امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1404 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد؛

اشتون در سفر نیویورک به تهران دعوت شده بود/ از خطوط قرمز عبور نکردیم/نباید افکار عمومی نسبت به کار دولت دچار ابهام شوند

خبرایران: مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه گفت:در برنامه اقدام مشترک از هیچ یک از خطوط قرمز عبور نشده و این توافقات و اقدامات که از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده همگی نتیجه مشورت‌ها و بررسی‌های دقیقی است که در سطوح مختلف کارشناسی مقامات ارشد و عالی کشور انجام شده و لذا کاملا بااطمینان می‌گوییم که براساس این مشورت‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی شده است.
اشتون در سفر نیویورک به تهران دعوت شده بود/ از خطوط قرمز عبور نکردیم/نباید افکار عمومی نسبت به کار دولت دچار ابهام شوند
به گزارش خبرایران، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری این هفته ضمن تبریک 17 ربیع الاول در میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) تاکید کرد که هرچقدر از هفته وحدت می‌گذرد اثبات می‌شود که وحدت یگانه راه حل مشکلات جهان اسلام است. به امید آنکه این وحدت روز به روز محکم‌تر شود.

افخم ضمن محکوم کردن ترور ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی در یمن آن را اقدامی فجیع دانست و تصریح کرد: امیدواریم کارها برای مقابله با شیوع بیش از پیش اقدامات تروریستی در جهان به پیش ببرد و جامعه جهانی نسبت به این اقدامات غیرانسانی مواضعی مسئولانه داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره دیدار احتمالی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در آینده نزدیک و احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 5+1 در تهران گفت که آقای ظریف از خانم اشتون در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی در نیویورک برای حضور در تهران دعوت بعمل آوردند، این دعوت همچنان باز است و در زمان مورد توافق انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته گام اول مربوط به توافق ایران و 5+1 اجرا شد تاکید کرد که از حالا طرفین مذاکرات برداشتن گام نهایی را در دستورکار قرار دادند و برای این مسئله مقدماتی وجود دارد که طرفین در حال فراهم کردن آن هستند.

افخم در پاسخ به سوالی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به توافق ژنو و نامتوازن بودن گام‌های ایران و غرب گفت: طی چندین دور مذاکراتی که انجام شد در نهایت طرفین به برنامه اقدام مشترک رسیدند که در واقع متن این توافق در اختیار همه شهروندان و افکار عمومی قرار گرفته و این متن کاملا روشن است. طبعا دیدگاه‌هایی مطرح شد که ما هم اعلام کردیم این نقدها قطعا حرف‌های دلسوزانه است و در راستای تامین منافع ملی کشور است و در عین حال تصریح کردیم که در برنامه اقدام مشترک از هیچ یک از خطوط قرمز عبور نشده است و این توافقات و اقدامات که از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده همگی نتیجه مشورت‌ها و بررسی‌های دقیقی است که در سطوح مختلف کارشناسی مقامات ارشد و عالی کشور انجام شده و لذا کاملا بااطمینان می‌گوییم که براساس این مشورت‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی شده و برنامه اقدام مشترک برنامه‌ای است که دو طرف متعهد به برداشتن گام‌های هماهنگی شده‌اند و ما بر متوازن بودن این گام‌ها تاکید کردیم و در طول مذاکرات این مسئله مورد توجه مذاکره‌کنندگان ما بود.

وی افزود: اینکه سوءبرداشت‌هایی از این توافق می‌شود برخی طبیعی است ولی در عین حال تاکید کردیم که نبایستی تلاش بکنیم که افکار عمومی کشور نسبت به کار انجام شده توسط دولت محترم دچار خدشه و ابهام بشود؛ این رویکرد (برنامه اقدام مشترک) رویکردی است که گام اول آن انجام شده و با اجرایی شدن برنامه‌های روز گذشته در آستانه ورود به دور بعدی مذاکرات برای تامین حقوق هسته‌ای و حفظ دستاوردهای کشور هستیم که همه جزو اصول مذاکره‌کنندگان ما در گذشته بوده و از این رو تا پایان مذاکرات ادامه خواهد داشت. امیدواریم با اطلاع‌رسانی‌های دقیق و شفاف مبتنی بر اسناد منتشره و مواضع صریح و رسمی اعلام شده مقامات کشور باشد و تحت تاثیر تبلیغات و تفاسیر رسانه‌های بیگانه که قطعا خیرخواه مذاکره‌کنندگان و کشور ما نیستند قرار نگیرد و اجازه بدهید این روند طبق سیاست‌های اتخاذ شده و در چارچوب تامین حقوق ملت ایران به نتیجه خوبی برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص پس گرفتن دعوت برای حضور ایران در نشست ژنو 2 هم گفت: درخصوص پس گرفته شدن دعوت از ایران ابتدا اعلام می‌کنم که ما هیچگاه متقاضی شرکت در ژنو 2 نبودیم و موضع ما از ابتدا بر همین امر بوده و این موضوع را به صراحت در ابتدای طرح مباحث مربوط به تشکیل جلسه ژنو 2 اعلام کردیم و این مسئله را طی مکالمات و تماس‌هایی که طی روزهای گذشته توسط دبیر کل سازمان ملل متحد و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با مسئولین کشورمان برقرار شده بطور صریح اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه کشورمان و نماینده ایران در سازمان ملل صریحا این مواضع را اعلام کردند تاکید کرد: ما هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم و چه تلویحی و چه غیر تلویحی هیچگاه حرفی از تعهد ایران (نسبت به ژنو یک) زده نشد و ما متقاضی شرکت نبودیم.

افخم با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل تحت فشارها اقدام خودشان برای دعوت از ایران در نشست ژنو 2 را پس گرفت، جای تاسف دارد گفت: از ایشان متوقع هستیم که دلایل این عدم دعوت را بیان کند.

وی درباره موضع‌گیری جدید دولت کانادا که تاکید کرده بود حاضر به لغو تحریم‌ها علیه ایران نیست نیز اظهار داشت: طرف مذاکره‌کننده با ما 5+1 است و هیچگونه تقاضایی برای رفع تحریم توسط کانادا از جانب ما مطرح نبوده و به اقدامات خودشان ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن تصریح کرد: دیپلمات ما (ابوالقاسم اسدی) زمانی در یمن شهید شدند که مصادف بود با ایام حضور هیأت پیگیری وزارت خارجه درباره وضعیت دیپلمات ربوده شده در یمن، ما از مقامات دولت یمن خواستیم تا به تعهدات خودشان براساس کنوانسیون‌ها و مقررات بین‌المللی در مقابل دیپلمات‌ها عمل کند و در طی مذاکرات تلفنی و پیگیری‌هایی که داشتیم بر این خواسته تاکید کرده‌ایم که دولت یمن باید مسئولانه نسبت به این اقدام عمل کند گرچه آمادگی خودش را برای پیگیری موضوع، شناسایی تروریست‌ها و مجازات آنها اعلام کرده است ولی قطعا باید در صحنه عمل باید به نتیجه روشنی برسیم و گام‌های بهتر و فوری‌تری بردارند و امیدواریم با اقدامات مسئولانه و قاطعانه مقامات یمن در قبال عاملان ترور و ربودن دیپلمات‌های ایرانی مواجه باشیم.

افخم با اشاره به اینکه ایران در حال پیگیری وضعیت نیک‌بخت (دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن) تاکید کرد که هیأت ایرانی در حال فراهم کردن مقدمات بازگشت این دیپلمات به کشور ما است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با توجه به دست داشتن عربستان سعودی در ترور دیپلمات ایرانی در یمن و انفجار تروریستی در مقابل سفارت کشورمان در بیروت و وجود اسناد متعدد درباره حمایت ریاض از تروریست‌ها در سوریه، عراق و روسیه آیا ایران قصد شکایت از عربستان در شورای امنیت را دارد گفت: ما پیگیری حقوقی در مجامع بین‌المللی را در دستور کار قرار دادیم و مقدمات آن هم انجام شده است که متعاقب اقدام تروریستی مقابل سفارت کشورمان در بیروت آغاز شد و روند خودش را ادامه می‌دهد و با همکاری مسئولین لبنانی به دنبال به دست آوردن اطلاعات دقیقی در این باره هستیم، درخصوص یمن هم این پیگیری‌ها در حال انجام است تا مجموعه اطلاعات دقیق باشد و طبعا با روشن شدن جزئیات و اطلاعات دقیق و روشن می‌شود کار را دقیق‌تر و براساس چارچوبی متقن دنبال کنیم.

افخم با بیان اینکه ایران به دنبال جمع‌آوری اسناد دقیق با کمک مسئولین لبنانی و یمنی برای پیگیری اقدامات تروریستی است تاکید کرد که گزارش ایران در زمینه حملات تروریستی در حال تکمیل شدن است و پس از آن می‌توانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب