امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13938 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ؛

دادگاه۲۶ بابک زنجانی برگزار شد/ نفت سر زنجانی کلاه گذاشت/آیا خرید هواپیما برای کشور جرم است/ جزئیات معامله با شرکت فال

خبرایران: بیست‌وششمین جلسه رسیدگی محاکمه متهمان پرونده نفتی با اظهارات متهمان ردیف دوم و سوم به پایان رسید.
دادگاه۲۶ بابک زنجانی برگزار شد/ نفت سر زنجانی کلاه گذاشت/آیا خرید هواپیما برای کشور جرم است/ جزئیات معامله با شرکت فال

به گزارش خبرایران، بیست‌وششمین جلسه رسیدگی محاکمه متهمان پرونده نفتی از صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به‌ریاست قاضی صلواتی آغاز شد. مهدی شمس در بیان آخرین دفاعیات خود اظهار کرد: اصلی‌ترین اتهام من که در کیفرخواست به آن اشاره شده معرفی زنجانی به نفت است. در تمام مدت بازجویی علی‌رغم عدم دسترسی به وکیل هیچگاه خلاف واقع صحبت نکرده‌ام و هیچگاه مظلوم‌نمایی نکرده‌ام و از بار مسئولیت اخلاقی خود شانه خالی نکردم.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: داوطلبانه به کشور آمدم و هیچگاه از کمک حداکثری به مسئولان در رسیدن به حقیقت دریغ نکردم. می‌توانستم با فروش شرکت اُنر ایر الان در سواحل باهاما باشم و اینگونه مورد هجمه ناعادلانه قرار نگیرم و مطمئن باشید که دست احدالناسی به من نمی‌رسید.

وی اضافه کرد: اگر بیت‌المال را حیف و میل کرده بودم به طور قطع آنقدر عقل و شعور داشتم که به ایران نیایم.

شمس با بیان اینکه زنجانی در تاریخ ۲۱ مردادماه سال ۹۱ به لوزان سوئیس رفته و با صلاحدید آقای ج و وزیر وقت نفت رابطه کاری خود را با مجموعه نفت آغاز کرده است، افزود: دو ماه و نیم پس از شروع همکاری زنجانی با مجموعه نفت قرارداد خرید انعقاد می‌شود؛ در آن زمان وضعیت به گونه‌ای بود که رانتی برای خرید نفت وجود نداشت و اگر هم بود من مرتکب جرمی نشده‌ام.

شمس: هیچ کس نفت ایران را نمی خرید

متهم ردیف دوم پرونده نفتی با اشاره به اظهارات روز گذشته وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه در آن شرایط شرکت نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری نفت می‌فروخته گفت: این مطلب عین کذب محض است و به جز چینی‌ها که نفت خام را دولت به دولت می‌خریدند، هیچ‌کس نفت ایران را نمی‌خرید و با یک نگاه سطحی در اینترنت کاملا مشخص است که از جولای ۲۰۱۲ تا دسامبر ۲۰۱۲ کسی وارد حوزه نفتی ایران نشده است.

وی با بیان اینکه این گفته‌ها و گمانه‌زنی‌ها صحت ندارد، افزود: در آن ایام و بعد از آنکه بابک زنجانی فعالیت خود را با مجموعه نفت آغاز کرد، شرکت شل نیز به صورت خارج از بندر، نفت خام را می‌خرید و جالب اینکه این شرکت هیچ یک از مبالغ بدهی خود را تا به امروز پرداخت نکرده است و روز گذشته نیز هندی‌ها اعلام کردند طبق فرمول روپیه حاضر به پرداخت بدهی هستند.

نفت سر زنجانی کلاه گذاشت

شمس گفت: فصل‌الخطاب همه ادعاها علیه من، معرفی زنجانی به آقای «و» و باز کردن راه نفوذ زنجانی به نفت است، در حالی که این مطلب صحت ندارد. معتقدم مجموعه نفت در آن زمان سر زنجانی کلاه گذاشت زیرا کسی حاضر نبود از ایران نفت بخرد، خرید نفت از ایران در آن شرایط حماقت می‌خواست چون فشارها بسیار زیاد بود و کشتی‌های نفت‌کشی دیده نمی‌شدند و مشکلات عملیاتی و جریمه‌های سنگین بسیاری وجود داشت.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: نقش کلیدی من در نفوذ زنجانی به مجموعه نفت چه بوده است؟ اگر رانتی وجود داشت چرا برای خودم نگرفتم و این هم از عجایب این پرونده است.

آیا خرید هواپیما برای کشور جرم است!

شمس در ادامه به موضوع خرید هواپیما برای زنجانی اشاره کرد و گفت: در زمان اضطرار و تحریم حمل یک قطره نفت به کشور کمک می‌کرد و خرید یک هواپیما در آن شرایط، کمک اولی‌تری بود. مگر فقط باید دولت هواپیما بخرد و آیا خرید هواپیما برای بخش خصوصی و کشور جرم است؟

وی افزود: همواره به زنجانی توصیه می‌کردم وارد خرید و فروش‌های نفتی نشود زیرا دردسرساز خواهد بود اما او می‌گفت با شرکت نفت تسویه می‌کند و من باید از کجا می‌دانستم او که تا یک ماه پیش دارایی‌های خود را ۱۲ میلیارد دلار نشان می‌داد، با پول غیر هواپیما می‌خرد.

من گرگ دهن آلوده شده ام

متهم ردیف دوم پرونده نفتی تاکید کرد: مسئولیت حفاظت و صیانت از بیت‌المال و امکان‌سنجی و دادن اعتبار به اشخاص برعهده مسئولان کشور است اما امروز من گرگ دهن‌آلوده و یوسف ندریده شده‌ام.

مهدی شمس با تاکید بر اینکه هیچ محموله‌ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به وی تحویل نشده است، افزود: من به عنوان نماینده و کارگزار شرکت بابک زنجانی، مسئولیت نگهداری کالا را نداشتم زیرا منافع باید متناسب با مسئولیت باشد. اگر سند و مدرکی دال بر تحویل کالا از سوی من وجود دارد ارائه کنید. شرکت نفت به خود زنجانی که مدعی هستند محموله‌های نفتی را تحویل گرفته، اسناد تحویل بار را ارائه نکرده است چه برسد به من.

وی افزود: قبول دارم به عنوان نماینده و با داشتن وکالت‌نامه به ترکیه رفتم تا کارها را انجام دهم اما اگر این جرم باشد همه وکلا و کارگزاران باید محاکمه شوند. نه خیانت در امانت کرده‌ام و نه از مسئولیت کارگزاری خود شانه خالی کرده‌ام و هیچگاه منکر کارگزاری هم نشده‌ام.

جزئیات معامله با شرکت فال

متهم ردیف دوم پرونده نفتی همچنین در برنامه موضوع فروش محموله‌های نفتی به شرکت فال گفت: شرکت فال ابتدا توسط زنجانی شناسایی شد و بعد از شناسایی به من ایمیل زد تا به ترکیه بروم و مذاکرات را انجام دهم. پس از انجام مذاکرات شرکت فال را امکان‌سنجی کردیم و طبق بررسی‌های صورت گرفته فال در آن زمان ۴ میلیارد و ۸۶۲ درهم دارایی داشت.

شمس با بیان اینکه پس از ورود مسئولان نیکو و نفت به موضوع فال اختلافات با آنها آغاز شد، افزود: عید سال ۹۲ زنجانی از من خواست کالاها را از فال عودت کنم و نامه‌ای را از شرکت ایزو با امضای خود فرستاد که براساس آن ۵۹۰ هزار تن بار در شرکت فال وجود داشت و از همان‌جا دعوا آغاز شد.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای استیفای بارها انجام داده است، گفت: در منشأ دعوا با فال نامه‌ای که «الساری» مالک فال فرستاد و یکسری هزینه‌های گزاف را بابت نگهداری محموله‌ها اعلام کرد که این مسئله مورد اعتراض من قرار گرفت.

اگر خلاف داشتم به ایران نمی آمدم

متهم ردیف دوم پرونده نفتی ادامه داد: از همان روز اول به زنجانی گفتم که موضوع فال را با وزارت اطلاعات و امور خارجه هماهنگ کند اما او می‌گفت که این یک بحث داخلی است و نمی‌خواهم آنها را دخالت دهم. اگر کوچکترین خلافی داشتم با توجه به جو سنگین علیه زنجانی به ایران نمی‌آمدم. در ارتباط با موضوع فال نیز شخصا با آقای بوشهری صحبت کردم و آنها نتوانستند حتی با «الساری» جلسه بگذارند و تنها به او تلفن زدند و او هم اعلام کرد بیمار است.

وی تاکید کرد که به دور زدن تحریم‌ها اعتقاد و باور داشتم چون تنها راه مبارزه با زورگویی آمریکا و استکبار جهانی همین راه بود و اگر الان هم کشور دچار اضطرار شود همان کاری را انجام می‌دهم که قبلا کرده‌ام.

از سال ۶۵ تاکنون بی سیم دستم نگرفتم

حمید فلاح هروی در ارائه آخرین دفاعیات خود در بیست و ششمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی با تاکید بر اینکه هیچگاه به دنبال مظلوم‌نمایی نبودم، اظهار کرد: برخلاف اینکه در پرونده گفته شده من خود را به عنوان نیروی اطلاعاتی معرفی کرده و با بی‌سیم به این طرف و آن طرف می‌رفتم، هیچگاه از سال ۶۵ به این طرف از بی‌سیم استفاده نکردم.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی ادامه داد: همانطور که قبلا نیز گفتم من دو نفر را به همراه یک شرکت و دو نهاد به زنجانی معرفی کردم و اینکه می‌گویند نسبت به بقیه ادعاهای خود سند ارائه کنید، مظلوم نمایی است. اگر من در قراردادهای نفتی موثر بوده‌ام آیا نباید تعریفی از موضوع و محل اثر ذکر شود.

من در جلسه با سه وزیر نبودم

فلاح هروی همچنین درباره مصوبه سه وزیر و رئیس پیشین بانک مرکزی در تاریخ هفتم تیرماه سال ۹۱ گفت: برخلاف ادعاهای مطروحه من در آن جلسه حضور نداشتم، در حالی که گفته شده در این مصوبه موثر بوده‌ام؛ چه مستندی برای این شائبه وجود دارد؟ آیا تقاضای ارائه سند و مدرک در این خصوص مظلوم‌نمایی است؟

وی افزود: می‌گویند من در هدایت و حمایت زنجانی نقش اساسی داشته‌ام؛ آیا دانش تجاری و بانکی زنجانی و مراودات بین‌المللی وی با من یکسان بوده که بخواهم او را هدایت و حمایت کنم.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی خاطرنشان کرد: همه مستندات دال بر این است که من در موضوع نفت دخالتی نداشته‌ام اما وکیل شرکت نفت چون چیزی نمی‌یابد، به موضوع دیگری که در حوزه وی نیست ورود می‌کند. اگر امضای اسکن شده و مصوبه شرکت مبنی بر تامین ۱۰۰ درصد وجه نقد برای خرید نفت مورد اشاره قرار گرفته، آیا تامین آن مصوبه به کل موضوع نفت درست است.

زنجانی شخصا در مورد تامین اجتماعی تصمیم گرفت

فلاح هروی همچنین به موضوع امضای تفاهمنامه با تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: آیا امضای تفاهمنامه با تایید وزارت اطلاعات در تامین اجتماعی بدون اینکه چیزی ردوبدل شود، مشارکت در کلاهبرداری است؟ زنجانی در موضوع تامین اجتماعی بدون اینکه من معرف وی باشم تصمیم گرفته است. آیا رابطه مالی من و زنجانی که مربوط به قبل از ماجرای نفت و در سال ۸۸ یا ۸۷ است، عواید حاصل از جرم مربوط به سال ۹۱ است؟ آیا اینگونه استنداد کردن صحیح و خداپسندانه است؟

حسین صمدی‌یزدی وکیل مدافع متهم ردیف دوم در ارائه آخرین دفاعیات خود در بیست و ششمین جلسه محاکمه پرونده نفتی اظهار کرد: جوهره انتساب اتهامات، علم و اطلاع بوده است که درباره موکل من مصداق ندارد از جمله در پرداخت یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو از طرف دولت و وزارت نفت به زنجانی، موکل کمترین اطلاعی نداشته است. این مصوبه در زمانی بود که رابطه کاری بین موکل و زنجانی برقرار و شروع نشده بود.

در قهوه‌خانه حسن سیاه هم این طور به آدم چای نمی‌دهند

صمدی‌یزدی در پاسخ به این مطلب که موکلش معرف زنجانی به مجموعه نفت بوده است، گفت: وکیل شرکت نفت مدعی است این شرکت ۷۰ سال سابقه دارد و مو را از ماست بیرون می‌کشد؛ حالا چطور ممکن است به صرف یک تعریف، این قدر نفت به نفر بدهند. در قهوه‌خانه حسن سیاه هم این طور به آدم چای نمی‌دهند.

وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: با یک تعریف، نفت به کسی نمی‌دهند اما آقایان نفتی اصرار می‌کنند که موکل معرف زنجانی بوده است. خود آقای زنجانی چندین بار اقرار کرده که نیازی به آقایان نداشته است. چرا به حرف‌های زنجانی گوش نمی‌دهید؟

اشد مجازات برای موکل من بر چه تکیه دارد؟

وی در ادامه با اشاره به درخواست نماینده دادستان مبنی بر صدور اشد مجازات برای متهمان این پرونده گفت: اشد مجازات یعنی مفسد فی‌الارض. برای این درخواست بر چه تکیه کردید؟ اقراریک متهم در محبس؟ دیگر اینکه وکیل شرکت نفت برای اثبات ادعای بی‌اساس موکل خود، به این متمسّک شده که هر سه متهم از یکدیگر دفاع کردند؛ مگر نه اینکه در کیفرخواست گفته شده این سه نفر با هم شریک هستند؟

صمدی‌یزدی ادامه داد: بر خلاف ادعای نماینده دادستان، هیچ محموله‌ای تسلیم موکل نشده و وی در کنار زنجانی نبوده است. وقتی آقایان برای اثبات ادعای خود مبنی بر تحویل نفت به زنجانی، به قراردادها اشاره می‌کنند، آیا جایگاه کیفری کنونی وجاهت دارد؟ آیا این موضوع، حقوقی نیست؟

وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده نفتی به سلطان کلاهبرداری خوانده شدن زنجانی اشاره کرد و افزود: حتی اگر فرض کنیم که زنجانی سلطان کلاهبرداری است، این موضوع به موکل ربطی ندارد. متأسفانه آقایان اصرار دارند بگویند موکل من فال را به زنجانی معرفی کرده است در حالی که خود زنجانی می‌گوید رفتم به ترکیه و نماینده‌های شرکت ملاقات کردم. زنجانی همه جزئیات را بیان می‌کند اما کسی به حرفش گوش نمی‌دهد.

صمدی‌یزدی اضافه کرد: آقای زنجانی در جلسه دیروز اقرار کرد که با تمامی روسای نفت به ویژه وزیر وقت نفت، آشنایی خاص داشته است. با این اوصاف چه اصراری دارید که به موکل بگویید معرف نامبرده بوده است. با اصرار و پافشاری کار پیش نمی‌رود.

وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه به اظهارات روز گذشته وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه اگر مهدی شمس حسن نیت داشت کمی به فکر بیت‌المال بود و هواپیما نمی‌خرید گفت: مگر خرید هواپیما بد است. آیا آوردند ۱۰ الی ۱۲ فروند هواپیما به کشور افساد است؟ موکل عالم به خرید نفت توسط زنجانی از شرکت نفت بوده اما از عدم پرداخت ثمن معامله هیچ اطلاعی نداشته است. موکل در جریان سند‌سازی ادعایی نبوده و از کجا باید علم می‌داشت. یک دولت با آن همه دست‌های غیبی و چشم‌های فلان می‌گویند فریب خوردیم، اشتباه کردیم اما کسی قبول نمی‌کند که موکل من از این ماجرا خبر نداشته است.

وی در ادامه افزود: آقایان نفت دو سال است از موکل وکالت گرفتند که بروند مشکل را در ترکیه حل کنند اما او را در ترکیه، زندانی معرفی کردند و طبق قانون، اظهارات یک زندانی مسموع نیست.

وقتی متهم غش کرد

در جریان برگزاری جلسه بیست‌وششم دادگاه متهمان پرونده نفتی، زمانی که متهم ردیف سوم پرونده نفتی در پایان اظهاراتش، از دادگاه تقاضای برائت کرد و قصد داشت لایحه خود را به منشی دادگاه تقدیم کند که ناگهان براثر سرگیجه به زمین خورد.

قاضی صلواتی ختم جلسه محاکمه متهمان را اعلام کرد و گفت: بعد از اعلام ختم رسیدگی به پرونده، طبق قانون و در اولین فرصت حکم متهمان را صادر می‌کنم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب