امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14332 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

نوروز داستانی با داستان‌ها و روایت‌های داستان همشهری

خبرایران: ویژه‌نامه‌ نوروزی داستان همشهری، نیمه‌ي‌ دوم اسفندماه منتشر شد. ویژه‌نامه‌ی نوروزی داستان با 144 صفحه‌ی اضافه، جمعا در 412 صفحه روي پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های مطبوعاتی آمد..
نوروز داستانی با داستان‌ها و روایت‌های داستان همشهری

داستان همشهری به‌ بهانه‌ی عید نوروز و همراهی دیرینه‌ی آن با تعطیلات نوروزی، محوریت مطالب این شماره را هم مثل سال‌های گذشته به سوژه‌هایی که حال‌وهوای عید و سفر را زنده می‌کند اختصاص داده است. این شماره با آثاری از نویسندگان و مترجمان مطرح ایران و جهان منتشر شده است: « احمدرضا احمدي، عباس كيارستمي، كامبيز درم‌بخش، عبدالله کوثری، جعفر مدرس‌صادقي، محمود حسيني‌زاد، محمد صالح‌علا، محمد كشاورز، ناهيد طباطبايي، علی عبداللهی، سروش صحت، نفيسه مرشدزاده، حسين معززي‌نيا، ايمان صفايي، احسان عبدي‌پور، مهدي حميدي‌پارسا، عاليه عطايي، سينا دادخواه، لئونارد مایکلز، آن تایلر، آریل دورفمن، فرانتس هولر، بيلي كريستال، پتر اشتام، تینا فی، جینجر استرند»

آغازگر بخش «درباره زندگی»ِ این شماره روایتی از احمدرضا احمدي است؛ در روايت «ترقه‌ها زير باران» از حلقههاي تو در توي حسرت و آرزو، در لحظهي تحويل سال ميگويد.«هفتاد و چهار گل است و بهار» دومین روایت نوروزیِ داستان ؛ روایتي از جمع شدن خانواده است در نوروز به قلم ناهيد طباطبايي. در «پنج‌گاه حافظ» محمد كشاورز ما را به خاطرهاي از كودكياش در شيراز برده. جايي كه قبل از دلنشيني پرآهنگ غزليات خواجه، جسميت اشعار، جادو و بعد آيندهخوانش كرده. آخرین روایت ایرانیِ داستان، «آكسسوار» نفيسه مرشدزاده به اشياي خاطره‌انگيز و تاثيرشان در زندگي مي‌پردازد.

روایت‌های خارجی این شماره‌ی داستان، با خودزندگی‌نگاره‌ی تينا في شروع می‌شود. او از سفرهاي سال نويش و تفاوت سال نوي يك بازيگر با مردم عادي گفته است. در دومين روايت، بيلي كريستال از يك تجربه‌ي جديد گفته. وارد شدن يك ماشين جديد به خانواده. آخرين مطلب اين بخش هم نوشته‌ي آن تايلر است. او از پشتصحنهی داستانهایش میگوید و چالشهای زندگی با همسرش «تقي مدرسي» از یک فرهنگ متفاوت را به تصویر میکشد.

بخش «داستان» این شماره با داستاني از جعفر مدرس صادقي آغاز مي شود و با داستان‌هاي محمد صالح‌علا و احسان عبدي‌پور ادامه مي‌يابد. هم‌چنين به رسم سال گذشته، سه داستان برتر مسابقه داستان تهران را آورده‌ايم. ساير داستان‌هاي برگزيده در شماره‌هاي آتي منتشر خواهد شد.نويسندگان خارجي داستان‌هاي اين شماره، آريل دورفمن، لئونارد مايكلز، پتر اشتام و فرانتس هولر هستند.

«روایت‌های داستاني» با گزيده‌اي از داستان «خواجه سگ‌پرست» كه در عصر صفوي نوشته شده است، آغاز مي‌شود. پس از آن منتخبي از عكس‌هاي لوئيجي مونتابه از ايرانيان در عصر ناصري را مي‌بينيم. تفاوت اين عكس‌ها با ساير عكس‌هاي اين دوره، رنگي بودن آن است. روايت داستاني آخر اين شماره به تذكره‌الالقاب ناصرالدين شاه اختصاص دارد.

«روايت‌هاي مستند» اين شماره با روايتي از زندگي در كنار عشاير به قلم نسيم مرعشي آغاز مي شود. در ادامه در بخش «يك شغل» خاطرات يك فرش‌فروش را از زبان فرزندش آمده است. یک تجربهی این شماره دربارهی گوشههاي دنج خانه است. دربارهی مانوس شدنی غریب با تکهای از خانهای که هر روز ساکنش هستیم و فقط همان یک تکه است که اینطور به دل میچسبد. نوروز نه فقط در ايران بلكه در كشورهاي ديگر هم جشن گرفته مي‌شود. تاجيكستان كشوري است كه نوروز باشكوه‌ در آن جشن گرفته مي‌شود. در بخش «يك اتفاق» اين شماره عكس‌هايي از نوروز تاجيكستان منتشر شده است. آخرين مطلب اين بخش روايتي است از دو فضانورد گير افتاده در فضا و چالش‌هاي ناشي از اين اتفاق.

در اولین مطلب بخش «درباره داستان»، بررسي نامه‌هاي جين وونه‌گات به همسرش كورت وونه‌گات به قلم جينجر استرند آمده است و بر نقش جين در نويسنده شدن كورت تاكيد مي‌كند. مطلب دوم «درباره داستان» اين شماره گفت‌وگويي است با آريل دورفمن. در این مصاحبه دورفمن  از تاثیر تجربههاي شخصیاش در نوشتن داستان «انجيل به روايت گارسيا» كه در همين شماره چاپ شده میگوید، از روشهایی که باعث میشوند داستانها و نمایشنامههایش از زمان و مکان محدود فراتر رفته و مفهومی جهانشمول پیدا کنند.

اما «پایان خوش» سال نوي داستان همشهري، به «داستان امدادي» اختصاص دارد. داستانها اصولا انفرادی نوشته میشوند. ساختن یک جهان تازه با جزئیات و کاراکترهای خاص، معمولا کاری نیست که به سادگی بشود بین چند نفر تقسیمش کرد و همين چالش باعث خلق موقعيت و تجربه‌اي جديد شده است. «زندگي دوگانه ي كريم» را  ايمان صفايي، زهرا درمان، اميرحسين هاشمي، سروش صحت، رامبد خانلري، محمدرضا زماني، شرمين نادري و مهدي رجبي در دو ژانر طنز و وحشت روايت مي‌كنند.

مجله‌ی داستان امسال هم مجموعه‌ی صوتی «داستان همراه» را با صدا و داستان‌های چهارده نویسنده‌ی ایرانی تهیه کرده و به عنوان هدیه‌ای برای دوستداران ادبیات داستانی در کنار این ویژه‌نامه قرار داده است. در این مجموعه‌ی صوتی داستان‌هایی از «هوشنگ مرادی کرمانی، ناهيد طباطبايي، فرشته احمدي، حامد اسماعيليون، پيمان اسماعيلي، سلمان باهنر، علي چنگيزي، نسيبه فضل‌اللهي، محمد طلوعي، احسان عبدي‌پور، آرش صادق‌بيگي، نسيم مرعشي و محمدرضا زماني» را با صدای خودشان می‌شنوید

مجله‌ی داستان همشهری مثل سال‌های گذشته، دو شماره‌ی اسفند94 و فروردین95 را در یک ویژه‌نامه منتشر کرده است. ویژه‌نامه‌ی نوروزی داستان همشهری در 412 صفحه و با ضمیمه‌ی سی‌دی صوتی «داستان همراه6» به قیمت 9000 تومان روانه‌ی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها و دکه‌های مطبوعاتی شده است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب