امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13651 تاریخ انتشار: شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

دو خبراز شهرداری منطقه 10؛

راه اندازی کمپین «نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟»/ دیدار شهردار منطقه 10 با غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی ایران

خبرایران: رئیس اداره محیط زیست منطقه از راه اندازی کمپین "نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟" و اقدامات گسترده در اولین روز از هفته پاک که به نام روز شهروندان و هوای پاک نامگذاری شده است خبر داد
راه اندازی کمپین «نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟»/ دیدار شهردار منطقه 10 با غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی ایران

به گزارش خبرایران از روابط عمومی شهرداری مطنقه 10، علیرضا پیغمبری رئیس محیط زیست منطقه 10 گفت: به مناسبت هفته هوای پاک در روز چهارشنبه سی ام دی ماه که به نام روز شهروندان و هوای پاک نامگذاری شده است، با ایجاد کمپین "نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟" اقدامات گسترده ای با هدف فرهنگ سازی هوای پاک و جلب مشارکت مردمی انجام شد.

 وی با اشاره به اهم فعالیت های این اداره یادآور شد: نواختن زنگ هوای پاک در مدرسه زهرا مردانی، اشاعه فرهنگ هوای پاک با حضور سازمان های مردم نهاد، کمپین ها و شهروندان همراه با توزیع بروشور و نقاشی و دلنوشته های کودکان با موضوع هوای پاک به رانندگان خودروهای شخصی در 5 نقطه از منطقه، اجرای پیاده روی نمادین توسط دانش آموزان و حمل پلاکارد با موضوعات هوای پاک، انجام مسابقه سه چرخه سواری ویژه کودکان در پارک آموزش ترافیک، توزیع بروشور با موضوعات هوای پاک و  پوستر با عنوان "نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟" و ... از مهمترین این اقدمات بوده است.

 

دیدار شهردار منطقه 10 با غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی ایران

شب گذشته شهردار منطقه 10 به دیدار غلامحسین امیرخانی رفت و با این چهره ماندگار خوشنویسی ایران ملاقات کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 10، فرامرز عظیمی شهردار منطقه به همراه جمعی از مدیران به دیدار غلامحسین امیرخانی از اساتید برجسته و به نام خط و خوشنویسی رفت و با وی ملاقات کرد. در این دیدار صمیمانه استاد امیرخانی به بیان خاطرات خود پرداخت و نکاتی را درباره خوشنویسی بیان کرد همچنین  شهردار منطقه نیز ضمن ارج نهادن به مقام والای استاد امیرخانی، وی را از چهره های مطرح و به نام خوشنویسی کشور و به عنوان یکی از احیاگران این هنر ارزشمند ایرانی خواند و دیدار با وی را مایه مباهات برشمرد و با اهدای لوح یادبود از این استاد برجسته تجلیل به عمل آورد.

گفتنی است، غلامحسین امیرخانی فرزند رستم، از هنرمندان و خوشنویسان معاصر ایران است. او دو سال اول دبستان را در طالقان طی می‌کند، سپس با استقرار خانواده‌اش در تهران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مسعود سعد سلمان، به اتمام رساند و دوره دبیرستان را همراه با کار، در کلاس‌های آزاد طی می‌کند. سپس به آموختن هنر خوشنویسی روی آورد و با ممارست فراوان در زمینه این هنر سرآمد شد. او در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق‌العاده دارد. بسیاری او را برترین نستعلیق نویس حال حاضر می دانند.

امیرخانی از سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر سابق (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز) به سمت خطاط استخدام شد. از مشاغل دیگر وی می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران (هنر) و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد. امیرخانی در انجمن خوشنویسان ایران به کار تعلیم خط به خوشنویسان و استادان دیگر مشغول است. از ایشان برای کاریاری ارزشمند فرهنگی و هنری با عنوان پیشکسوت خط نستعلیق ارج گزاری شد.

وی در خط نستعلیق شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی بود. افزون بر آن از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، میرزای کلهر، عمادالکتاب، علی اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد. امیرخانی در نستعلیق نویسی شیوه‌ای ویژه به خود را دارد که مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی است. بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر به طور مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند. غلامحسین امیرخانی ده‌ها نمایشگاه فردی و گروهی در داخل و خارج از کشور بر پا کرده است. از جمله نمایشگاه‌هایی در انگلستان، فرانسه، پاکستان و سوریه می توان نام برد وی همچنین در سال ۱۳۷۸ نشان درجه ‌یک فرهنگ و هنر را از سیدمحمد خاتمی، دریافت کرد. سال ۱۳۸۱ به عنوان چهره برگزیده همایش «چهره‌های ماندگار» برگزیده شد. وی در سال ۱۳۸۸ برای دومین بار، نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر از طرف رئیس‌جمهور وقت به وی اعطا شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب