امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14064 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

وحدت و همدلي حوزه و دانشگاه در گرو شكل‎گيري دغدغه‎هاي كلان است/علوم انسانی و اجتماعی بیشترین همپوشانی را در راستاي وحدت حوزه و دانشگاه دارند

آیت الله اعرافی ضمن تاکید بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه گفت تا وقتی جامعه علمی کشور اعم از حوزوی و دانشگاهی در زمینه اهداف و دغدغه‏های کلان به یک وحدت و همدلی دست پيدا نكنند، ایجاد فضای فکری مناسب دور از ذهن خواهد بود.
وحدت و همدلي حوزه و دانشگاه در گرو شكل‎گيري دغدغه‎هاي كلان است/علوم انسانی و اجتماعی بیشترین همپوشانی را در راستاي وحدت حوزه و دانشگاه دارند

 آیت الله اعرافی ضمن تاکید بر لزوم وحدت حوزه و دانشگاه گفت حوزه علوم انسانی و اجتماعی بیشترین نقاط تلاقی و همپوشانی علم و دین است و از این رو تعامل حوزه و دانشگاه در این قلمرو بیشترین فضا را دارد.

آیت الله علیرضا اعرافی، كانديداي پنجمين دوره انتخابات خبرگان رهبري در حوزه انتخابيه تهران گفت اگر بخواهیم بحث وحدت حوزه و دانشگاه را به صورت دقیقتری مطرح کنیم، باید بگوییم این وحدت متکی به دو پیش فرض اساسی است. یکی این که این دو نهاد معرفتی دارای قلمروهای ویژه معرفتی هستند و هر کدام سهم ویژه و جداگانه‏ای در اداره امور و تدبیر اجتماع دارند. قلمروهای معرفتی و اجرایی خاصی هم وجود دارد که همکاری و تبادل نظر میان حوزه و دانشگاه برای رسیدن به یک هدف مشترک را ضروری می سازد. بحث وحدت حوزه و دانشگاه در این قلمرو قابل طرح و پیگیری بوده و رسیدن به وحدت مطلوب در این قلمرو شدنی و ممکن است. وي افزود: بالطبع در این زمینه رسیدن به قلمرو مشترک آرمانی و معرفتی در حدی که بتوان به یک مبنای سیاستگذاری و برنامه‏ریزی مشترک دست یافت وجود دارد اما وحدت کامل نظام آموزشی و پژوهشی و فرهنگی این دو نهاد معرفتی لازم نیست.

آیت الله اعرافی که بیش از ده کتاب در زمینه مبانی تعلیم و تربیت و تعلیم و تربیت در اندیشه اسلامی به رشته تحریر درآورده در ادامه به نیازمندی متقابل حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: تعامل و همفکری در زمینه مسائل علمی، به خصوص در رشته‏های علوم انسانی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد. فقه اسلامی برای پیشرفت و توسعه خود و حل مسائل نیازمند آشنایی دقیق با موضوعاتی همچون اقتصاد، جامعه شناسی، روان‏شناسی، حقوق و... است. در زمینه مسائل کلامی و عقیدتی نیز لازم است از نظریههای جدید علوم انسانی و اجتماعی و فلسفه و ... بهره گرفت. اين كانديداي مجلس خبرگان در ادامه اظهار داشت: با بهره‏گیری از مبانی دینی و فلسفی و دیدگاههای ارزشی بینشی منبعث از آیات قرآن و روایات معصومین، میتوان وارد حوزه نظریهپردازی شد و سهمی را در عرصه تولید دانش بر عهده گرفت. بر این اساس، باید اعتراف کرد مسئله‏ای همچون تولید نظریههای جدید در حوزه علوم انسانی و اجتماعی که از یک طرف بیشترین میزان سازگاری را با باورهای دینی و فرهنگی ما داشته باشد و از طرف دیگر از نواقص نظریههای موجود مبری باشد، از جمله مسائل و موضوعاتی است که میتواند بستر مناسبی را برای تعامل و همفکری و در نهایت وحدت حوزویان و دانشگاهیان فراهم كند.

آیت الله اعرافی كه موسس مدرسه حوزوی "جامعة المصطفی العالمیه" مي‏باشد در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نيز گفت: وحدت حوزه و دانشگاه، نقطه ثقل تعامل تفکر دینی و علمی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی است و بیشترین نقاط تلاقی و همپوشی علم و دین، حوزه علوم انسانی و اجتماعی مي‏باشد. از این رو، تعامل حوزه و دانشگاه در این قلمرو بیشترین فضا را دارد. گرچه در قلمروهای دیگر هم بحثهای جدیای وجود دارد و دیدگاههای متعددی در زمینه وحدت و تعامل تفکر دینی و علمی در عرصه علوم طبیعی از جمله فیزیک، نجوم، زیست شناسی و... بیان شده است; اما به هر حال نقطه ثقل بحث تعامل تفکر دینی و علمی، مباحث علوم انسانی و اجتماعی است. اين كانديداي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان در حوزه انتخابيه تهران افزود: بسیاری از اختلاف نظرها در مورد مسائل علمی در جامعه ما ریشه در مبانی علمی ندارند و عمدتاً از انگیزههای شخصی و غیراخلاقی سرچشمه میگیرند. مسئله دیگر داشتن هدف، درد و دغدغه مشترک است. تا وقتی جامعه علمی کشور اعم از حوزوی و دانشگاهی در زمینه اهداف و دغدغه‏های کلان به یک وحدت و همدلی دست پيدا نكنند، ایجاد فضای فکری مناسب دور از ذهن خواهد بود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب