امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14197 تاریخ انتشار: جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

4 خبر از جشنواره مد و لباس؛

دژاکام: لباس عنصر مهم نمایش‌های اصیل ایرانی است/ نقالی و تعزیه بی لباس معنا ندارد

خبرایران: امیر دژاکام بازیگر، کارگردان و مدرس تئا‌تر با اشاره به جایگاه طراحی لباس در تئا‌تر گفت: لباس مهم‌ترین وتاثیر گذار‌ترین بخش نمایش‌ها است که مخاطب می‌تواند از طریق آن با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند.
دژاکام: لباس عنصر مهم نمایش‌های اصیل ایرانی است/ نقالی و تعزیه بی لباس معنا ندارد

امیر دژاکام بازیگر، کارگردان و مدرس تئا‌تر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به جایگاه طراحی لباس در تئا‌تر گفت: همیشه تلاش کردم با پیروی از هنر شرق آثار خود را به صحنه ببرم. نمایش‌های من اغلب درباره هنرنقالی و تعزیه است. در روزگاران گذشته تماشاچی این نمایش‌ها را با لباس‌های خاص می‌شناخت به همین سبب می‌توان گفت لباس مهم‌ترین وتاثیر گذار‌ترین بخش این نمایش‌ها است که مخاطب می‌تواند از طریق آن با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند.

وی افزود: نمایش نقالی و تعزیه پیشینه طولانی در تاریخ دارد که در گذشته مورد توجه مردم بوده است، اما با گذشت زمان و با پیدایش مدرنیته در جامعه نمایش‌های نقالی و تعزیه جایگاه خود را از دست داده‌اند.

این کارگردان در ادامه با اشاره به فاکتورهایی که در طراحی لباس تئا‌تر باید مد نظر قرار داد گفت: در طراحی لباس تئا‌تر باید به عناصری چون جنس پارچه، بافت، رنگ، فرم و توجه کرد. از سوی دیگر، لباس پیچیدگی‌های گوناگونی از نظر رنگ، سنت، مدرنیته و دارد که کارگردان باید با توجه به نوع نمایش این عناصر را مد نظر قرار دهد.

وی درباره مشکلاتی که در طراحی لباس تئا‌تر وجود دارد خاطر نشان کرد: تئا‌تر ایران بودجه ندارد به همین سبب با مشکلات بسیاری مواجه است. کار گردانی که می‌خواهد اثری به صحنه ببرد نیاز به بودجه‌ای برای هزینه‌های نور، طراحی لباس، صحنه و دستمزد بازیگران دارد به همین منظور برای کاهش هزینه‌ها طراحی لباس را از نمایش خود حذف می‌کند؛ این مسئله موجب می‌شود صدمه بسیاری به بدنه تئا‌تر وارد شود چرا که لباس بخش مهم و تاثیر گذار است که می‌تواند شخصیت‌های نمایش را به بهترین نحو معرفی کند.

وی در پایان عنوان کرد: مد در واقع میل و نیاز بشر به نو شدن است. به عبارت دیگر مد با رویکرد مثبت و منفی جامعه همراه است از سوی دیگر عناصری چون تنوع فرهنگ، فیزیک و می‌توانند به گونه‌های مختلف بر روی مد اثر گذار باشند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانیwww.icfg.ir  مراجعه کنند.

 

در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر:

قطب الدین صادقی : لباس عنصر تعیین کننده جامعه است

قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان تئا‌تر و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به اهمیت طراحی لباس در تئا‌تر خاطر نشان کرد: طراحی لباس نقش به سزایی در فضا سازی و میزانسن یک اثر نمایشی دارد، کارگردان به وسیله لباس می‌تواند کارکاکتر را به مخاطب معرفی کند به همین سبب می‌توان گفت طراحی لباس در تئا‌تر از جایگاه مهمی برخوردار است. 

وی درباره هویت طراحی لباس در تئا‌تر گفت: در همه کشور‌ها طراحی لباس تئا‌تر دارای هویت و شناسنامه است ولی در ایران بسیاری از کارگردانان تئا‌تر با نادیده گرفتن این مسئله اثر خود را به صحنه می‌برند با این وجود تصور می‌کنم هویت طراحی لباس تئا‌تر در حال نابود شدن است.

این کارگردان درباره تاثیر تئا‌تر بر مد گفت: تئا‌تر هنر تفکر و اندیشه است که با فلسفه و زیبایی‌شناسی همراه شده است، و به همین سبب با توده مردم ارتباط برقرار نمی‌کند که بتواند مانند سینما بر روی لباس جامعه تاثیر داشته باشد.

این بازیگر درباره کمبود بودجه در تئا‌تر ایران گفت: تئا‌تر با مشکلات بسیاری چون کمبود بودجه روبه رو است این موضوع موجب شده است کارگردان برای پیشبرد کار خود از بسیاری موارد دست بکشد؛ از جمله این موارد طراحی لباس در تئا‌تر است که با بی مهری کارگردان مواجه شده است.

وی با اشاره به جایگاه طراحی لباس در تاریخ گفت: لباس در طول تاریخ پیشینه‌ای طولانی دارد و در هر دوره زمانی با تغییر و تحولات جامعه همسو بوده است. عناصری چون زمان، تاریخ ومکان بر این تغییرات دامن زده‌ است پس می‌توان گفت لباس عنصر تعیین کننده جامعه است زیرا ویژگی‌های اجتماعی را بیان می‌کند.

 صادقی در ادامه درباره تاثیرات رسانه ملی در رواج مد توضیح داد: متاسفانه رسانه ملی چون تلویزیون تاکنون نتوانسته است با تبلیغات موثر قدم بزرگی در معرفی و شناخت پدیده مد بردارد، در صورتیکه مد از ضروریات اجتماع است که خود به خود مردم جامعه به دنبال آن می‌روند. 

وی در پایان افزود: مد پدیده پیچیده وعظیمی است که همه کشور‌ها با تبلیغات گسترده خود تلاش دارند مردم را با آن همسو کنند ولی در ایران رسانه ملی بدون توجه به این پدیده تبلیغات خود را به حوزه‌های دیگر اختصاص داده است به همین سبب می‌توان گفت مد در رسانه ملی ما جایی ندارد.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

 

در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر:

یک کارگردان تئا‌تر: طراحان لباس تئاتر خانه نشین شده اند، مسئولان باید چاره‌ای بیاندیشند!

کوروش نریمانی کارگردان تئا‌تر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به جایگاه طراحی لباس در تئا‌تر گفت: طراحی لباس و صحنه جزء میزانسن یک اثر هنری محسوب می‌شوند و تعیین کننده کارکتر‌ها هستند. در شرایط کنونی به دلیل بی‌توجهی مسئولان فرهنگی و حتی هنرمندان سایر زمینه ها طراحی لباس هنوز نتوانسته در تئا‌تر جایگاه خود را پیدا کند برای همین در این حیطه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

وی با اشاره به زیر ساخت‌های ضعیف در تئا‌تر خاطر نشان کرد: به سبب نداشتن زیر ساختهای مناسب در تئا‌تر هنوز کارگاهی برای طراحی لباس و ساخت دکور نداریم پس نباید ادعا کنیم که صاحب تئا‌تر حرفه‌ای هستیم.

این کارگردان در ادامه با بیان این نکته که قدرت خلاقیت را از طراحان تئا‌تر گرفته‌اند توضیح داد: با توجه به آن‌که بودجه‌ای به طراحی لباس اختصاص داده نمی‌شود کارگردانان تئا‌تر مجبورند از آرشیو تالار لباس‌های کار خود را تهیه کنند این موضوع موجب شده است که بسیاری از طراحان ما خانه نشین شوند. مسئولان باید برای این مشکل چاره‌ای بیاندیشند. 

وی ادامه داد: طراحی لباس و ساخت دکور در دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به دلیل اهمیت این دو حوزه مکانی برای این کار در نظر گرفته‌ شده است، ولی متاسفانه در کشور ما این دو حوزه از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند به همین سبب کارگردانی که می‌خواهد نمایشی را به روی صحنه ببرد مجبور است با هزینه خود مکانی را برای ساخت دکور و لباس پیدا کند و اغلب کمبود بودجه امکان طراحی مطلوب را از هنرمند می گیرد. این مشکلی است که در تئا‌تر با آن مواجه هستیم.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت خلاقیت در هنر عنوان کرد: خلاقیت جزء هنر است، به سبب آنکه بشر تنوع طلب است هنرمندان تلاش می‌کنند براساس نیازهای جسمی و روحی شهروندان یک منطقه دست به خلاقیت و نوآوری بزنند؛ زمانی که این عنصر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد به اصطلاح مد نامگذاری می‌شود. گاهی اوقات در یک جامعه مد قدرت این را ندارد که مورد پسند اقشار مختلف قرار گیرد به این ترتیب پس از مدتی از جامعه حذف می‌شود. از سوی دیگر می‌توان گفت مد زمانی بر جامعه تاثیر مستقیم دارد که به طور تخصصی با نگرش جامعه و فرهنگ مردم همسو باشند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

 

در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره مد و لباس فجرعنوان شد؛

یک طراح لباس: مد تصویر ذهنی از فرهنگ جامعه است

فاطمه منصوری طراح لباس در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر درباره شکل گیری بخش عفاف و حجاب گفت: یکی از دلایل شکل گیری بخش عفاف و حجاب مقابله با فرهنگ‌های غربی است. متاسفانه در جامعه ما جوانان الگوی مناسبی ندارند به همین سبب مجبورند از رسانه های غربی یا فعلان بازیگر پیروی کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در تولید روسری وجود دارد توضیح داد: در ایران کارخانه تولید روسری وجود ندارد به همین سبب مردم مجبورند از تولیدات کشور‌های ترکیه و پاکستان استفاده کنند.

این طراح افزود: از سوی دیگرچند تولیدی روسری‌های طلا کوب در ایران مشغول فعالیت هستند، اما متاسفانه برندهای ایرانی چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفته است؛ شاید یکی از دلایل آن عدم اعتماد مردم به این برند‌ها از لحاظ تنوع و کیفت باشد. روسری یکی از ملزومات است که بانوان از آن استفاده می‌کنند به همین منظور ما مجبوریم با خلاقیت در بستن شال وروسری مردم را به سمت برندهای ایرانی جلب کنیم.

این هنرمند با اشاره به فعالیت فرهنگ سرای ابن سینا گفت: در کانون فرهنگسرای ابن سینا کلاس‌های آموزشی بستن شال و روسری را دایر کردیم تا به این طریق جوانان ما بتوانند مدل‌های بستن شال و روسری را آموزش ببینند تا به این وسیله بتوانیم موجب تغییر، تحول و خلاقیت در بستن شال و روسری شویم.

وی در ادامه درباره مشکلاتی که در بخش چادر وجود دارد گفت: با وجود آنکه نسبت به گذشته تلاش کردیم در بخش تولید چادر نوآوری و خلاقیت ایجاد کنیم ولی هنوز با مشکلاتی روبه رو هستیم. که اگر مسئولان ما را حمایت نکنند طراحان به مرور این بخش را ترک خواهند کرد در این صورت دیگرنمی دانم بخش تولید چادر با چه پیش آمدی روبه رو خواهد شد.

این طراح در پایان گفت: مد خلاقیت و نو آوری و به روز شدن است به عبارت دیگر تصویر ذهنی از فرهنگ جامعه است.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب