امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1386 تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ناصری در نشست خبری دهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد اعلام کرد؛

سند تحول بنیادین آموزش را خلاصه در کتاب‌های درسی نمی‌بیند/ نهاد آموزش و پرورش جایی برای تجارت نیست/ 50 درصد موجودی کتاب‌های آموزشی مطابق با معیارهای ما تولید می‌شوند

خبرایران : محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: در نخستین سال برگزاری جشنواره بیش از 80 درصد کتاب‌های موجود در بازار بر اساس معیارهای آموزش و پرورش غیر استاندارد بودند در حالی که امروزه افزون بر 50 درصد موجودی کتاب‌های آموزشی مطابق با معیارهای آموزش و پرورش تولید می‌شوند.
سند تحول بنیادین آموزش را خلاصه در کتاب‌های درسی نمی‌بیند/ نهاد آموزش و پرورش جایی برای تجارت نیست/ 50 درصد موجودی کتاب‌های آموزشی مطابق با معیارهای ما تولید می‌شوند

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خبرایران، نشست خبری دهمین دوره جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد صبح امروز با حضور«محمد ناصری» مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و اصحاب رسانه  در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

در این نشست«محمد ناصری» مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار داشت: دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد روز دوشنبه 7 بهمن در سالن حجاب کانون پرورشی کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد و از ناشرین، پدیدآورندگان موفق و کسانی که در حوزه‌های کتاب‌های آموزشی فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنیم و از اولین جشنواره در سال 79، روند رو به رشدی داشته‌ایم؛ در آن روز قریب به 80 درصد کتاب‌ها غیراستاندارد بود و امروز بالغ بر 50 درصد استاندارد هستند.

وی تصریح کرد: صدا و سیما باید در کنار آموزش و پرورش کمک کند تا محصولات غیرمجاز در صدا و سیما تبلیغ نشود و آنها ملزم هستند اجرا کنند چون به نفع همه است و خواهش می‌کنیم برای تبلیغ هر کتاب آموزشی مجوز لازم را از سازمان پژوهش دریافت کنند چرا که آموزش و پرورش جایی برای تجارت نیست و وقتی آموزش و پرورش جشنواره را برگزار می‌کند.

ناصری ادامه داد: نگاه تشویقی و هدایتی دارد و از سال تحصیلی 1394 ـ  1393در مقطع ابتدایی هر کتابی که تغییر کند، چهار صفحه از مشخصات کتاب‌های کمک آموزشی که بالاترین امتیاز را دارند در انتهای کتاب‌های درسی تبلیغ می‌شوند و در مقطع دبیرستان نیز یک صفحه در انتهای هر کتاب جدیدالتألیف، به معرفی کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی اختصاص می‌یابد.

وی عنوان داشت: یک نشریه تخصصی نیز به نام جوانه داریم که تا سال گذشته کاغذی بود  اما کانون به صورت الکتریکی برای ناشرین ارسال می‌شود و موارد تخصصی حوزه نشر را بررسی می‌کند و خوشختانه در جشنواره دهم 3708 کتاب آموزشی بررسی شد و در سال گذشته کتاب‌ها را برای هر مقطع جداگانه برگزار می‌کردیم اما امسال تجمیع همه مقاطع را داریم که شامل متوسطه، فنی و حرفه‌ای و آموزش استثنایی است.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش  یادآورشد: بالغ بر 650 ناشر در این رقابت حضور پیدا کردند و 35 گروه داوری حضور دارند و 187 عنوان کتاب نامزد شدند که از بین آنها 49 عنوان کتاب برگزیده و تقدیری معرفی می‌شود و از بین ناشرین 3 ناشر را به عنوان ناشر برتر معرفی می‌کنیم.

وی درتشریح اهداف برگزاری این جشنواره تاکید کرد: هدف این جشنواره ارزیابی کتاب‌های آموزشی است و ناشری که مورد تقدیر این جشنواره قرار می‌گیرد نمی‌تواد برای تبلیغ سایر آثار خود از تایید آموزش و پرورش استفاده کند و سازمان پژهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای سامان‌دهی کتاب‌های آموزشی بیش از یک دهه است که جشنواره کتاب‌هوای کمک آموزشی با توجه به جنبه‌های هدایتی، تشویقی و ترغیبی برگزار می‌کند.

ناصری یادآورشد: در نخستین سال برگزاری جشنواره در سال 1379، بیش از 80 درصد کتاب‌های موجود در بازار بر اساس معیارهای آموزش و پرورش غیر استاندارد بودند در حالی که امروزه افزون بر 50 درصد موجودی کتاب‌های آموزشی مطابق با معیارهای آموزش و پرورش تولید می‌شوند و ازسویی اعتقاد دارم که نهاد آموزش و پرورش جایی برای تجارت نیست، از همین رو، لازم است صدا و سیما برای تبلیغ محصولات کمک آموزشی، مجوز دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی را اصل و اساس قرار دهد.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید و دقت نظر حوزه‌های داستانی و فرهنگی را بر حوزه آموزشی اعمال نکرده و صرفا به مشخصه‌های ظاهری و حل المسایل بودن کتاب‌های این حوزه توجه کرده است. به همین دلیل مطالبه جدی ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به استانداردهای آموش و پرورش در بررسی کتاب‌های آموزشی است و در سال تحصیلی پیش رو، چهار صفحه از کتاب‌های درسی جدیدالتالیف مقطع دبستان و یک صفحه از کتاب‌های جدیدالتالیف مقطع متوسطه به معرفی آثار برگزیده جشنواره اختصاص داده می‌شود تا با این کار در میان معلمان فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

دبیر جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد عنوان داشت: همچنین از ظرفیت مجلات رشد که سالانه با شمارگانی بیش از 37 میلیون نسخه در سراسر کشور توزیع می‌شود، برای معرفی منابع مناسب به منظور پرکردن خلاهای کتاب‌های درسی استفاده می‌شود و از سال آینده بخش داستانی نیز به جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد اضافه خواهد شد و خوشبختانه کتابنامه‌های رشد مجموعه‌ توصیفی کتاب‌های مناسب پایه‌های مختلفی‌اند که در پایگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.roshdmag.ir قابل دسترسی است. هر کتابی که به این سازمان می‌رسد، حداکثر ظرف یک ماه مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مناسب بودن در کتابنامه رشد معرفی می‌شود.

وی درپایان گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش را خلاصه در کتاب‌های درسی نمی‌بیند و بر این اصل استوار شده است که آموزش فضایی وسیع‌تر از کتاب و کلاس درس دارد. به همین منظور، محیط‌های مختلفی مانند آزمایشگاه، اردو‌های علمی و فرهنگی و فعالیت‌های اکتشافی جزیی از برنامه‌های درسی شده‌اند و جبران کاستی‌های کتاب درسی و تعمیق و ساده‌سازی مباحث آن به عهده آثار کمک آموزشی گذاشته شده است.

بنابراین گزارش، آیین پایانی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، دوشنبه، 7 بهمن ماه سال جاری، ساعت 3 عصر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان سازمان برگزار می‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب