امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13208 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس سعید شریف‌ زاده اعلام کرد؛

برگزاری اولین همایش ملی آتش نشانی وایمنی شهری/ میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانی به محل حریق ۴ دقیقه و۲۵ ثانیه رسیده/ بیشترین حریق‌ها در6 ماهه اول امسال درمنطقه ۱۸رخ داده/ ضرورت توجه به علم و دانش فنی در حوزه کار آتش نشانی

خبرایران: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران میانگین زمانی رسیدن ماموران آتش نشانی درحریقها را۴دقیقه و۲۵ثانیه اعلام کرد.
برگزاری اولین همایش ملی آتش نشانی وایمنی شهری/ میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانی به محل حریق ۴ دقیقه و۲۵ ثانیه رسیده/ بیشترین حریق‌ها در6 ماهه اول امسال درمنطقه ۱۸رخ داده/ ضرورت توجه به علم و دانش فنی در حوزه کار آتش نشانی

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری اولین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری، صبح امروز یکشنبه ۶ دی ماه ۹۴، با حضور«مهندس سعید شریف‌ زاده» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران و اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران برگزارو دراین نشست خبری «مهندس سعید شریف‌ زاده» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت حضرت محمد (ص) اظهارداشت: متولی ایمنی شهر سازمان آتش‌نشانی است و این سازمان نه تنها در تهران بلکه در تمامی شهرستان‌ها برای کاهش حوادث و تلفات ناشی از آن تلاش می‌کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد:درحال حاضر سازمان‌های آتش‌نشانی برای کاهش تلفات حوادث نیاز به ۲ بال علم و صنعت دارند و با این دو بال می‌توانند در جهت ارتقای ایمنی شهر اقدام کنند؛ ولی در این زمینه هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است؛ البته به تازگی رشته مهندسی حریق در وزارت علوم تصویب شده است و طبق آمار میزان وقوع حریق در شش ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده البته این آمار خیلی زیاد نیست.

وی خاطرنشان کرد:  میانگین زمان رسیدن آتش‌نشانی به محل حریق با توجه به افزایش ایستگاه‌ها به ۴ دقیقه و ۲۵ ثانیه رسیده است؛ البته در پایان هر سال شورای سازمان آتش‌نشانی آمار مربوط به حریق را ارزیابی و اعلام می‌کند و شورای شهر تهران نیز در این زمینه ارزیابی‌های خود را انجام می‌دهد.

مهندس شریف‌زاده عنوان داشت: هنوز نتوانسته‌ایم بازاریان را مجاب کنیم که در حریم تردد مردم، اجناس خود را نچینند،در زمینه تغییر کاربری‌های غیرمجاز نیز با مشکلاتی روبرو هستیم. به عنوان نمونه در مناطق ۱۸ و ۴ برخی خانه‌های مسکونی تبدیل به کارگاه شده‌اند، برخی از بخش‌های منطقه ۱۲ نیز خالی از سکنه و تبدیل به انبار یا تولیدی پوشاک شدند. در واقع بی‌احتیاطی شهروندان علت افزایش حریق است.

 وی ابرازداشت: بیشترین حریق‌ها در شش ماهه اول سال جاری در منطقه ۱۸ رخ داده و این حریق‌ها در یافت‌آباد و شهرک ولیعصر گزارش شده است. منطقه ۴ نیز پس از منطقه ۱۸ بیشترین حریق‌ها را داشته است که در بلوار دلاوران و تکاوران بیشتر شاهد آنها بوده‌ایم.

 مهندس شریف‌ زاده، با اشاره به طرح ساماندهی و انضباط شهری در منطقه ۱۲ گفت: مهم‌ترین هدف این طرح ساماندهی مشاغل است، در این جهت از تولیدکنندگان این منطقه خواسته شده که به شهرک‌های صنعتی نقل مکان کنند.

وی با اشاره به ایستگاه‌های آتش‌نشانی منطقه ۱۲ تصریح کرد: در این منطقه ۵ ایستگاه فعالیت می‌کنند که ۲ ایستگاه نیز به آنها در کوچه غریبان و چهارراه مخبرالدوله افزوده شده است. قرار است دو ایستگاه نیز در منطقه هرندی و امامزاده یحیی پیش‌بینی شود. علاوه بر آن چند ایستگاه بدون خودرو را نیز در این منطقه پیش‌بینی می‌کنیم به گونه‌ای که چند آتش‌نشان را بدون خودرو در آنها مستقر می‌کنیم.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهر تهران افزود: در منطقه ۱۲، ۴۲۴ شیر هیدرانت نصب کرده‌ایم که قرار است تا پایان طرح ساماندهی منطقه ۱۲ به ۴۶۳ شیر افزایش یابد. همچنین آتش‌نشانان را در کوچه‌های یکی، دو متری این منطقه مستقر می‌کنیم.

وی با اشاره به شدت حریق‌های منطقه بازار از ابتدای سال جاری و در سال گذشته گفت: طی این مدت حریق‌های مختلفی در بازار رخ داده که هیچ‌کدام از آنها توسعه نیافته وحداقل خسارت را بر جای گذاشته است و این سازمان باید از دو بال علمی و صنعتی برخوردار باشد. در این دو بخش اقدامات خیلی خاصی انجام نشده است و در زمینه وجود برندی به منظور تامین نیازمندی‌های تخصصی، صنعتی و تجهیزات علمی هیچ قدمی در کشور برداشته نشده و ‌تمام خودروهای مورد نیاز برای اطفای حریق و ایمنی شهری برندهای خارجی است و در حال حاضر در سازمان ملی استاندارد کشور حتی یک آزمایشگاه برای آزمایش تجهیزات مربوط به آتش نشانی وجود ندارد.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با تاکید بر ضرورت توجه به علم و دانش فنی در حوزه کار آتش نشانی گفت: جامعه علمی کشور باید در این زمینه گام‌های موثری بردارد. علاوه بر آن لازم است که آنقدر فرهنگ سازی شود که همه شهروندان مسئولیت پذیر باشند و از مسائل ایمنی گریزان نباشند. به همین منظور اولین همایش آتش نشانی و ایمنی شهری را در ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌کنیم و از سخنرانان افتتاحیه به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد باقر قالیباف شهردار تهران و مدیر عامل سازمان ملی استاندارد اشاره کرد.

 وی با اشاره به اهداف این همایش اظهار داشت: کاربست دستاوردهای علمی و تجربی یکی از این اهداف است. تجربیاتی در اختیار آتش نشانان است که باید با دستاوردهای علمی آمیخته شود و به همین منظور برای هم اندیشی و تبادل دانش بسترسازی‌های لازم را انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهر تهران ارتقاء نظام مدیریت ایمنی و آتش نشانی در شهر را یکی دیگر از اهداف نخستین همایش آتش نشانی و ایمنی شهری برشمرد و گفت: قصد داریم از دستاوردهای علمی و پژوهشی حداکثر بهره را ببریم و مشارکت نخبگان و کارشناسان مرتبط را موضوع ایمنی و آتش نشانی را جلب کنیم. در واقع مسئله ایمنی و آتش نشانی را تبدیل به یک محور کنیم.

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، ضمن اشاره به برگزاری دومین همایش به صورت بین المللی در سال ۹۵ درباره محورهای نخستین همایش گفت: مشارکت اجتماعی و آسیب شناسی و ارتقای بهره وری در مدیریت ایمنی از جمله محورهای نخستین همایش آتش نشانی و ایمنی شهری است. شهر ایمن و زندگی آرام را به عنوان شعار ای همایش انتخاب کرده‌ایم.

 مهندس شریف‌ زاده، با بیان اینکه دو پنل تخصصی در این همایش برگزار می‌شود، گفت: آسیب شناسی حریق خیابان جمهوری و آمیزه‌های حریق پمپ بنزین خیابان کمیل عناوین این دو پنل است. در دومین روز همایش نیز کارگاه آموزشی برگزار می‌شود. کشورهای انگلیس، استرالیا و بلاروس نیز مقاله‌هایی برای ما ارسال کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مقاله مدیریت فرماندهی عملیات در سطح میانی و مدیران ارشد از استرالیا و تجهیزات نوین امداد و نجات از بلاروس اشاره کرد.

 وی افزود:‌ کشور انگلستان برای اطفای حریق در طبقات منفی اقداماتی انجام داده که منجر به کاهش بسیار زیاد تلفات این حریق‌ها شده است. در حال حاضر ما با چنین مشکلی مواجه هستیم چرا که اطفای حریق در طبقات منفی بسیار سخت است و هم امکانات و هم روشهای خاصی را نیاز دارد.

 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی در حوزه ایمنی شهری اظهار کرد: تلاش زیادی بر فرهنگ سازی در زمینه ایمنی شهری می‌کنیم این در حالیست که ما گاهی اوقات شاهد واکنش‌های غیر منتظره‌ای از سوی شهروندان هستیم. برخی از آنها گمان می‌کنند نکات ایمنی که ما در زمینه ساخت و ساز مطرح می‌کنیم سخت گیری است و فکر می‌کنند مأمور آتش نشانی غرضی دارد. این در حالیست که مقاوم سازی ساختمان‌های احداث شده برای حفظ سلامتی شهروندان است.

 مهندس شریف‌ زاده، با اشاره به موضوع تبادل اطلاعات میان آتش نشانان گفت: تبادل اطلاعات میان آنان ضعیف است. آنها هر دو سال یکبار در همایش اتحادیه آتش نشانان آسیا و اقیانوسیه شرکت می‌کنند اما زمان کافی برای تبادل اطلاعات ندارند حتی بین آتش نشانان داخل کشور نیز در زمینه تبادل اطلاعات با نواقصی روبرو هستیم. از سوی دیگر برخی مکانها هنوز تحت پوشش آتش نشانی نیستند. البته باید به این نکته توجه کنیم که در سال جاری تلفات ناشی از تنفس گاز مونوکسید کربن به شدت کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌ نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های امام حسین (ع)، شهید بهشتی، صنعتی شریف، علم و صنعت و امیرکبیر در برگزاری نخستین همایش آتش نشانی و ایمنی شهری تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با مشارکت این مراکز علمی بستری فراهم شود تا بتوانیم از دستاوردهای علمی بهره ببریم. در حال حاضر واحدهای درسی رشته مهندسی حریق تدوین شده است و قرار است در سال۹۵ در مقطع تحصیلات تکمیلی در این رشته دانشجو جذب شود البته سازمان آتش نشانی در دانشگاه علمی کاربردی خود دانشجویانی در مقطع کارشناسی در این حوزه تربیت می‌کند و قرار است تاکتیک‌ها و تکنیک‌های اطفاء و پیشگیری از حریق در مقطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی حریق تدریس شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب