خبرایران: معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در سطح ملی برندهای خوبی داریم؛ ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بینالمللی نداریم وامیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفافسازی برندهای برتر شود.
به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی با حضور«محمدرضا مودودی»مشاور وزیر و معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، «گیتی توانا»مدیر کل دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت و اصحاب رسانه صبح امروز چهارشنبه ۱۶ دی ماه ۹۴در تالار اصفهان محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزارودراین نشست خبری«محمدرضا مودودی»معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران اظهارداشت:یکی از اهداف برگزاری نخستین جشنواره انتخاب برندهای برترملی درگروه های مختلف کالایی، معرفی شرکت ها و برندهای قدرتمند داخلی برای حضور در بازارهای رقابتی و بین المللی می باشد.
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: درکشوراکنون برندهای خوشنامی وجود دارد، اما این برندها در خارج از کشور و حتی منطقه که مقصد ۷۰ درصد صادرات ماست، به خوبی مطرح نشده ومتاسفانه فقدان برند معتبر بین المللی در سطح خاورمیانه یکی از مهمترین ضعف های کشور در این زمینه می باشد.
وی خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت و بر اساس آیین نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات، موضوع ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع ساماندهی در رابطه برند به سازمان توسعه تجارت تفویض شده و امسال نیز مصوبه دیگری جایگزین آن شده که علاوه بر برند، موضوع تبلیغات نیز در داخل آن دیده شده است.
مودودی ابرازداشت: برند بیش از اینکه یک سرمایه مادی باشد، یک سرمایه معنوی است و برای یک محصول ارزشآفرینی می کند،چرا که۷۰ درصد صادرات ما به کشورهای همسایه انجام میشود و این در حالی است که متاسفانه برندهای ما آن طور که باید و شاید در آنجا معرفی نشدند که همین موضوع تاثیرات منفی را در میزان صادرات به دنبال دارد.ا
وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم بحث انتخاب و معرفی برندها را براساس اصول علمی برگزار کنیم تا با استانداردهایی که در دنیا مطرح است مطابق باشد و با این کار در نهایت کارنامه ای ارائه میشود که بر اساس آن می توانیم بگوییم شرکت ها در چه بخشهایی نقاط ضعف و قوت دارند،با این اقدام در سالهای بعد می توانیم برندهایی با شاخصهای جهانی داشته باشیم.
مشاور وزیرصنعت و معدن عنوان داشت: نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی در ۲۶ بهمن ماه سالجاری، در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود و در سطح ملی برندهای خوبی داریم؛ ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بینالمللی نداریم وامیدواریم فضای ایجاد شده در کشور موجب شفافسازی برندهای برتر شود و در نهایت به جایگاه ما در حوزه صادرات کمک کند.
وی افزود: مشوقها و یارانههای صادراتی از مباحث کلیدی سازمان توسعه تجارت است، بر اساس ارزیابی هایی که صورت می گیرد طبیعتا در جهت حمایت از شرکت های برتر نیز امکاناتی فراهم شده و تسهیلاتی ارائه میشود و باید شاهراه صادراتی تعریف کنیم که شرکتهای توانمند بتوانند به راحتی از آن عبور کنند و شرکتهای کوچک تر نیز به عنوان زنجیرههای تامین شرکتهای بزرگتر و زیر چتر آنها فعالیت کنند.
مودودی یادآورشد: شرکتهای بزرگ توان مالی برای ورود به بازارهای جهانی را دارند، ولی شرکت های کوچک تر فاقد این توانایی هستند و از طرفی ورود شرکتهای کوچک به بازارهای خارجی در بعضی مواقع موجب ایجاد رقابتهای منفی و بعضا قیمت شکنی و خراب شدن بازار میشود و در برخی موارد شاهد بودیم مشکلات اساسی در بازارهای هدف ایجاد شد که شاید از محل برگزاری چنین برنامه هایی بتوانیم شرکتهای توانمند صادراتی را پیدا کنیم و مشوقها را به شرکتهای قدرتمند اختصاص دهیم.
معاون کمک های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: خوشبختانه در جهت حمایت از صادرکنندگان یارانه ۲۰۰ میلیارد تومانی به صادرکنندگان غیرنفتی اختصاص یافته و علاوه بر آن ۵۰ میلیارد تومان در بخش نرمافزاری توسعه صادرات در نظر گرفته شده است و شرکتهایی که به عنوان شرکت برتر انتخاب میشوند به صورت ویژه به مشکلات آن ها رسیدگی میشود.
وی در پایان گفت: برند ابزاری برای توسعه صادرات است، نوع رویکردی که در بخش تولید وجود دارد و باید اصلاح شود آن است که سرریز تولید داخل به عنوان محصول صادراتی در نظر گرفته میشود و این در حالی است که باید تولیدی جهانی و فرامرزی داشته باشیم که در آن صورت نیز برند ما فرامرزی خواهد بود.
گیتی توانا مدیر کل دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت، در ادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: در راستای فراخوانی که داشتیم از برندهای ایرانی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان درخواست کردیم در این ارزیابی شرکت کنند و در ثبت نام اولیه که روی پرتال اختصاصی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد:۲۲۰ نفر ثبت نام اولیه انجام دادند و پس از آن قرار است ارزیابی اولیه و نظرسنجی از مصرف کنندگان ۳۱ استان کشور صورت گیرد تا در نهایت برندهای برتر مشخص شوند و مدلهای مختلفی در دنیا در رابطه با ارزیابی و انتخاب برندهای برتر وجود دارد،تا به حال در کشور ما چنین ارزیابی صورت نگرفته و امیدواریم این مدل ارزیابی، بومی شده و در سال های بعد نیز با موفقیت ادامه یابد.
توانا افزود: برندهای ما در داخل کشور توانستند خود را مطرح کنند، اما در بازارهای هدف از لحاظ برندینگ با محدودیت مواجه هستیم و آن طور که باید و شاید نتوانستیم برندهای خود را معرفی کنیم؛ بنابراین ضروری است نهادی در راستای معرفی برندهای ایرانی در خارج از مرزها اقدام کند.
وی مطرح کرد: با جشنواره هایی که به صورت غیرقانونی و با هزینه های بالا توسط برخی شرکت ها در رابطه با انتخاب برند برتر برگزار میشوند، باید برخورد قانونی کرد ودر رابطه با برخورد با همایشهایی که به صورت موازی برگزار میشود میتوانستیم رویکرد سلبی و قانونی داشته باشیم، ولی به این نتیجه رسیدیم که رویدادی مطابق با قانون برگزار کنیم تا توجه مخاطبان این عرصه را جلب کرده و آنها خود انتخاب کنند که در این زمینه چه تصمیمی بگیرند.
مدیر کل دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: از این پس به برگزاری جشنواره های موازی در این زمینه که به صورت غیرقانونی برگزار میشود اعتنایی نکنند و کمیته علمی این همایش متشکل از سازمان توسعه تجارت به دنبال تفاهمنامه ای با موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی است که غیر از این دو سازمان تعدادی از اساتید و کارشناسان برند نیز شناسایی کردیم .
وی عنوان داشت: بخشی از ارزیابیها توسط اتحادیهها و تشکلهای ذیربط که شناختی از برندهای زیرمجموعه خود دارند صورت میگیرد و در سایر کشورها نیز موسسات بین المللی هستند که کار ارزیابی و انتخاب برندهای برتر را انجام میدهند چون تعداد برندهای داخلی ما خیلی زیاد است که تقریبا فاصله زیادی با هم ندارند و اینکه شناسایی کنیم کدام برند استعداد دارد که بینالمللی شود، وظیفه دولت می باشد.
بنابراین گزارش؛ نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی در ۲۶ بهمن ماه سالجاری، در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار میشود.