امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13674 تاریخ انتشار: دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترعلی اکبرولایتی اعلام کرد؛

همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام برگزار می شود/ وجود داعش یک ضد حمله ای بر علیه بیداری اخیر اسلامی است/دشمن عده ای افراد منحرف را تحت عنوان اسلام سلفی تجهیز کردند

خبرایران:عضو شورای راهبردی کنگره خطرجریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» گفت: برای مقابله با بیداری اسلامی دشمن عده ای افراد منحرف را تحت عنوان اسلام سلفی تجهیز کرد برای اینکه خط مقاومت در برابر استکبار را بشکند.
همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام برگزار می شود/ وجود داعش یک ضد حمله ای بر علیه بیداری اخیر اسلامی است/دشمن عده ای افراد منحرف را تحت عنوان اسلام سلفی تجهیز کردند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «کنگره خطرجریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» امروز5 بهمن ماه 1394 با حضور«دکترعلی اکبرولایتی» عضو شورای راهبردی کنگره و دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلام،«حجت الاسلام دکتر حکیم الهی» ریاست دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری و اصحاب رسانه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و دراین نشست خبری «دکترعلی اکبرولایتی» عضو شورای راهبردی کنگره خطرجریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» اظهارداشت: یکسال پیش برای اولین بار با ابتکار آیت الله مکارم شیرازی این اجلاس تشکیل شد.

دکترولایتی تصریح کرد: «کنگره خطرجریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام» ثمره احساس مسئولیت علمای بزرگ و مراجع عظام تقلید احساس در مقابل جریان های انحرافی و تکفیری بود که در طی سال های اخیر در دنیای اسلام به وجود آمدند و این مقابله شکل های مختلفی دارد.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین این مقابله ها مقابله با ایدئولوژی آنها است. اینها با تفسیر و تعبیر انحرافی از دین، مردم را فریب می دهند نظیر آنچه در صدر اسلام در خوارج بود که با تفسیری نادرست از قرآن و سنت خودشان را مجازمی دانستند به کوچکترین بهانه ای مردم را به کفر و زندقه و الحاد محکوم کنند و آنها را بکشند.

عضو شورای راهبردی کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری افزود: حضرت علی(ع) فرمودند من در مبارزه با خوارج چشم فتنه را کور کردم. یعنی اگر حضرت علی(ع) نبود کسی نمی توانست حریف آنها شود. الان هم با چنین تفاسیری تکفیری‌ها مردم را فریب می دهند و عربستان پشت این قضیه است و آمریکا و صهیونیسم از آنها دفاع می کنند .

ولایتی ابرازداشت: وجود داعش به نفع آنها و یک ضد حمله ای بر علیه بیداری اخیر اسلامی است و بیداری اسلامی در کل جهان به وجود آمد و ایران سرآمد آنها بود. همه جای دنیا تحت تاثیر امواج بیداری اسلامی قرار گرفتند. اولین آثار بیداری اسلامی در تونس، بعد یمن بود و بعد جاهای دیگر.

وی ادامه داد: برای مقابله با بیداری اسلامی دشمن عده ای افراد منحرف را تحت عنوان اسلام سلفی تجهیز کرد برای اینکه خط مقاومت در برابر استکبار را بشکند و همه باید نسبت به انحراف بزرگی که در جهان اسلام به وجود آمده، هوشیار باشیم و نقش علمای اسلام، در این میان نقش درجه اول است چرا که همانطور که با ایجاد انحراف در فکر این کار را انجام می دهند باید از همان جا یعنی حوزه فکر به جنگ آنها رفت.

ولایتی تاکید کرد: علمای اسلام، تشیع و به ویژه آیت الله مکارم شیرازی پیشتاز این حرکت شدند که از حوزه های علمیه این حرکت فکری و علمی ضد جریان تکفیری بلند شود.

حجت الاسلام دکتر حکیم الهی ریاست دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نیزدرادامه این نشست خبری خاطرنشان کرد: همانگونه که مستحضرید از بعد از رحلت پیامبر(ص)، مذاهب فقهی و مکاتب کلامی متعدد و متنوعی در حوزه اسلامی شکل گرفت. دلیل تنوع مذاهب فقهی برداشتهای متفاوت از متون دینی و اجتهاد بود، اما افزون بر برداشت های متنوع و متعدد از متون دینی عامل دیگری موجب رشد این مکاتب می شد که به آن می توان عامل بیرونی نام داد و آن تامین منافع سیاستمداران در هر عصری بوده است.

وی اضافه کرد: آنها برای اینکه به منافع بیشتری دست یابند هر از چندگاهی یکی از این مکاتب را ترویج می کردند و یا گاهی این مکاتب فقهی را سرکوب می کردند و این تنوع فکری در حوزه کلامی و مذاهب فقهی به گونه‌ای نبود که موجب اصطکاک و خونریزی در جهان اسلام باشد. گرچه تاریخ اسلام شاهد برهه هایی از این مسائل بوده است. امروز با جهل و ناآگاهی از منابع و مصادیق اسلام موجب شده آموزه های دینی طور دیگری تبیین، تفسیر و توضیح داده شود.

حجت الاسلام دکتر حکیم الهی یادآورشد: عامل خارجی از برداشت های غلط از اسلام برای اهداف سیاسی و نظامی خود سوءاستفاده می کند تا اینکه در دهه گذشته به پیروی از وهابیت گروهی برداشت‌های جدیدی از اسلام ارائه کردند بدون اینکه دانش جدید از مسائل فقهی و کلامی داشته باشند. آنها اسلام را با نگاه جاهلانه خود تفسیر می کنند که در ادامه موجب ناآرامی در میان مسلمانان و حتی غیرمسلمانان و همچنین موجب تخریب اسلام رحمانی در جهان شده است.

وی افزود: از این رو لازم بود علمای اسلام در حوزه مقابله با این انحرافات فکری فعالیت کنند و آیت الله مکارم شیرازی از سه سال پیش به فکر همایشی برای راهکارهای مقابله با این حرکات فکری منحرف بودند فلذا همایشی را طرح کردند و خود ایشان مدیریت و سیاستگذاری این همایش را برعهده گرفتند. آیت الله جعفر سبحانی نیز دبیری این همایش را برعهده گرفت.

حجت الاسلام الهی اضافه کرد: این همایش در ۱۰۰ سال اخیر کم نظیر است و وجود دو مرجع بزرگ شیعه با شخصیت های برجسته حوزوی از نقطه قوت این همایش است که نخستین همایش آن در سال گذشته با حضور ۳۰۰ میهمان خارجی و ۷۰۰ میهمان داخلی برگزارشد و بیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان های مختلف از این همایش به چاپ رسیده است.

وی عنوان داشت: به دنبال حرکت موفقیت آمیز کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در سال گذشته که در قم برگزار شد، علمای جهان اسلام از آیت الله مکارم شیرازی خواستند که این حرکت های علمی، فکری و معرفتی ادامه یابد و برای این کنگره دبیرخانه دائمی تاسیس شود. آیت الله مکارم شیرازی هم دستور دادند که دبیرخانه دائمی کنگره تاسیس شود تا فعالیت های خود را در سه حوزه ارتباطات، پژوهشی و آموزشی ادامه دهند.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری درپایان گفت: همایش خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام تحت اشراف آیت الله مکارم شیرازی که قرار است هشتم بهمن ماه در شهر مقدس قم برگزار شود.

بنابراین گزارش،همایش بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت علمای جهان اسلام با حضور گسترده نخبگان علمی، دینی و سفرای کشورهای خارجی در تهران، در تاریخ ۸ بهمن ماه در شهر مقدس قم برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب