امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14221 تاریخ انتشار: شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور صورت پذيرفت؛

برگزاري نخستين جلسه شوراي برنامه‌ريزي (اتاق فكر) جشنواره ملي كتابخواني رضوي

خبرایران: معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد از تشكيل نخستين شوراي برنامه‌ريزي (اتاق فكر) با حضور مديران ارشد نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و صاحبنظران حوزه كتاب و كتابخواني خبر داد.
برگزاري نخستين جلسه شوراي برنامه‌ريزي (اتاق فكر) جشنواره ملي كتابخواني رضوي

به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، نخستين جلسه شوراي برنامه‌ريزي (اتاق فكر) جشنواره ملي كتابخواني رضوي به منظور هم‌انديشي و بهره مندي از نقطه‌نظرات مديران ارشد و صاحبنظران حوزه كتاب و كتابخواني، با حضور عليرضا مختارپور دبيركل نهاد، محمد اله‌ياري معاون توسعه كتابخانه‌ها وكتابخواني، امين متوليان معاون برنامه‌ريزي، پژوهش و نوآوري، اسماعيل شفاعي سرپرست معاونت اداري و مالي، علي رمضاني مديركل منابع، محمدهادي ناصري مديركل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل، علي نيكنام مديركل كتابخانه‌هاي عمومي تهران، اسماعيل جانعلي‌پور مديركل فرهنگي، سكينه‌خاتون مهديان‌پور مشاور معاونت توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور و همراهي دكتر محسن پرويز، دكتر محمد سرشار و عليرضا برازش از صاحبنظران حوزه فرهنگ و كتاب و كتابخواني تشكيل شد.

محمد اله‌ياري فومني معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد در ابتداي اين جلسه با اشاره به پيشينه برگزاري پنج دوره گذشته جشنواره كتابخواني رضوي توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز، اظهار داشت: اين جشنواره با توجه به جايگاه نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در توسعه و ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني و همچنين داشتن زيرساخت‌هاي لازم، پس از پيشنهاد دبيرخانه جشنواره بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا(ع) به نهاد، پس از بررسي توسط دبيركل نهاد، در جلسه شوراي سياستگذاري جشنواره مطرح شد و در نهايت نيز نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور بر اساس مصوبه شوراي سياستگذاري جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) به عنوان متولي ششمين دوره اين جشنواره اعلام شد.

وي در ادامه افزود: در سال‌هاي گذشته، براي برگزاري مسابقه يك كتاب معرفي مي‌شد و تمامي افراد (بالاي 10 سال به بعد) مي‌توانستند در آن شركت كنند، اما امسال، پس از بررسي و تهيه فهرست؛ كتاب‌هاي «اعترافات غلامان»، «دوست مهربانِ كبوترها» و «امام علي‌ين موسي‌الرضا(ع)» براي مسابقه ويژه اعضاي خانواده و اعضاي كتابخانه‌ها انتخاب شدند.

اله‌ياري با اشاره به انتشار فراخوان شركت در مسابقه در ايام‌الله دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي، خاطرنشان كرد: تمام تلاشمان را مي‌كنيم تا در سال 95 كه به «سال خواندن» در نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نامگذاري شده است، جشنواره‌اي در شان آن امام رئوف و ترويج فرهنگ منور رضوي اجرا كنيم.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نيز در اين جلسه ضمن تاكيد بر زيرساخت‌هاي موجود و استفاده از ظرفيت‌هاي نهاد شامل:3250 كتابخانه و 5/2 ميليون عضو اظهار داشت: بايد موج كتابخواني را به كمك جشنواره رضوي در كشور ايجاد كنيم.

وي در ادامه افزود: بايد از ظرفيت‌هاي دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌هاي ديگر نيز در برگزاري جشنواره‌اي در شان حضرت علي‌بن موسي‌الرضا(ع) و ترويج فرهنگ منور رضوي استفاده كرد.

مختارپور ضمن بيان اينكه مي‌توانيم علاوه بركتاب‌هاي معرفي شده براي مسابقه، فعاليت‌هاي ديگري نيز درحوزه كتابخواني داشته باشيم، گفت: معرفي كتاب‌هايي با موضوع امام رضا(ع)، خوانش كتاب توسط هنرمندان و ورزشكاران در كتابخانه‌ها نيز بايد براي ترويج كتابخواني و آشنايي بيشتر نسل جوان با امام هشتم شيعيان در برنامه‌هاي جشنواره كتابخواني گنجانده شود.

دبيركل نهاد همچنين تصريح كرد: بايد ضمن بررسي گزارش‌هاي سال‌هاي گذشته در موضوعاتي مانند: خاطره‌نويسي، نامه‌اي به امام رضا(ع)، اگر تداخلي با اين برنامه‌ها در استان‌هاي ديگر پيش نمي‌آيد، يكي از برنامه‌هاي جنبي نهاد در اين جشنواره «خاطره نويسي كتابداران سراسر كشور» با موضوع كتابخواني رضوي باشد.

 امين متوليان معاون برنامه‌ريزي و پژوهش و نوآوري نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور نيز در بخش ديگري از اين جلسه با اشاره به توجه ويژه اين جشنواره به خانواده‌ها، گفت: رويكرد برگزاري مسابقه براي خانواده‌ها ايده بسيار خوبي است كه همراهي و همدلي را در خانواده‌ها بيشتر مي‌كند.

محسن پرويز نيز در اين جلسه ضمن تاكيد بر انتخاب كتاب‍‌هاي مناسب براي مسابقه كتابخواني رضوي اظهار داشت: بايد برنامه‌ريزي پنج ساله‌اي براي اجراي اين جشنواره انجام شود.

محمد سرشار از ديگرصاحبنظران حاضر در اين جلسه نيز با تاكيد بر استفاده از ظرفيت‌هاي تبليغاتي موجود، خاطرنشان كرد: در حوزه كودك و نوجوان مي‌توان از ظرفيت‌هاي رسانه ملي استفاده كرد تا مخاطبان حوزه كودك براي شركت در اين مسابقه ترغيب شوند.

در بخش ديگري از اين جلسه، ضمن ارائه ديدگاه‌هاي ساير اعضاء در اين خصوص، مقرر شد؛ فعاليت‌هاي جشنواره در قالب تشكيل 4 كارگروه «طراحي و شيوه‌هاي توليد اثر»، «شيوه‌هاي معرفي و ارتباط موثر با مخاطب»، «برگزاري مسابقه» و «كار گروه فعاليت‌هاي جنبي» ساماندهي شود.

همچنين مصوب شد؛ يك نسخه از كتاب‌هاي منتشر شده طي سه سال اخير در موضوعات مرتبط با حضرت امام‌ رضا(ع) اعم از چاپ اول و تجديد چاپ شده با در نظر گرفتن شاخص‌هاي زبان فارسي و متناسب با يكي از گروه‌هاي سني و همچنين عدم تخصصي بودن آن، طي اطلاعيه‌اي از ناشران خريداري شود. در پايان نيز احكام شوراي برنامه‌ريزي (اتاق فكر) جشنواره به حاضرين در اين جلسه ارائه شد.

گفتني است نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور متولي برگزاري ششمين جشنواره كتابخواني رضوي در سطح ملي است. پنج دوره قبل اين جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز برگزار شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب