امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13745 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

یکی مرد جنگی به از صد هزار

خبرایران: زنان نه تنها از نظر کمیت بلکه از لحاظ تاثیرگذاری نیز سهم چندانی در مجلس ندارند، تا حدی که به دلیل کم کاری و عدم تحرک زنان، برخی بر این باورند، به جای این نمایندگان، باید افرادی به مجلس راه پیدا کنندکه حداقل برای حوزه انتخابیه خود مفید تر باشند.
یکی مرد جنگی به از صد هزار

به گزارش خبرایران ،زنان نه تنها از نظر کمیت بلکه از لحاظ تاثیرگذاری نیز سهم چندانی در مجلس ندارند، تا حدی که به دلیل کم کاری و عدم تحرک زنان، برخی بر این باورند، به جای این نمایندگان، باید افرادی  به مجلس راه پیدا کنندکه حداقل برای حوزه انتخابیه خود مفید تر باشند.

در حالی که بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می‌‌شود ما تجربه نه دوره مجلس شورای اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما همچنان شاهد حضور کمرنگ بانوان در تصاحب صندلی‌‌های سبز مجلس هستیم.

البته در این میان مجلس پنجم با داشتن چهارده نماینده زن از میان 277 نماینده رکوردار بیشترین حضور زنان در مجلس است.

بررسی میزان حضور بانوان در مجلس شورای اسلامی این واقعیت تلخ را نشان می‌‌دهد که زنان در تصمیم‌گیری‌‌های سیاسی و اجتماعی سهم چندانی ندارند.

این در حالی است که در مقابل سهم پنج درصدی زنان در پارلمان ایران ،سهمیه بیست درصدی برای حضور زنان در پارلمان پاکستان در نظر گرفته شده است.

حال این پرسش مطرح می‌‌شود که آیا ثبت سهمیه ثابت تنها راهکار برای افزایش حضور زنان در مجلس شورای اسلامی است؛ یا اینکه باید زنان با عملکرد و نشان دادن توانایی‌‌های خود موفق به تغییر نگرش در افکار عمومی و جلب اعتماد آنان برای تصاحب کرسیهای ملس  شوند.

از مجلس اول تا سوم تنها 4 نفر، مجلس چهارم نه نفر، مجلس پنجم چهارده نفر، مجلس ششم و هفتم سیزده نفر، مجلس هشتم هشت نفر و مجلس نهم نه نفر نماینده زن در مجلس حضور داشتند.

تهران، کرج، کرمانشاه، تبریز، همدان، ارومیه، اصفهان، زنجان، رشت، خلخال، شیراز، مشهد، اسلام آباد، اصفهان، سمیرم، زابل، ساوه و زرندیه و همچنین سراب از جمله حوزه‌‌های انتخابیه هستند که در دوره‌‌های مختلف موفق به داشتن نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی شده اند.

البته این در حالی است که  هنوز از برخی شهرها و استان‌‌های کشور از جمله مازندران، گرگان، گیلان، سمنان، یزد، کرمان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، ایلام، لرستان، کردستان، قزوین، قم و اردبیل هیچ زنی موفق به حضور در صندلی‌‌های سبز پارلمان نشده است.

بررسی کمیت و کیفیت حضور زنان در مجلس شورای اسلامی ما را با این پرسش نیز مواجه می‌‌کند که  فراکسیون امور زنان در دوره‌‌های مختلف مجلس  چه اقدامات و فعالیتهای را در راستای افزایش حضور زنان در مجلس و کسب کرسی‌‌های بیشتر از سوی این قشر عظیم جامعه داشته اند؟ و به عبارتی باید ببینیم آیا نمایندگان زن در دوره‌‌های  مختلف موفق به تشکیل اقلیتی خوب، فعال و تاثیرگذار در مجلس شده اند؟ و تا چه اندازه نسبت به حقوق زنان حساس بودند؟ پاسخ این پرسش را باید رسانه ها به ویژه صدا و سیما به عنوان نماینده افکارعمومی مطالبه کنند، که متاسفانه گویا هنوز چنین نیاز و ضرورتی از سوی مطبوعات و رسانه ها احساس نمی شود.

بررسی وضعیت ادوار مختلف مجلس نسبت به حضور زنان، این نکته را به ذهن متبادر می‌‌کند که در کنار کمیت باید کیفیت حضور بانوان نیز در مجلس افزایش یابد چراکه به گفته فردوسی: سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صدهزار.

نکته دیگر اینکه در تمامی 9 دوره مجلس شورای اسلامی بیشترین حضور بانوان را کلانشهر تهران به خود اختصاص داده است این امر نشان می‌‌دهد که باید برنامه‌ریزی‌‌های دقیق‌تری از سوی احزاب و تشکل‌‌های سیاسی در سایر کلانشهرها برای حضور و مشارکت زنان در عرصه انتخابات و ورود به مجلس شورای اسلامی صورت گیرد و فرهنگ سازی در این زمینه را شاهد باشیم چرا که بیش از شصت درصد از ظرفیت دانشجویی و دانشگاهی کشور را بانوان تشکیل می‌‌دهند بنابراین ضمن ایجاد بسترهای لازم برای تقویت مشارکت زنان در اجتماع، باید زمینه را برای تصدی کرسی‌‌های مدیریتی در مقاطع عالی را نیز برای بانوان فراهم کنیم؛ چراکه یکی از مهمترین معیارهای سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارند.به عبارتی هراندازه  حضور زنان در هر جامعه ای  فعالتر و مؤثرتر باشد، آن کشور پیشرفته تر و توسعه یافته تر خواهدبود.

بنابراین در راستای تحقق عدالت اجتماعی ضمن توجه به ضرورت حضور و مشارکت حقیقی زنان در عرصه های مختلف، برای تحقق جامعه مدنی، رشد و بالندگی هرچه بیشتر باید بانوان در مراکز و نهادهای تصمیم گیری و قانونگذاری حضور جدی داشته باشند.

از میان 2598 نماینده‌ای که در نه دوره مجلس در عرصه تقنین و نظارت فعالیت داشته‌اند، تنها 78 نفر نماینده زن در مجلس داشته ایم. بنابراین این مقایسه بسیار معنادار و تامل برانگیز است. مقایسه این آمار نشان می‌‌دهد در حالی که  ۴۹ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند، اما نقش  چندانی در قانون گذاری ندارند. به عبارتی آمار خود گویای آن است که طی 34سال گذشته مردان برای زنان تصمیم‌گیری کرده‌اند.

امیدواریم همانطور که در دوره دهم مجلس شورای اسلامی شاهد رکورد ثبت‌نام بانوان برای ورود به مجلس هستیم شاهد بیشترین حضور آنان نیز در قوه قانونگذاری کشور باشیم. خیز بلند و رشد سه برابری نامزدهای زن مجلس دهم نویدبخش آینده روشن برای حضور بیشتر زنان در نهاد تقنینی و نظارتی کشور  است و امیدواریم شاهد افزایش کمیت و کیفیت حضور بانوان توامان در مجلس باشیم.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب