امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14235 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی خبر داد؛

برگزاری نخستین برنامه طراحی برتر صنایع دستی در سال 95

خبرایران: مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی گفت: سال آینده معاونت صنایع دستی در نظر دارد برنامه طراحی برترصنایع دستی را برای نخستین بار در کشور برگزار کند. درپایان برنامه، نشان ملی طراحی برتر در حوزه روش های طراحی، خلاقیت در طراحی ها و تکنیک طراحی به برگزیدگان اهدا می شود.
برگزاری نخستین برنامه طراحی برتر صنایع دستی در سال 95

به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ نشست تخصصی داوران سومین دوره برنامه داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی  با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان، علی حاجی شیزری مدیرکل دفتر توسعه و ترویج معاونت، فریدون میرزالو مدیرکل دفتر حمایت از تولید و آموزش معاونت و جمعی از داوران ملی سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی پیش از ظهر امروز 11 اسفند ماه در سالن فجر سازمان برگزار شد.

علی حاجی شیزری مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی  معاونت صنایع دستی در ادامه این نشست با اشاره بر حضور گسترده هنرمندان در سومین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در 5 منطقه گفت: این برنامه در 5 منطقه غرب ، شمالغرب، مرکزی، شرق و جنوب شرق  برگزار شد که در مجموع 1140 اثر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند که از جایگاه ویژه ای در میان هنرمندان برخوردار است.

وی با تاکید بر قدرت داوری ها در این دوره افزود: داوری ها در این دوره علی رغم کثرت آثار ارسالی توسط داوران این برنامه بصورتی کاملا ریز بینانه و حساس انجام شد که شایان تقدیر است.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی ادامه سخنانش خبر داد: درراستای برگزاری این برنامه نمایشگاهی از آثار برگزیده سه دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در نیمه اول اردیبهشت ماه سال 95 در تهران برگزار می شود.

شیزری با اشاره بر برنامه های سال آینده معاونت در حوزه توسعه و ترویج صنایع دستی گفت: برای سال آینده معاونت صنایع دستی در نظر دارد برنامه طراحی برتر را برای نخستین بار در کشور برگزار کند و در ادامه نشان ملی طراحی برتر در زمینه روش های طراحی، خلاقیت در طراحی ها و تکنیک طراحی به برگزیدگان اهدا می شود.

وی ادامه داد: برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در ابتدا خیلی در میان هنرمندان جا افتاده نبود اما به مرور زمان وقتی هنرمندان متوجه این امر شدند که با دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی چه موانعی از سر راه تولید و فروش صنایع دستی آنها برداشته می شود راغب به دریافت این نشان شدند. همچنین باید گفت برگزاری این برنامه برای جامعه صنایع دستی ایران بسیار ارزشمند است.

در بخش دیگری از این نشست محبوبه صفرزاده دبیر برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری شایان تقدیر این برنامه گفت: این برنامه بر اساس معیارهایی از جمله مرغوبیت و اصالت صنایع دستی که هر یک شامل مواردی است به صورتی کاملا تخصصی برگزار شد. در این برنامه از هر استان 2 تا 3 نفر از اساتید خبره در زمینه های مختلف به عنوان یکی از داوران محلی و استانی شرکت داشتند.

وی با اشاره بر تفاوت آمار آثار ارسالی در سال 90 و 94 افزود: در سال 90  در برنامه نشان ملی 335 اثر از مجموع 753 اثر موفق به کسب نشان ملی مرغوبیت شدند و در سال 94 نیز  1140 اثر از مجموع 2106 اثر موفق به کسب نشان ملی صنایع دستی شدند که تفاوت و رشد این آمار بسیار قابل توجه است. این رشد قابل توجه نشان از تبیین و شناخته شدن این برنامه ملی در میان هنرمندان کشور دارد.

صفرزاده همچنین افزود: در حوزه نساجی سنتی از لحاظ تفاوت رنگ و طرح تنوع آثار بسیار متفاوت بود.در حوزه صنایع دستی چوبی نیز شاهد ارتقا کیفی بالایی بودیم همچنی در زمینه قلمکاری سنتی نیز در آثار استان اصفهان شاهد بکارگیری خط و طرح و نقوش متفاوت بودیم.در این راستا آثار ملیله کاری، نقره کاری، سفال و سرامیک دستبافته های سنتی مانند گلیم، جاجیم، نمد مالی  و حتی ترکیبی از گلیم و نمد با توجه به ارزش های کیفی، تنوع طرح و خلاقیت در اثر موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.

وی در زمینه توجه به بسته بندی آثار نیز گفت: خوشبختانه در این برنامه توجه بسیار خوبی به مقوله بسته بندی صنایع دستی شده بود که حتی در برخی موارد بسته بندی هایی از جنس خود اثر ارائه شده بود که شایان تقدیر بود.

همچنین مرضیه ترکمانیان معاون دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی  معاونت صنایع دستی در ادامه سخنان دبیر این برنامه افزود: داوری امسال بصورتی بسیار ویژه و تخصصی دیده شد و در این حوزه هرچه بیشتر پیش می رویم به ظرافت های بیشتری می رسیم. که در حوزه داوری آثار با توجه به تنوع آثار ارسالی تیز بینی و دقت داوران بسیار کمک کننده بود.

وی با اشاره بر طرح های آینده در زمینه برگزاری این برنامه گفت: در نظر داریم در دوره بعدی برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی بیشتر در زمینه خلاقیت و نوآوری آثار تاکید داشته باشیم تا از تکرار در این حوزه جلوگیری شود.

گفتنی است،  در ادامه این نشست داوران سومین دوره برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی به بیان نقطه نظرات ودیدگاه های خود در این حوزه پرداختند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب