امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13395 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برج هفت چنار همچنان استوار در گذر تاریخ

خبرایران: برج هفت چنار یکی از بناهای کهن و ماندگار مربوط به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی است که با وجود گذر زمان همچنان صلابت خود را حفظ کرده و هم اکنون شهرداری منطقه 10 از این بنای تاریخی محافظت می کند.
برج هفت چنار همچنان استوار در گذر تاریخ

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری منطقه 10، این برج آجری که درضلع شمالی موزه قرارداردبه ارتفاع 33 متر و سطح مقطع آن به شکل مستطیل است و با افزایش ارتفاع مستطیل کوچکتر می‌شود و به شکل مربع بالامی‌رود و در ارتفاع بالا به شکل استوانه تغییر شکل می یابد.این تغییرات ازمقطع به سمت ارتفاع می توانسته به دو دلیل سهولت در ساخت و استحکام و شکل پی ریزی و فونداسیون برج باشد. پس از بررسی های به عمل امده برای کابری این  برج چند فرضیه به شرح ذیل مطرح است:

1.میل این سازه برای راهنمایی و جهت یابی مسافران در مبادی ورودی شهرها و آبادی احداث شده است. (قبل از سال 1301که هنوز کارخانه جوراب بافی ساخته نشده بود)

2.برج برای خروج گازها از مصرف زغال سنگ (برای تولیدبرق) و نیزگرد و غبار حاصل پارچه و یا رنگ آمیزی لباس ها بوده و لوله قطور به مدخل برج وارد می شود. (زمان احداث کارخانه جوراب بافی 1301)

3. احتمالا پیش ازاحداث کارخانه جوراب بافی این برج کوره آجرپزی بوده که در زمان احداث کارخانه جوراب بافی ترمیم شده و با کاربردی جدید استفاده شده است (قبل از 1301احداث کارخانه ) و در سال 1330 و در زمان مصدق که امتیاز تولید برق محلی به اشخاص با نفوذ در تهران اعطا می شد این کارخانه و برج تغییر کاربری داد و به تولید برق پرداخت

این سازه در قسمت بیرونی دارای هره چینی های بسیار زیبا و در هر سوی آن گلهایی با ده پر طراحی شده است که اگر این گلها 12 پر داشت می‌توانسیم آن رانمادی ازمعماری دوره قاجاربدانیم در معماری قاجاری از نمادها و المانهای دوره هخامنشیان استفاده می‌شد. این برج تاکنون تقریباهیچ آسیبی ندیده است فقط قسمتهای داخلی آن  نیاز به بندکشی دارد. این سازه در سال1374 مرمت شده و فرسایش اثرناچیزی برآن گذاشته است. هم اکنون از نگاه اساتید معماری مهمترین مشکلی که بنا را تهدید می کند وقوع زلزله است .

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب