امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 13969 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۸:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

طی مراسمی در برج میلاد تهران؛

برندگان بخش نگاه نو جشنواره 34 فیلم فجر اعلام شدند/ ابد و یک روز سیمرغ ها را درو کرد/ اهدای جوایز بخش مستند، انیمیشن و هنرو تجربه

خبرایران: امشب طی مراسمی در برج میلاد تهران برگزیدگان بخش های مختلف سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شدند.
برندگان بخش نگاه نو جشنواره 34 فیلم فجر اعلام شدند/ ابد و یک روز سیمرغ ها را درو کرد/ اهدای جوایز بخش مستند، انیمیشن و  هنرو تجربه

به گزارش خبرنگار خبرایران، امشب طی مراسمی آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با قرائت قرآن کریم  وبا اجرای  مهدی سلوکی برگزار شد . دراین مراسم محمد حیدری نامه‌ای را به عنوان به پایان سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر قرائت کرد، دراین نامه آمده است:

سلام

این نامه را برای شما می نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه ای جز وجدان نمی تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس... من محمد حیدری متولد سال 1349 زاده ایران، همین خاک پر غرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم... و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد.

محمدزاده برای فیلم نیم رخ ها صاحب جایزه شد

سروش محمدزاده پس از دریافت جایزه گفت: از شهاب حسینی و دیگر دوستان که در ساخت فیلم مرا همراهی کردند تشکر می‌کنم مادر مرحوم ایرج کریمی روی صحنه آمد و با حزن و اندوه گفت: با سلام خدمت همه حضار و تشکر از همه کسانی که در برگزاری جشنواره تلاش کردند و برای «نیم‌رخ‌ها» زحمت کشیدند. جای ایرج خالی نیست. او در میان تشویق مخاطبان در حالت ایستاده اشک ریخت و صحنه را ترک کرد.

برگزیدگان بخش انیمیشن:
جایزه ویژه کارگردانی انیمیشن: حامد کاتبی برای انیمیشن در مسیر باران
جایزه ویژه بهترین فیلم انیمیشن: محمد امین همدانی برای انیمیشن فهرست مقدس

همدانی پس از گرفتن جایزه گفت: دغدغه ام سیمرغ فجر نیست، دیده شدن است!

محمد امین همدانی جایزه ویژه بهترین فیلم با گلایه‌مندی از عدم توجه به بخش انیمیشن گفت: در جشنواره فجر پویانمایی وجود داشت. 8 انیمیشن با متوسط 50 نفر 2 یا 3 سال زمان صرف کردند و هزینه بیش از یک میلیارد در بر داشت اما متاسفانه به درستی دیده نشد. دغدغه سیمرغ نیست، دیده شدن مطرح است؛ روی سخنم مسئولین فرهنگی کشور هستند که به این مهم باید توجه داشته باشند، در سالی که نام انیمیشن داشت اینگونه با انیمیشن برخورد شد.

وی در ادامه به انیمیشن شاهزاده روم اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهزاده روم در جشنواره گذشته مورد توجه قرار نگرفت اما این فیلم با بی‌مهری‌هایی که به او شد توانست در اکران موفق عمل کند. ما در مرحله اثبات انیمیشن هستیم، سینمای جهان را با سینمای انیمیشن می‌شناسند. نگاه درست به انیمیشن داشته باشیم.

برگزیدگان بخش مستند در بخش های مختلف بدین شرح معرفی شدند:

*بهترین فیلم

A157 به تهیه کنندگی بهروز نورانی پور

*بهترین کارگردانی

مهرداد اسکویی برای کارگردانی فیلم رویاهای دم صبح

*دستاورد فنی و هنری

رضا تیموری برای تصویربرداری مستند اهالی یک طرفه

مهرداد اسکویی پس از دریافت جایزه گفت: باعث غرور و افتخار است که جایزه را در این صحنه می‌گیرم و شاهد بودید که 10 فیلم دیگر فیلم‌های خوبی و ارزنده‌ای بودند. نشان دادن رنج گاهی برای جلوگیری از رنج و عذاب بیشتر است. ساخت مستند اجتماعی زنگ خطری است تا بتوانیم رنج‌های کمتری داشته باشیم.

وی در خاتمه گفت: تشکر می‌کنم از همه همکارانی که تکه‌ای از روح خود را در کالبد فیلم دمیدند.

کارگردان فیلم «A157» بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت همه شادی این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجودش شبانه‌روز سختی این کار خطرآفرین و بحرانی را به جان خرید. خدا را شاکرم و افتخار می‌کنم این جایزه را در این صحنه و این رویداد بزرگ گرفتم. متأسفانه پدرم را در شرایط تولید فیلم از دست دادم به امید قیامت که ایشان را ببینم. از آقای رزاق‌ کریمی به بچه‌های مستند شأن و شخصیت داد تشکر می‌کنم.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای هیأت داوران گفت:‌ در این عین اینکه فیلم را ستایش می‌کنم از همه می‌خواهم بایستید و یکپارچه علیه جنایات سوریه و هموطنان کرد اعتراضی جهانی کنیم. ما همه ملت ابراهیم هستیم این ستم بر همه وارد می‌شود. امیدواریم جهان این ستم را بفهمد و ستمکاران دست از ستم بردارند و آینده بی‌ستم و شادی را پیش‌رو داشته باشیم.

ابد و یک روز بهترین فیلم نگاه نو شد

*بهترین فیلم 
فیلم ابد و یک روز به تهیه کنندگی سعید ملکان 
*بهترین کارگردانی 
*سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز 
*جایزه ویژه کارگردانی 
محمد حسین مهدویان برای فیلم ایستاده در غبار

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب