امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13902 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام خسروپناه اعلام کرد؛

برپایی ۳۱۹ کرسی ترویجی از ۳۷۶ کرسی مورد حمایت/ ثبت نظریه کار دشواری است/ کرسی هنر و معماری کم‌تر از سایر کرسی‌ها فعال بوده است/هیچ نشست علمی تاکنون از سوی اساتید درخواست نشده

خبرایران: دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نقد و مناظره گفت: هر طرحی که برای کرسی ترویجی می‌آید ما اجازه برپایی کرسی می‌دهیم اما درباره کرسی علمی به این دلیل که ادعای نظریه پردازی دارد باید اساتید تصمیم بگیرند که ارزش اجلاس دارد یا خیر.
برپایی ۳۱۹ کرسی ترویجی از ۳۷۶ کرسی مورد حمایت/ ثبت نظریه کار دشواری است/ کرسی هنر و معماری کم‌تر از سایر کرسی‌ها فعال بوده است/هیچ نشست علمی تاکنون از سوی اساتید درخواست نشده

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری به مناسبت سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی و گزارش عملکرد 10 ساله هیات حمایت، صبح امروز دوشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۴، با حضور« حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه» دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان شورای انقلاب فرهنگی برگزار و دراین نشست خبری «حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه» دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه ‌پردازی شورای انقلاب فرهنگی اظهارداشت: این هیئت از بهمن ۸۲ تأسیس شده و دارای مجمعی عالی است که ۱۱۲ جلسه و شورای علمی و ۸۴ جلسه آن تاکنون برگزار شده است. ۵ کرسی علوم عقلی،‌ نقلی، رفتاری،‌ اجتماعی و هنر ـ معماری هر دارای شورای علمی است که در مجموع ۳۵۰ جلسه در آنها برپا شده است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تصریح کرد:  تاکنون ۷۶ تفاهم نامه با کمیته‌های مختلف منعقد کرده‌اند، ۴۵ کارگاه و ۱۱۹ نشست هم با مسئولان دانشگاه‌ها به منظور توجیه شدن در فرآیند تدوین و تصویب طرح نامه و اجرای کرسی‌های نقد و مناظره داشته‌ایم. ۳۳ همایش و هم اندیشی و رونمایی و ۷۲ کتاب و کتابچه نیز تاکنون منتشر کرده‌ایم.

وی با تأکید بر تعداد ۵۰۰ طرح واصله مراکز علمی که از میان آنها ۲۷۹ اجلاسیه دفاع و داوری شده است، افزود: از مجموع جلسات داوری تنها ۲۳ نوآوری و نقد، دفاع و داوری شده است. در دو سال اخیر طرح جدیدی به نام کرسی ترویج نیز تأیید کردیم که این کرسی‌ها داوری نداشته اما ناقد و جنبه معرفتی و پژوهشی و فکری دارند.

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به برپایی ۳۱۹ کرسی ترویجی از ۳۷۶ کرسی مورد حمایت، توضیح داد: اینها از حمایت‌های دبیرخانه بهره مند شده، حمایت ترویجی و علمی می‌شوند، برایشان گواهی صادر شده و علاوه بر گواهی افراد صاحب نظریه در بنیاد نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و جشنواره کتاب سال نیز امتیازاتی در نظر گرفته و مبالغی در حمایت از آنها ارائه شده است. همچنین سعی می‌شود مقالاتش به زبان‌های مختلف در مجلات بین‌المللی منتشر شود.

 حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: بنابراین هر طرحی که برای کرسی ترویجی می‌آید ما اجازه برپایی کرسی می‌دهیم اما درباره کرسی علمی به این دلیل که ادعای نظریه پردازی دارد باید اساتید تصمیم بگیرند که ارزش اجلاس دارد یا خیر.

وی عنوان داشت: ثبت نظریه کار دشواری است و نباید انتظار غیر واقع بینانه از تولید نظریات داشت، مقداری از مشکلات در ثبت نظریات به ساختارهای آموزشی و پژوهشی در مراکز علمی باز می‌گردد که مراکز ما بیشتر آموزش محور هستند تا پژوهش محور، لذا اساتید کمتر وقت و فرصت اندیشیدن و کار پژوهشی پیدا می‌کنند. اخیراً وزارت علوم در آیین نامه ارتقای بیشترین امتیاز و نمره را برای بخش پژوهشی در نظر گرفته است.

دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای انقلاب فرهنگی درخصوص تعداد اعضای مجمع عالی و تشکیل خانه ملی گفت وگو، گفت: اعضای مجمع عالی هیئت کرسی‌ها عده‌ای حقیقی و عده‌ای نیز حقوقی هستند. اما درباره خانه ملی گفت وگوی آزاد باید بگویم که این خانه یک ساختمان نیست بلکه یک عملیات و فعالیت است هر چند تصمیم داریم مکانی نیز برای آن در نظر بگیریم که البته به دلیل مشکلات بودجه‌ای، تاکنون محقق نشده است.

وی گفت: تاکنون کرسی‌های نظریه پردازی داخلی بوده اما هیچ منعی برای شرکت صاحب نظران خارجی و دانشگاه‌ها و مراکز غیر ایرانی در آن نیست علتش هم این بوده که در صدد هستیم این اتفاق نهادینه شود ولی در مرحله بعد می‌توانیم فراخوان برای حضور صاحب نظران خارجی هم داشته باشیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه ابرازداشت: هیچ نشست علمی تاکنون از سوی اساتید درخواست نشده، مگر آنکه دبیرخانه بدان توجه کرده، غیر از کرسی‌های علمی‌، کرسی‌های دیگر نیز چنین بوده است، ولی تا حدودی که بنده اطلاع دارم و با دوستان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی مقام معظم رهبری در دارازنشگاه‌ها ارتباط داشته‌ام، آزادی‌های برپایی کرسی‌ها بر اساس آیین‌نامه مشخص می‌شود.

 وی افزود: ممکن است افرادی باشند که بخواهند کرسی خارج از چارچوب آیین‌نامه برگزار کنند، در این‌صورت به چنین چیزی مجوز داده نمی‌شود.

 دبیر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌ پردازی شورای انقلاب فرهنگی، درباره کرسی‌های پنجگانه گفت: بر اساس آمار دو سال اخیر در جلسات شورای عالی، کرسی‌های علوم عقلی ۴۶، علوم نقلی ۴۸، علوم اجتماعی ۶۱، علوم رفتاری ۱۶ و هنر و معماری تاکنون ۱۰ طرح و نظریه داشته‌اند، البته از این تعداد کرسی هنر و معماری کم‌تر از سایر کرسی‌ها فعال بوده است و ما امسال دو نظریه ثبت‌شده داشتیم که یکی از آنها در حوزه معماری و دوم در حوزه سیاسی بوده است.

وی درپایان پیرامون محتوای کیفی کرسی‌های علمی و آزاداندیشی دانشگاه‌ها گفت: کرسی‌های علمی با آزاداندیشی تفاوت دارد، آزاد اندیشی جنبه فرهنگی دارد و هرچه بیشتر برگزار شود،‌ هدف‌اش تأمین می‌شود اما کرسی علمی، معرفتی است و نمی‌تواند صرف نشست سوری و ظاهری باشد، کسی که می‌خواهد کرسی علمی برگزار کند باید پیش از آن مقاله‌ای نوشته و کاری انجام داده باشد که اگر چنین نباشد، طبیعتاً در برابر ناقد نمی‌تواند دفاعی داشته باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب