امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13630 تاریخ انتشار: شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نشست خبری مشترک رئیس جمهور چین و رییس جمهور ایران؛

روحانی : روابط اقتصادی با چین تا ۶۰۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد/همکاری تهران و پکن در مبارزه با تروریسم // شین جی پینگ: چین در سال‌های متمادی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین وارد کننده نفت خام حفظ کرده است

خبرایران: رئیس جمهور از ارتقای روابط تجاری تهران - پکن تا ۶۰۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده خبر داد.
روحانی : روابط اقتصادی با چین تا ۶۰۰ میلیارد دلار ارتقا می‌یابد/همکاری تهران و پکن در مبارزه با تروریسم // شین جی پینگ: چین در سال‌های متمادی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین وارد کننده نفت خام حفظ کرده است
به گزارش خبرایران، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز (شنبه) در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور چین طی سخنانی اظهار داشت: رابطه با چین برای ما حائز اهمیت است هم به دلایل تاریخی که از یک پشتوانه 2000 ساله به همراه دارد و هم نزدیکی افکار دو دولت نسبت به مسائل جهانی و همچنین نسبت به همکاری‌های وسیعی که بین دو کشور وجود دارد و منافع مشترکی که برای توسعه روابط بین دو کشور می‌بینیم.

وی افزود: خوشحالیم که این سفر در یک مقطع تاریخی بسیار مناسبی یعنی در دوران پساتحریم تحقق یافته و امروز می‌توانیم نسبت به مواردی که مورد علاقه 2 کشور است به امضای سند نهایی دست پیدا کنیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: این پنجمین مذاکره 2 رئیس جمهور در حدود 2 سال و نیم گذشته پس از مذاکرات ما در بیشکک، شانگهای، جاکارتا و نیویورک است، امروز در جلسه عمومی و خصوصی تمام مسائل مورد علاقه دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی را مرور کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما امروز درباره روابط راهبردی 2 کشور و تنظیم یک سند جامع 25 ساله و همچنین درباره ارتقای سطح روابط دو کشور در ظرف 10 سال آینده تا 600 میلیارد دلار مذاکره کردیم، گفت: مسائل مالی و بانکی،‌ اعتبارات مورد نیاز، سرمایه گذاری سرمایه گذاران دو کشور در ایران و چین،‌ مباحث مربوط به قراردادهای بلندمدت در زمینه انرژی و همچنین درباره سرمایه گذاری در راه‌آهن،‌ بنادر، صنعت،‌ معدن،‌ گردشگری و شهرک فناوری و سایر موارد را در جلسه عمومی و خصوصی مورد بحث و تاکید قرار دادیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی بحث در زمینه مسائل علمی،‌ فناوری‌های نوین، فرهنگی، گردشگری و همچنین در زمینه مسائل امنیتی و دفاعی بحث و تبادل نظر کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که رئیس جمهور چین به آن پرداختیم مسئله مبارزه با تروریسم بود، گفت: مسئله مبارزه با تروریسم و افراطی گری و خشونت و مبارزه با اختلافاتی که منطقه را دامن گیر کرده از دیگر مطالبی بود که بین دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روحانی بیان کرد: ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه، رایزنی و کمک به کشورهایی که امروز گرفتار تروریسم شده‌اند از قبیل افغانستان، عراق،‌ سوریه و یمن و کمک‌های فکری و اطلاعاتی در زمینه مبارزه با تروریسم باید با یکدیگر داشته باشیم جزء مباحث امروز ما بود.

وی تصریح کرد: بحث یک جانبه گرایی، آینده جهان و منطقه،‌ تهدیداتی که در آینده میان مدت باید مدنظر قرار بگیرد و اهداف بلند مدت و مهمی که در منطقه میان ایران و چین وجود دارد جزء مواردی بود که بحث و بررسی پرداختیم.

رئیس جمهور گفت: بنده سفر مهم رئیس جمهور چین به جمهوری اسلامی ایران به همراه هیات بلند پایه را یک رویداد مهم تاریخی می دانم و مطمئنم از این به بعد فصل نوین همکاری بین ایران و چین آغاز شده است.

شین جی پینگ رئیس‌جمهور چین در نشست خبری با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان گفت: جناب آقای روحانی و وزرا محترم و اصحاب رسانه خوشحالم که در خدمت شما هستم و این اولین سفر من به ایران است.

وی هدف خود را از این سفر دیدار با مسئولان ایرانی و ترسیم چشم اندازی برای روابط دو کشور خواند و اظهارداشت: گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و تحکیم روابط دوستی میان دو کشور از جمله اهدافی است که مدنظر قرار داده‌ایم.

رئیس جمهور چین تصریح کرد: من با آقای روحانی مذاکرات سازنده و ثمربخشی را برگزار کرده و در خصوص روابط فی مابین و مسائل مورد علاقه و مشترک میان دو کشور به طور عمیق به تبادل نظر پرداختیم.

شین جی پینگ ادامه داد: همان طور که آقای روحانی گفتند ما به توافقات گسترده‌ای دست یافتیم و ما با مرور  روند توسعه دو کشور پس از 45 سال روابط سیاسی  فهمیدیم که مناسبات دو کشور پیشرفت چشمگیری داشته و همکاری‌ها و مبادلات فرهنگی میان دو کشور تقویت شده است.

رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد: کشور چین در سال‌های متمادی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین وارد کننده نفت خام حفظ کرده است و ایران نیز شریک مهم همکاری چین در منطقه خاورمیانه بوده که گسترش روابط دو جانبه میان دو کشور در راستای منافع دو کشور است.

وی ادامه داد: ما با هم تصمیم گرفتیم روابط دو کشور را مبتنی بر مشارکت جامع و راهبردی ادامه داده و بیانیه مشترکی را صادر کرده تا طرفین با استفاده از این فرصت، ارتباطات خود را در سطوح عالی گسترش دهند که این امر اعتماد سیاسی دو کشور را تقویت می‌کند، کماکان درباره مسائل مهم و منافع اصولی دو طرف از یکدیگر حمایت کنیم.

وی توافق درباره توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی را از دیگر محورهای توافقات امروز تهران عنوان کرد و گفت: همچنین ما توافق کردیم در چهارچوب ایده کمربند اقتصادی راه ابریشم در قرن 21 ،همکاری با محوریت شبکه پیوندهای راه‌ها ، ظرفیت صنعتی، راه آهن سریع‌السیر و شهرک‌های صنعتی را گسترش دهیم. طرف چین هم فاینانس‌های لازم را ارائه خواهد کرد تا همکاری‌های دو کشور در ابعاد مختلف گسترش یابد.

رئیس جمهور چین تصریح کرد: با توجه به اشتراکات تاریخی و ظرفیت‌های فراوان میان دو کشور در زمینه‌های مختلف توافق کردیم روابط فرهنگی و گردشگری خود را تقویت کنیم تا تفاهم و دوستی میان دو ملت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: طرفین تاکید دارند ایران و چین به عنوان دو کشور در حال توسعه در امور منطقه‌ای و بین‌المللی باید با یکدیگر همکاری کنند و همچنین همکاری‌های خود را در نهادهای چند جانبه مانند سازمان ملل متحد،‌سازمان همکاری شانگهای، تقویت کنیم تا از منافع کشورهای در حال توسعه دفاع کنیم.

رئیس جمهور چین تصریح کرد: با سفر خود به ایران من اطمینان کاملی را درباره چشم انداز دو کشور را حاصل کردم و یقین دارم توسعه روابط دو کشور نه تنها به نفع دو کشور بوده بلکه در جهت حفظ صلح و توسعه منطقه‌ای و جهانی خواهد بود و به این امر کمک خواهد کرد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب