاری این جایزه را شرح داد و گفت: مراحل ثبت نشان خادم المصطفی که نشان صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) است و همچنین خود این جایزه در اداره کل مالکیت صنعتی انجام شده و فرآیند ثبت آن در 90 کشور جهان نیز در حال پیگیری و نهایی شدن است.
90 کشور نشان خادم المصطفی را ثبت می کنند

به گزارش خبرایران از ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، مهندس مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در نشست شورای سیاست گذاری این جایزه که صبح امروز-شنبه 5 دی ماه- در هتل پارسیان آزادی برگزار شد، گفت: امروز ششمین جلسه شورای سیاست گذاری جایزه برگزار شد که در این جلسه سه دستور مد نظر قرار گرفت. بر اساس وظایف جلسه ابتدا گزارشی از عملکرد دبیرخانه ارائه شد. دستور دوم در جلسه نیز به تعیین و انتخاب دانشگاه های کشورهای اسلامی به عنوان اعضای اصلی شورا اختصاص یافت. از این رو باید دو عضو اصلی از کشورهای اسلامی به این جایزه اضافه شوند که در دوره نخست دو دانشگاه به عضویت آن درآمده بودند و فعالیت خود را به سرانجام رساندند. برای دوره جدید نیز در نظر گرفته شد کارگروهی متشکل از دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) مسئولیت تعیین این دو دانشگاه را بر عهده بگیرند. دستور سوم نیز تعیین اعضای نهادهای اسلامی بین المللی در شورای سیاست گذاری جایزه است که به صورت دوره ای تعیین خواهند شد. در دوره اول بانک توسعه اسلامی و آکادمی علوم جهان اسلام در این مقام همراه ما بودند و در دوره جدید نیز بانک توسعه اسلامی و کامستک در کنار ما خواهند بود.

 وی ادامه داد: در این جلسه همچنین مقرر شد خیرینی که منابع اهدایی حداقل یک جایزه به برگزیدگان را به عهده گرفته اند، بتوانند برای یک دوره عضو ناظر این جایزه باشند. همچنین تاکنون محدودیتی داشتیم مبنی بر این که هر نهاد نامزد کننده تنها می توانست یک دانشمند را کاندید کند. اما این محدودیت قرار است در دوره جدید برداشته شود و گروه های داوری نیز به فعالیت خود همچون گذشته ادامه خواهند داد.

 دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) درباره زمینه های علمی این جایزه توضیح داد: پیش از این جایزه مصطفی(ص) در چهار حوزه علوم و فناوری نانو، علوم و فناوری زیستی و پزشکی، علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات و طرح برتری در دیگر رشته های علمی برگزار می شد. در حال حاضر با توجه به حجم تقاضاهایی که در حوزه چهارم یعنی عمومی داشتیم یک جایزه دیگر به این حوزه اضافه شده است و مجموعا پنج جایزه در دوره بعدی به برگزیدگان اعطا خواهد شد. همچنین سایر حوزه های علوم از جمله علوم شناختی، پزشکی، اقتصاد و بانکداری اسلامی نیز امکان استفاده دریافت این دو جایزه عمومی را خواهند داشت.

 صفاری نیا با اشاره به مبلغ اهدایی به دانشمندان برتر گفت: مبلغ اهدایی طبق رایزنی های انجام شده همان 500 هزار دلار خواهد بود و تغییر نمی کند.

 وی به اهدای نشان خادم المصطفی اشاره کرد و گفت: مجموعا بیش از 270 عضو حقیقی و حقوقی در جمع خیرین جایزه مصطفی(ص) با ما همکاری داشته اند و نشان خادم المصطفی به آن ها تعلق می گیرد. یکی از برنامه های جایزه مصطفی(ص) توسعه علم و فناوری در کشورهای جهان اسلام است و برای تامین مالی این برنامه روی کمک واقفان حساب باز کرده ایم.

 دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی(ص) در پاسخ به این که برگزیدگان این جایزه آیا با شروطی در هزینه کرد مبلغ اهدایی رو به رو هستند یا نه، بیان کرد: جایزه مصطفی(ص) یک منشور ارزشی با 9 اصل دارد که در آن توصیه های عمومی برای اعضای گروه های داوری و نهادهای نامزدکننده و برگزیدگان درباره هزینه کرد مبلغ اهدایی ارائه شده است و این جوایز بهتر است صرف توسعه علم و فناوری و نه مصارف شخصی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراحل ثبت نشان خادم المصطفی که نشان صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی(ص) است و همچنین خود این جایزه در اداره کل مالکیت صنعتی انجام شده و فرآیند ثبت آن در 90 کشور جهان نیز در حال پیگیری و نهایی شدن است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب