امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14373 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

به‌مناسبت 20 اسفند روز جهانی کلیه؛

سلامت کلیه‌ها در گرو نوشیدن آب

خبرایران: در تقویم جهانی، روز 20 اسفند برابر با 10 مارچ «روز جهانی کلیه» نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز، جلب‌توجه جهانی نسبت به این موضوع است، هرچند نه‌ فقط یک روز خاص در سال بلکه در تمامی روزها باید مراقب سلامت کلیه بود.
سلامت کلیه‌ها در گرو نوشیدن آب

روز جهانی کلیه نه فقط برای سازمان‌ها، نهادها و انجمن‌های مرتبط که برای برخی صنایع مانند صنعت آب نیز مهم تلقی می‌شود. در ایران نیز شرکت آب دماوند به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آب بسته‌بندی در کشور، به‌منظور بالابردن سطح آگاهی جامعه در ارتباط با مصرف آب و بیماری‌های کلیوی، تاکنون تحقیقات و فعالیت‌هایی در زمینه فرهنگ‌سازی مصرف آب ترتیب داده و از حامیان روز جهانی کلیه در ایران به شمار می‌رود. در سطح جهانی نیز می‌توان از شرکت دنون (Danone) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آب بطری در دنیا و از حامیان روز جهانی کلیه نام برد.

با تمام تلاش‌هایی که توسط نهادها و سازمان‌های متولی و حتی صنایع وابسته برای آگاهی‌بخشی بیماری‌های کلیوی صورت می‌گیرد، این بیماری‌‌ که به نارسایی پیشرفته کلیوی می‌تواند منجر شود، همچنان به‌عنوان معضلی جهانی و روبه‌گسترش مطرح اسـت. این امر نه‌تنها سلامت انسان‌ها را تهدید بلکه هزینه‌های اقتصادی گزافی به حوزه بهداشت و درمان کشورها تحمیل می‌کند.

امسال در ایران، روز جهانی کلیه در حالی با شعار جهانی «زودتر اقدام کن تا پیشگیری کنی» برگزار می‌شود که بنا بر اعلام انجمن بیماران کلیوی کشور، با کاهش سن ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در ایران روبرو هستیم. همچنین آخرین آمارهای اعلام‌شده توسط این انجمن حاکی است تعداد بیماران دیالیزی طی 10 سال آینده دو برابر خواهد شد. با توجه به اهمیت آشامیدن آب کافی و ارتباط آن با سلامتی کلیه‌ها، شرکت آب دماوند با همکاری انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي ايران، طی سال‌های گذشته، مطالعه‏ای پیرامون میزان مصرف آب ساکنان شهر تهران انجام داد. نتایج این مطالعات نشان می‌دهند که در اکثر بیماران مبتلا به سنگ کلیه، مصرف کم مایعات و به‌خصوص آب، یکی از عوامل اصلی این بیماری است.

نوشیدن آب برای کاهش احتمال ابتلا به سنگ کلیه

بسیاری از پزشکان، آشامیدن آب را بیش از هر نوشیدنی دیگری برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه توصیه می‌کنند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق شرکت آب دماوند و انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي ايران، 48 درصد از مردان و 50 درصد از زنان در ایران در مقايسه با توصيه‌هاى اداره ايمنى موادغذايى كشورهاى اروپايى (EFSA)، روزانه كمتر از ميزان توصیه‌شده، آب مصرف مى‌كنند. با وجود این‌که ميانگين مصرف آب در ميان جمعيت بزرگ‌سالان در شهر تهران عدد اميدواركننده‌اي را نشان می‌دهد، اما بايد گفت حدود 60 درصد از جمعيت کشور كمتر از دو ليتر مايعات در روز مصرف مي‌كنند.

الگوی مصرف مایعات میان زنان و مردان

بر اساس تحقیق شرکت آب دماوند، مردان حدود 2.2 لیتر و زنان 1.7 لیتر مايعات در روز مصرف مي‌كنند. این آمار بیانگر این موضوع است که زنان با الگوی مشابه در مصرف مایعات، به‌صورت عمومی، 5.0 لیتر کمتر از مردان مایعات می‏نوشند و بر این اساس، زنان در مقایسه با مردان، بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف ناکافی مایعات قرار دارند. همچنین عواملی مانند سن، منطقه زیست جغرافیایی، جنسیت و شغل در میزان مصرف آب روزانه تأثیر بسزایی دارد. در کنار افزایش مصرف روزانه آب آشامیدنی، ملاحظات ساده غذایی مانند ؛ محدود کردن مصرف نمک،  مصرف کلسیم به میزان مناسب، نیز احتمال ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهند.

با همه آمار و ارقامی که سالانه اعلام می‌شود، در آستانه روز جهانی کلیه، نیاز به فرهنگ‌سازي گسترده‌ در زمينه فرهنگ مصرف آب به‌عنوان نوشیدنی سالم ضروري است تا میزان ابتلا به بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی در میان شهروندان ایرانی کاهش پیدا کند. گفتنی است شرکت دماوند پیش از این با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، همایش آب در سلامت و تغذیه را در راستای ارتقای فرهنگ مصرف آب در کشور برگزار کرد که نتایج قابل‌توجهی از آن استخراج شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب