امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14174 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترحمیدرضا کفاش اعلام کرد؛

تجلیل از مربیان و پیشکسوتان حوزه تربیت اسلامی در هفته تربیت اسلامی/اعزام ۵۸۰ هزار نفر به اردوهای راهیان نور/ طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز در مدارس احیا شد

خبرایران: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در هفته تربیت اسلامی و تجلیل از مربیان و پیشکسوتان حوزه تربیت اسلامی به منظور الگوسازی در میان دانش‌آموز تاکید شده است.
تجلیل از مربیان و پیشکسوتان حوزه تربیت اسلامی در هفته تربیت اسلامی/اعزام ۵۸۰ هزار نفر به اردوهای راهیان نور/ طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز در مدارس احیا شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری به مناسبت هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی، صبح امروز سه شنبه ۴ اسفند ماه ۹۴، با حضور«دکتر حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و اصحاب رسانه در سالن جلسات ساختمان زنده یاد علاقه مندان برگزارو دراین نشست خبری«دکترحمیدرضاکفاش»معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: هفته تربیت اسلامی از روز شنبه ۸ اسفند آغاز می‌شود. امور تربیتی به معنای حفظ ارزش‌های انقلاب در مدارس توسط شهیدان رجایی و باهنر بنا نهاده شد.

دکترحمیدرضا کفاش تصریح کرد: تجلیل از ایثارگران و خانواده شهدای امور تربیتی، دعوت از رزمندگان و جانبازان برای تشریح ایثارگری‌های خود در ایام دفاع مقدس و تقدیر از پیشکسوتان حوزه تعلیم و تربیت از جمله برنامه‌های طراحی شده برای این هفته است.

وی عنوان داشت: در هفته تربیت اسلامی و تجلیل از مربیان و پیشکسوتان حوزه تربیت اسلامی به منظور الگوسازی در میان دانش‌آموز تاکید شده است. همچنین در تاریخ دوم اسفند از نیم‌قرن جهاد تبیتی استاد احمد صافی از پیشکسوتان این عرصه تقدیر شد.

دکتر کفاش با اشاره به اینکه تجلیل از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت به معنای جایگزین کردن ارزش‌های تربیتی در جامعه است، اظهار داشت: در روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند در سالن حجاب مراسم تقدیر از پیشکسوتان استانی عرصه تعلیم و تربیت را داریم و از هر استان دو نفر و در مجموع ۶۴ چهره ماندگار تربیتی در کشور تقدیر می‌شوند. ۱۱ هزار مربی تربیتی در طول سال تحصیلی فعالیت‌های ویژه‌ای را داشتند، تقدیر خواهند شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، پیرامون فعالیت‌های تربیتی و پرورشی در طول یکسال گذشته گفت: تغییر نقش مربیان تربیتی از مجریان فعالیت‌های پرورشی به راهبران تربیتی در مدارس یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها بود چرا که اعتقاد داریم مجموعه فعالیت‌های پرورشی در مدارس باید به تشکل‌های دانش‌آموزی واگذار شود و مربی پرورشی نقش راهبر را ایفا کرده و دانش‌آموزان را هدایت کند و خود به دنبال برگزاری مراسم نباشد.

دکتر کفاش مطرح کرد: دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای سطح مربیان پرورشی برگزار شد که در این دوره‌ها تلاش شد مربیان با روانشناسی شخصیتی نوجوانان، نحله‌های فکری و شیوه‌های جدید برخورد با آن آشنا شوند. هرچقدر آموزش‌ها افزایش یابد، میزان ناهنجاری‌ها در مدارس کاهش می‌یابد.

وی پیرامون فعالیت‌های قرآن، نماز و عترت در مدارس گفت: طرح حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی قرآن کریم در مدارس برگزار شد که در سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد به لحاظ مشارکت دانش‌آموزان در این برنامه رشد داشتیم و در مجموع ۴ میلیون و ۹ هزار دانش‌اموز تحت پوشش قرار گرفتند. احیای مراکز دارالقرآن مدنظر است به گونه‌ای که علاوه بر حفظ مدارس قرآن، ۶۵۰ دارالقرآن را احیا کردیم.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز در مدارس احیا شد که در مقایسه با سال گذشته ۱٫۵ برابر رشد داشت. همچنین برای توسعه و تجهیز نمازخانه‌های مدارس خرید کلانی را در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز کشور داشتیم. همچنین طرح یاوران نماز در مدارس برگزار شد که ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مدیران و ۳ هزار نفر از ائمه جماعات مدارس با هزینه‌ ۲ میلیارد تومانی که توسط ستاد اقام نماز تامین شد تحت آموزش قرار گرفتند.

دکتر کفاش در خصوص فعالیت کتابخوانی در مدارس بیان کرد: در سال ۹۴ رشد ۶۶ درصدی را در حوزه کتاب مدارس داشتیم و هم‌اکنون ۱۰ میلیون و ۴۰۹ هزار جلد کتاب در مدارس کشور وجود دارد که به ازای هر دانش‌آموز ۸ کتاب موجود است.

وی عنوان کرد: در سال جاری شاهد رشد ۱۴ درصدی اردوی زیارت اولی‌ها بودیم. این اردو ویژه دختران سال دوم دبیرستان است که تاکنون به زیارت امام رضا (ع) نرفته‌اند و در سال تحصیلی جاری موفق شدیم با حمایت خیران و تامین هزینه از سوی آنها ۱۲ هزار دانش‌آموز را در قالب طرح زیارت اولی‌ها به مشهد اعزام کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص فعالیت‌های امور تربیتی و مشاوره گفت: برگزاری آزمون‌های ویژه برای مشاوران و مربیان و دسته‌بندی آنها برای ارائه آموزش‌های لازم از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها بود. همچنین آیین‌نامه هدایت تحصیلی تدوین شده است که در روز دوشنبه ۱۰ اسفند در صحن علنی شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب مطرح خواهد شد.

دکتر کفاش، با اشاره به انتشار ماهنامه تربیت عنوان کرد: ماهنامه تربیت سیاسی و اجتماعی ویژه معلمان پرورشی است نه دانش‌آموزان و تیراژ آن ۲۰ هزار نسخه است و مربیان را برای تربیت سیاسی، اجتماعی نه سیاسی کاری و فعالیت‌های حزبی آموزش می‌دهیم.ماهنامه تربیت ویژه مشاوران، ماهنامه تربیت ویژه مربیان قرآن و ماهنامه تربیت ویژه تشکل‌های دانش‌آموزان پیشتازان و فرزانگان از جمله نشریات دیگری است که منتشر می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در خصوص اردوهای راهیان نور بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۵۸۰ هزار نفر به اردوهای راهیان نور اعزام شده‌اند و معتقدیم که انتقال مفاهیم دفاع مقدس به دانش‌آموزان جزء وظایف ذاتی ما است، همچنین همراه با کاروان راهیان دانش‌آموزی، روحانیان و راویان اعزام می‌شوند.

دکتر کفاش با بیان اینکه مسابقات وبلاگ نویسی چندین سال است که در کشور انجام می‌گیرد، گفت: نشریه الکترونیکی جزء کارهای رسمی هست و دیگر چیزی به نام روزنامه دیواری وجود ندارد.

وی افزود: ریاست آموزش‌وپرورش در حوزه فضای مجازی مقابله و زیاده‌روی نیست بلکه توصیه و تأکید می‌شود تا دانش‌آموزان استفاده مشروع از فضای مجازی داشته باشند و روش‌ها باید تغییر کند اما مبانی ثابت بماند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ وپرورش، با اشاره به اینکه دین ‌باوری و وطن ‌دوستی شیوه‌های متفاوتی دارد و امروزه باید از روش‌های نوین استفاده شود، گفت: نزدیک ۲ میلیون دانش‌آموز درگیر تولید فیلم هستند و آموزش ‌وپرورش در کلان، عامل توسعه این عرصه بوده است.

دکتر کفاش، در پایان سخنان خود، با اشاره به تقویم اجرایی هفته تربیت اسلامی و روز امور تربیتی در سال ۹۴ گفت: شنبه ۸ اسفند با عنوان امور تربیتی و تحول نیادین در آموزش و پرورش، یکشنبه ۹ اسفند امور تربیتی، ولایت‌مداری و اقتدار ملی، دوشنبه ۱۰ اسفند امور تربیتی، عقلانیت، تدبیر و امید، سه‌شنبه ۱۱ اسفند امور تربیتی، خلاقیت و نوآوری و جهاد علمی، چهارشنبه ۱۲ اسفند امور تربیتی، مقاومت و ایثار و شهادت، پنجشنبه ۱۳ اسفند امور تربیتی و اقتصاد مقاومتی و جمعه ۱۴ اسفند امور تربیتی و تشکل‌های دانش‌آموزی نامگذاری شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب