امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14344 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردار محسن انصاری اعلام کرد؛

تشریح برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران در روز بزرگداشت شهدا/ بیشترین شهدا در اسفند ماه به شهادت رسیدند/ بدون تسویه وام گرفته شده وام دیگری تعلق نمی‌گیرد/ معوقات ایثارگران تا پایان ۹۰ تسویه شد

خبرایران: قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: درسال جاری برای اولین بار شعاری برای روز بزرگداشت شهدا درنظر گرفتیم. با توجه به شاخص‌ها شعاری با عنوان «راه شهیدان ادامه دارد» را در نظر گرفتیم.
تشریح برنامه های بنیاد شهید و امور ایثارگران در روز بزرگداشت شهدا/ بیشترین شهدا در اسفند ماه به شهادت رسیدند/ بدون تسویه وام گرفته شده وام دیگری تعلق نمی‌گیرد/ معوقات ایثارگران تا پایان ۹۰ تسویه شد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «روز بزرگداشت شهدا» صبح امروز شنبه ۱۵ اسفند ماه ۹۴ با حضور «سردار محسن انصاری» قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا و اصحاب رسانه در سالن شهید رسول‌زاده بنیاد شهید وامور ایثارگران برگزار و دراین نشست خبری «سردارمحسن انصاری» قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهارداشت: روز ٢٢ اسفند سالگرد تاسیس بنیاد شهید به فرمان حضرت امام(ره) است در سال ۵٨ و در تیر سال ٨٣ نیز این روز به نام روز شهید در تقویم ثبت شد و تا دو سال پیش فقط اسمی در تقویم بود اما از دو سال گذشته برنامه هایی نیز تدارک دیده شده است.

  رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا تصریح کرد: علاوه بر تاسیس بنیاد در این ماه حدود ١٣ درصد از شهدای ما نیز در اسفند به شهادت رسیدند آن هم به دلیل اینکه اغلب عملیات های ما در زمستان انجام شده است و طی این دو سال ٣۵ درصد از مردم با روز شهید آشنا شدند در حالی که تا پیش از آن تنها یک درصد از وجود چنین روزی با خبر بودند.

وی خاطرنشن کرد: رسانه ها در این امر بسیار ما را مدد دادند، اظهار داشت: سال گذشته گزارشی شفاهی خدمت مقام معظم رهبری دادیم که ایشان فرمودند کار به جا و خوبی بود. امسال نیز برای سال سوم این کار را برای زنده نگه داشتن فرهنگ و یاد شهدا ادامه می دهیم.

 وی با اشاره به اینکه بیشترین شهدا، در اسفند ماه به شهادت رسیده‌اند، گفت: ۱۳ درصد شهدای دفاع مقدس در اسفندماه به شهادت رسیده‌اند که برخی از شهدای شاخص آن عبارتند از شهیدان باکری، همت، خرازی، اسکندرلو، ابوعمار و … بدین ترتیب به لحاظ فراوانی اسفندماه بین ماه‌های سال بیشترین درصد شهید را داراست. نظرسنجی سال ۹۳ در رابطه با روز شهید به ۳۵ درصد ارتقا پیدا کرد و ما را برآن داشت که گزارشی شفاهی خدمت مقام معظم رهبری برای روز بزرگداشت شهدا داشته باشیم که ایشان فرمودند«کار بجا و خوبی بود».بدین ترتیب ما گواهی کارهایمان را از ایشان گرفتیم و تشویق شدیم که سالهای‌ بعد هم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کند.

رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا افزود: امسال از ظرفیتی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و نقش تأثیرگذاری که پیدا کرده‌اند در برنامه‌هایمان استفاده خواهیم کرد. معتقدیم فرهنگ ایثار هرچقدر هم ترویج پیدا کند باز هم نیاز به تأکید آن است. درسال جاری برای اولین بار شعاری برای روز بزرگداشت شهدا درنظر گرفتیم. با توجه به شاخص‌های شعار با عنوان « راه شهیدان ادامه دارد» را در نظر گرفتیم و در نظر داریم طی چند روزی که برنامه‌های این بزرگداشت برگزار می‌شود شعار عنوان شده را در گزارشاتمان داشته باشیم.

سردار انصاری، با اشاره به جزئیات برنامه‌های بزرگداشت روز شهدا گفت: برنامه‌ها از روز یک شنبه با دومین همایش جبهه مجازی حوزه ایثار و شهادت آغاز می‌شود این برنامه فردا(یک شنبه ۱۶ اسفند) در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس با حضور ۵۰۰ وبلاگ نویس و فعال فضای مجازی در حوزه ایثار و شهادت برگزار می‌شود. جبهه مجازی حوزه ایثار و شهادت هیئت موسسی دارد و شرح افراد حاضر در آن فردا طی این مراسم معرفی خواهد شد. در روز دوشنبه ۱۷ اسفندماه از مروجین فرهنگ ایثار و شهادت تقدیر خواهند شد. ۱۰۰ نفر از این افراد طی مراسمی در سالن سیدالشهدا واقع در میدان هفت تیر تجلیل می‌شوند.

وی ادامه داد: در روز سه شنبه ۱۸ اسفندماه اعضای ستاد بزرگداشت و مسئولان بنیاد به همراه نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید در قم با مراجع عظام تقلید دیدار خواهند داشت زیرا آنها را از مروجین فرهنگ ایثار و شهادت می‌دانیم. بعد از ظهر همان روز اجتماعی با حضور ۲۰۰ نفر از ائمه جماعات در قم به همین منظور برگزار خواهیم کرد. روز چهارشنبه ۱۹ اسفندماه تعدادی از خانواده شهدا و کارکنان بنیاد شهید در حرم امام راحل با آرمان‌های ایشان تجدیدبیعت خواهند کرد و همچنین صبحگاه مشترک برادران بسیج در پایگاه‌های بسیج بنیاد شهید در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین روز چهارشنبه کنگره بزرگداشت دو هزار شهید نیروی انتظامی که متولی برگزاری آن ناجا می‌باشد با مشارکت بنیاد شهید در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: صبح پنج شنبه ۲۰ اسفند ماه همزمان با هفته درختکاری مراسم سمبلیک درختکاری در سراسر کشور برگزار می‌شود و به این منظور با یاد و خاطره هر شهید یک درخت کاشته می‌شود همچنین در آن روز سالن ورزشی آسایشگاه بقیهالله واقع در زعفرانیه افتتاح خواهد شد. بعد ازظهر پنج شنبه در سراسر کشور برنامه حضور در مهمانی لاله‌ها و غبارروبی گلزارهای مطهر شهدا را داریم وبدین ترتیب پرچم گلزارها در سراسر کشور تعویض خواهد شد و در تهران پرچم بارگاه ملکوتی سیدالشهدا (ع) و حرم حضرت علی(ع) در گلزار شهدا به اهتزاز درخواهد آمد.

سردار انصاری، با اشاره به برنامه‌های روز جمعه ۲۱ اسفندماه ۹۴ نیز گفت: مراکزی که در روز صبح جمعه در سراسر کشور دعای ندبه برگزار می‌کنند قرائت این هفته را به نیابت از شهدا برپا خواهند کرد همچنین خانواده شهدا، کارکنان و مسئولین بنیاد شهید در نمازهای جمعه حضور پیدا می‌کنند و حجت الاسلام شهیدی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی خواهد کرد. در شهرستان‌های دیگر نیز مدیران کل استانی بنیاد شهید و امور ایثارگران سخنرانی خواهند داشت. همچنین دومین همایش توجیحی و آموزشی مشاورین ایثارگر استانداران سراسر کشور در کردان کرج برگزار خواهد شد. مراسم کوهپیمایی بسیجیان با یاد و خاطره شهدا در این روز برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به آخرین برنامه ستاد بزرگداشت روز شهدا اظهار داشت: در روز شنبه ۲۲ اسفند سومین کنگره ملی بزرگداشت شهدا در تهران با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود. این کنگره در سالهای ۹۲ و ۹۳ با حضور خانواده شهدا برگزار شد و امسال نیز برای سومین بار با حضور رئیس جمهور برپا خواهد شد.

 رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا، با اشاره به طرح «سپاس» و دیدار از خانواده شهدا و ایثارگران در سراسر کشور گفت: به طور متوسط در طول سال نزدیک به ۴۰۰ هزار دیدار در سراسر کشور داریم و هر سال از ۲۲ بهمن ماه تا ۲۲ اسفندماه ۲۲ هزار دیدار از خانواده شهدا در سراسر کشور انجام می‌شود که به آن عنوان مراجعه معکوس می‌دهیم زیرا معتقدیم ایثارگر نباید به بنیاد مراجعه کند بلکه ما باید به او سربزنیم. اما با استناد به فرمایش رهبری که فرمودند به خانواده شهدا برای سپاسگذاری در نظام سربزنید عنوان طرح سپاس را بر آن نهادینه کردیم. در سال ۹۲ و در کل کشور به طور دقیق ۳۴۴ هزار و ۸۰۳ دیدار با خانواده شهدا داشته‌ایم، درسال ۹۳، ۴۳۴ هزار و ۳۲ و درسال ۹۴ تا ۱۱ اسفندماه ۳۷۰ هزار و ۶۲۳ دیدار داشته‌ایم.

سردار انصاری با اشاره به توان وام ‌دهی بنیاد شهید گفت: سقف توان وام ما محدود است و چنانچه وامی تسویه نشود وام دیگری به فرد تعلق نمی‌گیرد اما حدود ۸ درصد بیشتر از حد انتظار تا پایان سال تعلق گرفته است. در ۲۰ سال گذشته ۵هزار میلیارد تومان صندوق ما به دو میلیون نفر وام داده است اما برای برقراری عدالت معتقدیم باید سقف این وام‌ها رعایت شود. در وام مسکن نیز ما برابر قانون فقط موظف به معرفی به بانک هستیم. در طول برنامه پنجم یکی از مشکلات جامعه ما بحث اشتغال بوده که در برنامه ششم نیز پاشنه آشیل دولت محسوب می‌شود. در طول برنامه پنجم ۸۵ هزار نفر از ایثارگران را مشغول به کار کردیم با وجود اینکه روزی آمار بیکاران به ۳۵ هزار نفر می‌رسید اما الآن حدود ۵۱ هزار و ۷۰۰ نفر جویای کار داریم. دانشجویانی که ۲۵ درصد آنها در طول سال فارغ التحصیل می‌شوند نیاز به کار پیدا می‌کنند و این آمار رو به افزایش است.

 وی پیرامون پاسخگویی مدیران به رسانه‌ها، درباره شبهات و موضوعات مطرح شده در جامعه ایثارگری گفت: طی دو سالی که آقای شهیدی به بنیاد آمده یکی از رویکردها تعامل با رسانه‌ها بوده است، من خودم شخصاً این تعامل را داریم و برخورد با رسانه‌ها هیچ‌وقت تهدیدی نبوده است. سرویس‌های ایاب و ذهاب در بهشت زهرا از سالهای دور برای خانواده شهدا بر سر قبول مطهر شهدا درنظر گرفته شده بود که در مقطعی دچار اختلال شد به‌دلیل اینکه شهرداری و شرکت واحد سطح آن را کاهش داد. من خودم با آقای هاشمی در سازمان ترافیک و مسئولین شهرداری صحبت کردم. الآن هم وضعیت خیلی بهتر شده است.

 رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا، با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایثارگری گفت: با توجه به پژوهش‌ها و کار علمی که بین جامعه ایثارگری انجام شده است من ادعا می‌کنم که آمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایثارگری به‌مراتب کمتر از کل جامعه، کمتر از جامعه کارگری و کمتر از جامعه دانشجویی است. آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، مواد مخدر و طلاق یک‌سوم مقدار نُرم جامعه است و این به‌دلیل فرهنگ موجود در این خانواده‌ها می‌باشد.

سردار انصاری در رابطه با بحث تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، گفت: در هر دوره اعلام کردیم که تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس است، من خودم رابط بنیاد شهید و آن گروه تفحص بودم. در واقع آقای زریبافان من را مسئول کرد تا بتوانیم کار نمایندگان را سهل کرده و دسترسی به آمار را به آنها بدهیم، بعد که حجت الاسلام شهیدی آمد فضا بازتر شد هرچند در دوره زریبافان هم بسته نبود. هر دو مدیر به ما اعلام کردند باید همکاری شود، چون مصوبه قانون بود و نیاز به اجرای آن بود. ما با دوستان بالاتر از همکاری معمولی، همکاری کردیم. اعضای این گروه به واحدهای ستادی ما رفتند، ما نیز مجموعه‌ای آماده کرده و مکتوب در اختیارشان گذاشتیم، یک همکاری طرفینی خوبی بود. هرچه خواستند در اختیارشان قرار گرفت جمع‌بندی کردند و دنبال آن هستند که جمع‌بندی نهایی را عنوان کنند.

 وی با اشاره به همکاری با مرکز نور گفت: مرکز نور یا مرکز ژنتیکی سپاه پاسداران زیر نظر اداره ایثارگران سپاه فعالیت می‌کند ما با مرکز ایثارگران سپاه همکاری خوبی داریم. به‌غیر از بحث ژنتیک بحث احراز، صدور گواهی صورت سانحه و یا کمیسیون پزشکی سپاه از موضوعاتی است که سطح همکاری خوبی بین ما و ایثارگران سپاه برقرار کرده است. در موضوع ژنتیک خانواده شهدا نیز به ما گفتند این خانواده‌ها را معرفی کنید تا عملیات خونگیری و تعیین دی‌ان‌ای آنها انجام شود. در این رابطه معاونت بهداشت و درمان همکاری‌های مربوطه را انجام داد و برنامه ریزی شد تا خانواده‌هایی که در بانک ژنتیکی سابقه ندارند وقتی در پایش سلامت به‌صورت روتین سراغشان می‌روید نماینده‌ای هم از آن مرکز برای خونگیری به‌همراهشان برود و این مشکل نیز مرتفع شود.

 قائم‌مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران پیرامون احراز شهادت شهدای مدافع حرم گفت: ما همواره جبهه مقاومت و جبهه مدافعین حرم را ادامه جبهه دفاع مقدس ۸ سال می‌دانیم هیچ تبعیض و تفاوتی قائل نیستیم و معتقدیم اگر در جبهه مقاومت نمی‌جنگیدیم الآن بسیاری از شهرهای خود را از دست می‌دادیم. کلیه شهدای مدافع حرم و مجروحین مدافع حرم به‌عنوان جانباز تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند مگر اینکه سازمان‌های اعزام کننده صورت سانحه یا مشخصات کامل فرد را به ما نداده باشند. بیش از چهارپنجم مراجعین را تحت پوشش برده‌ایم و شروع به ارائه خدمات کرده‌ایم.

وی با اشاره به بحث ساماندهی گلزارهای شهدا گفت: کلیه گلزارهای ما عموماً مربوط به دهه ۶۰ هستند، آن موقع بر اساس اصول مهندسی خاص کاری صورت نگرفته بود و الآن نیز به‌علل مختلفی دچار فرسودگی شدند. ما هدفمان این است که نگذاریم گلزار شهدا به‌عنوان گلزاری متروکه به حساب بیاید. اما این کار و ساماندهی آنها با رضایت خانواده‌ها انجام خواهد شد. ۱۹هزار گلزار شهید در کشور داریم که کار ساماندهی ۱۲هزار گلزار به اتمام رسیده و نزدیک به ۵۰۰ گلزار در حال تکمیل شدن است و برای مابقی نیز منتظر اعتباریم.

سردار انصاری با اشاره به پرداخت معوقات ایثارگران در پایان گفت: معوقات ایثارگران تا پایان سال ۹۰ را تسویه کردیم و در رابطه با معوقات سال ۹۱ مقداری داده شده و امیدواریم بخش اعظم معوقات سال ۹۱ را بتوانیم در نیمه اول سال ۹۵ تأمین و پرداخت نمائیم و با تعاملاتی که با شهرداری داشته‌ایم تلاشمان بر این است که دیوارهای شهر مزین به عکس شهدا، دست نوشته‌ها و وصیتنامه‌های آنها شود تا نسل‌های جدید ما نیز با شهدا و آرمان های آنها آشنایی بیشتر پیدا کنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب