امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14138 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نامورمطلق در نشست تولیدکنندگان برتر ؛

حوزه صنایع دستی ایران، سال آینده به کانون تصمیم گیری جهان تبدیل می شود

خبرایران: سال آینده صنایع دستی کشور با برگزاری دو رویداد مهم در حوزه صنایع دستی به کانون تصمیم گیری درجهان تبدیل می شود.
حوزه صنایع دستی ایران، سال آینده به کانون تصمیم گیری جهان تبدیل می شود

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نخستین نشست تولید کنندگان برتر صنایع دستی کشور با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان، میرزالو مدیرکل حوزه آموزش و حمایت از تولیدصنایع دستی، پویا محمودیان مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی این معاونت، برخی از کارشناسان این حوزه  و نیز تولیدکنندگان برتر از استان های کشور صبح امروز 2 اسفند ماه در سالن فجر سازمان برگزار شد.

 بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان در این نشست با اشاره بر مشکلات موجود در حوزه عرضه صنایع دستی در گذشته گفت: یکی از مشکلات جدی صنایع دستی در گذشته بحث پاسخگویی به نیازهای بازار است در گذشته تمام تلاشمان در حوزه تولید بود که هنرمندان با تمام تلاش خود تولید داشتند اما به دلیل کمبود بازارهای فروش تولیدات انبار می شود و تولید کننده را دچار سرخوردگی می کرد.

وی افزود: در این راستا دردوسال گذشته در معاونت صنایع دستی سعی کردیم که با تقویت حوزه فروش، خروجی بازرگانی و خروجی فروش را هموار کنیم تا حوزه تولید و فروش با یکدیگر همخوانی پیدا کند.

نامور مطلق با اشاره بر سال مالی سختی که در کشور بر تمامی واحدها فشار وارد آورد گفت: ما سخت ترین سال مالی کشور را در چند دهه اخیرپشت سرگذاشتیم که مارا نیز با مشکلاتی مواجه کرد که خوشبختانه با دیدی باز و تلاشی مضاعف از عهده آن برآمدیم. و امیدواریم در شرایط جدید پسا برجام به شرایط بهتری دست یابیم و همچنین با هموار شدن شرایط اقتصادی و خارجی بتوانیم حوزه تولید و فروش و صادرات صنایع دستی را به طور همزمان فعال کنیم.

وی تاکید کرد: معاونت صنایع دستی با هوشیاری در حوزه صنایع دستی ورود پیدا کرده استو فعالیت های قابل توجهی داشته از جمله فروشگاه های مجازی، ارتباط در حوزه صادرات گرچه در شرح وظایف ما نبود اما برای نجات و رونق صنایع دستی کشور به آن ورود کردیم. در این میان بسیاری از حوزه ها در شرایط اقتصادی نامناسب کشور دچار رشد منفی شدند اما خوشبختانه صنایع دستی در ان شرایط بحرانی رشد مثبت و مناسبی را به دست آورد.

معاون صنایع دستی سازمان با تاکید بر این مطلب که تشکیل انجمن تولید کنندگان و نیز حضور تولیدکنندگان برتر در این حوزه به معنای تضعیف واحدهای کوچک نیست گفت: تشویق و حمایت از واحدهای تولیدکننده بزرگ به معنای نادیده گرفتن و تضیف واحدهای کوچک نیست بلکه مهاونت صنایع دستی برنامه های خوبی برای پررنگ کردن و حمایت از واحد های کوچک دارد.

وی یادآور شد: حمایت از واحدهای بزرگ برای این است که بتوانیم در حوزه سفارش های بزرگ و کلان همکاری داشته باشند به عنوان نمونه در حوزه توسعه سوغات زیارتی ما به این ظرفیت نیاز داریم. باید بیش از گذشته سهم صنایع دستی را در حوزه صادرات صنایع دستی با همکاری واحدهای بزرگ تولیدی افزایش دهیم.

نامور مطلق همچنین تصریح کرد: میخواهیم با حمایت از واحدهای بزرگ برند سازی کنیم ما برای تحقیقات و طراحی نمی توانیم در تمامی حوزه ها وارد شویم اما واحدهای بزرگ می توانند در این حوزه همکاری داشته باشند تا بتوان در زمینه برند سازی واحدهای بزرگ تولیدی نیز موفق عمل کرد.همچنین واحدهای بزرگ علاوه بر تولید انبوه می توانند در شناسایی بازارهای بزرگ و حتی جهانی نیز کمک کننده باشند.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر لزوم دستیابی به واحدهای صادرات محور برای رشد تولید و صادرات افزود: اگر بخواهیم واحدهای صادرات محور داشته باشیم نیاز به تولید کنندگان بزرگ و واحدهای بزرگ داریم تا بتوانیم از این طریق جلوی واردات کالاهای نامرغوی را که به تولید و صادرات صنایع دستی ما صدمه می زند را بگیریم.

معاون صنایع دستی سازمان با اشاره بر این مطلب که برای صادرات به حضور واحدهای بزرگ نیازداریم گفت: امیدواریم که واحدهای برگ بتوانند علاوه بر هم افزایی داخلی برای رشد تولید بتوانند با همکاری بیشتر بازارهای خارجی رانیز بین خود تقسیم کنند تا صادرات صنایع دستی به رشد درخور آن برسد.

وی ادامه داد: تشکیل انجمن تولید کنندگان و حتی دیگر انجمن ها به این معنا نیست که در صورت فراگیری آنها واحدهای دیگر فراموش می شوند این انجمن با هدف گذاری خاص خود قصد دارد در آینده واحدهای بزرگ و متوسط را از یکدیگر تفکیک کند تا بتوانند به خوبی در حوزه تولید و صادرات کمک کنند.

نامور مطلق در بخش دیگری از سخنانش افزود: امیدواریم با تشکیل انجمن تولید کنندگان واحدهای بزرگ تولید کننده بتوانند در حوزه فروش و صادرات صنایع دستی کشور قدم های مثبت و موثری را بردارند.

وی در پایان تاکید کرد: سال آینده صنایع دستی کشور با برگزاری دو رویداد مهم در حوزه صنایع دستی به کانون تصمیم گیری درجهان تبدیل می شود، برگزاری اجلاس اقیانوسیه در تبریز و نیز اجلاس 5 قاره فرصت خوبی است تا ما حرفهای خود را در این حوزه مطرح کنیم و همچنین بتوانیم نقش تاریخی خود را در حوزه صنایع دستی ایفا کنیم تا در این راستا به حق واقعی خود در حوزه صنایع دستی دست یابیم.

گفتنی است ، در پایان این نشست تولید کنندگان برتر صنایع دستی کشور در راستای تشکیل انجمن تولیدکنندگان صنایع دستی کشور ضمن معرفی خود به طرح نظرات و ایده های خود پرداختند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب