امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14334 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد؛

بانک‌ها خودشان به دنبال کاهش نرخ سود هستند/تغییر معاون نظارت بانک مرکزی قطعی است/پای‌بندی شبکه بانکی به نرخ‌‌های جدید سود

خبرایران: معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این که یک هول و ولایی در بین موسسات غیر مجاز پدید آمده است، گفت: شبکه بانکی به نرخ‌ مصوب سود بانکی پای بند است.
بانک‌ها خودشان به دنبال کاهش نرخ سود هستند/تغییر معاون نظارت بانک مرکزی قطعی است/پای‌بندی شبکه بانکی به نرخ‌‌های جدید سود

به گزارش خبرایران، حمید تهرانفر امروز در حاشیه دومین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در تهران و در جمع خبرنگاران در باره اقدامات بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز و برنامه این بانک برای این موسسات در سال آینده اظهار داشت: تعریف و نقش موسسات هم‌اکنون تغییر کرده، زیرا این موسسات دیگر همانند گذشته اثرگذار نیستند.

وی افزود: با هماهنگی جدی بین دستگاه‌های مختلف یک تسلط موثر روی موسسات غیر مجاز بوجود آمده و فشار حاکمیت به آنها موجب حرکت غیرمجازها به سمت بهبود رفتارها شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: چند موسسه در حال دریافت مجوز هستند که آنها را از فیلترهای نظارتی مناسبی خارج خواهیم کرد تا بعدها اگر مجوز گرفتند، بتوانند به کشور خدمت کنند.

به گفته وی سایر موسساتی که فکر می‌کنند بانک مرکزی کاری با آنها ندارد و در سایه بنشینند و فکر کنند از این ستون تا آن ستون فرج است، بدانند که این گونه نیست و به همین دلیل هم یک هول و ولایی در بین موسسات غیر مجاز بوجود آمده است.

تهرانفر با اشاره به همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه گفت: خوشبختانه این دو نهاد با منطق و جدیت کار را دنبال می‌کنند و اقداماتی که این چند وقت انجام شد، این هماهنگی مناسب را نشان داد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون تسلط حاکمیت بر موسسات غیرمجاز بسیار خوب است و در همین جا اعلام می‌کنم، کسانی که تاکنون برای دریافت مجوز مراجعه نکرده‌اند، مراجعه کنند و موقعیت خودشان را به خطر نیندازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با تخلفات موسسات غیر مجاز برخورد می‌کند، گفت: بانک مرکزی با موسساتی برخورد می‌کند که مجوز داشته باشند و ورود بازرسان به موسسات غیرمجاز معنا ندارد زیرا آنها باید در گام اول مجوز بگیرند.

تهرانفر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شما همچنان معاون نظارتی بانک مرکزی می‌مانید یا خیر، گفت: به هر حال معاونت نظارت بانک مرکزی سخت‌ترین و پر مشغله‌ترین حوزه بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: این معاونت مانند دوی امدادی است و یک زمانی قبل از ما کسانی در این سمت بودند و حالا هم بعد از ما کسانی دیگری خواهند آمد.

وی تاکید کرد: این اتفاق حتماً دیر یا زود خواهد افتاد و تاکنون با چند نفر صحبت شده و هرکدام از آنها نهایی شود به عنوان نظارت بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد نظارت بر اعمال نرخ‌های سود بانک‌ها گفت: درباره نرخ سود خیلی انرژی صرف کردیم و برای نظارت بر اعمال آن از بانک‌های دیگر همکاری گرفتیم، به همین دلیل هم‌اکنون نظارت کافی بر روند نرخ‌های سود وجود دارد.

تهرانفر اضافه کرد: نظام بانکی بسیار گسترده است، به طوری که برخی بانک‌ها آن قدر بزرگ هستند که حتی مدیرعامل بانک‌‌ هم نمی‌تواند همه جزئیات را کنترل کند. ممکن است یک شعبه‌ای برای جذب سپرده و خود شیرینی نرخ سود بیشتری به مشتری پیشنهاد کند، ولی به طور کلی از اول اسفند به بعد نرخ‌های جدید در شبکه بانکی اعمال شده است.

وی افزود: تنها برخی اشکالات در عدم تعدیل نرخ سپرده‌های کوتاه مدت وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم.

معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت با بانک متخلفی برخورد شده است، گفت: از اول اسفند به بعد خیر، زیرا بانک‌ها خودشان به دنبال کاهش نرخ سود هستند، اما در دوره قبل 9 بانک در مورد نرخ سود تخلف کردند که پرونده آنها در هیأت انتظامی بانک‌ها است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب