امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13436 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نایب رییس انجمن نانو فناوری ایران ؛

پروبیوتیک غذایی فراسودمند با خاصیت درمانی و غذایی

خبرایران: دکتر کیانوش خسروی نایب رییس انجمن نانو فناوری ایران گفت: پژوهش‌ها و بررسی‌های مختلف این موضوع را به اثبات رسانده که جنبه درمانی و پیشگیری پروبیوتیک‌ها در امراض مختلف ثابت شده است و باعث افزایش سلامت و ایمنی مواد غذایی می‌شوند.
پروبیوتیک غذایی فراسودمند با خاصیت درمانی و غذایی

دکتر کیانوش خسروی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب افزود: پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌ها (یا ریزاندامگان) های مفیدی هستند که اگر انسان، دام، طیور یا حتی آبزیان مقدار کافی از آنها را مصرف کنند در سیستم گوارش جایگزین شده و اثرات سلامتی بخش متعددی را برای میزبان به ارمغان آورند.

وی همچنین بیان کرد: پروبیوتیک ها از هر دو جنبه درمانی و غذایی  مفید هستند. هم جنبه درمانی و پیشگیری آن‌ها در امراض مختلف ثابت شده است و هم باعث افزایش سلامت و ایمنی مواد غذایی می‌شوند. اگر بخواهیم میان این دو جنبه به یکی وزن بیشتری بدهیم می‌توان ادعا کرد که اثرات کم نظیر درمانی و سلامت بخشی آن‌ها برای میزبان پررنگ تر از اثر آن‌ها بر سلامت غذا است به ویژه که در مورد ایمنی مواد غذایی بسیاری از نگهدارنده‌های طبیعی و مصنوعی متعدد می‌توانند این تاثیر را داشته باشند.

نایب رییس انجمن نانو فناوری ایران ضمن معرفی پروبیوتیک‎ها به‌عنوان بخشی از زنجیره غذاهای فراسودمند، گفت: غذا می‌تواند حامل مناسبی برای انتقال پروبیوتیک ها به میزبان باشند. این ریزاندامگان قادرند در طول مدت تولید و نگهداری غذا در (شرایط مطلوب) تکثیر شده و در شرایط فعال فیزیلوژیک قرار گیرند و پس از مصرف جای‌گیری مناسبی در روده داشته باشند پس می‌توانیم چنین غذایی را غذای فراسودمند تلقی کنیم زیرا اصولا غذای فراسودمند به خوراکی گفته می شود که علاوه بر رفع گرسنگی و تامین مواد و انرژی لازم برای مصرف کننده اثرات درمانی و سلامتی بخشی نیز داشته باشد. گفتنی است معمول ترین غذا برای حامل پروبیوتیک ها فرآورده های لبنی، فرآورده‌های نانوایی و نوشیدنی ها هستند.

وی اظهار داشت: به همت پژوهشگاه استاندارد، استانداردهای ملی متعددی در زمینه محصولات پروبیوتیک تدوین شده است. با این وجود لازم است حامل غذایی به نحوی انتخاب شود که در مرحله تولید و نگهداری غذا رشد و زنده ماندن پروبیوتیک ها تضمین شود. بدیهی است که درباره غذاهای آماده کمتر این امکان میسر است.

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب