امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14652 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

شخصیت حضرت زهرا(س) برای دانش‌آموزان معاصرسازی شود/ توفیق در آموزش و پرورش نیازمند مشارکت والدین و خانواده‌هاست/ نقش زنان در شکل‌گیری شخصیت فرزندان و جامعه آینده نقش جدی است

خبرایران : وزیر آموزش و پرورش از فرهنگیان خواست معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا(س) را برای دانش‌آموزان در برنامه‌های خود قرار دهند.
شخصیت حضرت زهرا(س) برای دانش‌آموزان معاصرسازی شود/ توفیق در آموزش و پرورش نیازمند مشارکت والدین و خانواده‌هاست/ نقش زنان در شکل‌گیری شخصیت فرزندان و جامعه آینده نقش جدی است

به گزارش خبرایران، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در دومین همایش «یاس مهربانی» به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) که در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، اظهار داشت: برای رشد و تعالی انسان‌ها در قرآن الگوهایی معرفی شده که برای مردان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت محمد(ص) و برای زنان آسیه و مریم معرفی شده است و اولین شهید اسلام سمیه است که به عنوان حامی اسلام به شهادت رسیده است.

فانی با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) افزود: حضرت محمد (ص) می‌فرمایند «از نشانه‌های سعادت مرد آن است که اولین فرزندش دختر باشد» و این در شرایطی بود که در آن زمان دختران را زنده به گور می‌کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الگو بودن حضرت زهرا(س) یادآور شد: ایشان از استمرار اسوه خداست به این جهت که حضرت زهرا(س) برای همه امامان، نسل او حجت و الگوست و در جایی دیگر حضرت فاطمه (س) سرآمد زنان دنیا بلکه الگوی مردان و زنان و الگوی امام زمان (عج) است.

وی اضافه کرد: امام زمان (عج) در حدیثی فرمودند «فاطمه (س) الگوی زندگی من است نه از آ‌ن جهت که مادرمان است بلکه به این جهت که دختر رسول خداست به دلیل اینکه پاره وجود اوست».

فانی با  اشاره به بیانات امام خمینی (ره)، گفت: ایشان می‌فرمایند ولادت حضرت زهرا (س) در زمان و محیطی واقع شد که زن به عنوان یک انسان مطرح نبود و وجود او موجب سرخوردگی خانواده در زمان جاهلیت بود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش خانواده در تربیت، افزود: در سند تحول آموزش و پرورش آمده است که 4 عامل اساسی و مهم خانواده، حاکمیت، رسانه و نهادها و سازمان‌های غیردولتی از ارکان تربیت در عصر معاصر است.

وی افزود: حاکمیت از طریق مدارس، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی تأثیر عمده‌ای در تربیت نسل دارند و توفیق در آموزش و پرورش رسمی نیازمند مشارکت والدین و خانواده‌هاست.

فانی با بیان اینکه اگر خانواده‌ها همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشند، تربیت شکل نمی‌گیرد و تعارضی بین خانواده و آموزش و پرورش رسمی ایجاد می‌شود، گفت: آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده‌ها قادر به تعلیم و تربیت نیست.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نقش مادران در شکل‌گیری شخصیت و تربیت کودکان به خصوص در سنین قبل از پیش‌دبستان، گفت: در متون اسلامی و تحقیقات جهانی به این نقطه مهم رسیده‌ایم که شخصیت فرزند تا 7 سالگی شکل می‌گیرد و این شکل‌گیری در دامان مادران و خانواده‌هاست.

وی افزود: نقش زنان در شکل‌گیری شخصیت فرزندان و جامعه آینده نقش جدی است و اهمیت پیش‌دبستانی و دبستان و نیز اهمیت همکاران فرهنگی به عنوان مربی و معلم در شکل‌گیری شخصیت نسل آینده و تربیت ایران اسلامی نقش جدی است.

فانی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش دختران تصریح کرد: یکی از شاخصه‌هایی که در دنیا، آموزش و پرورش را با آن می‌سنجند آموزش و پرورش دختران و درصد تحت پوشش قرار گرفتن دختران است که افتخار داریم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت نسبتاً خوبی در دنیا در آموزش و پرورش دختران داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دو هدف در آموزش و پرورش دختران دنبال می‌کنیم، افزود: هدف اول تعلیم و تربیت دختران است و هدف دوم این است که دانش‌آموزان دختر امروز مادران آینده ما هستند که اگر خوب تربیت شوند نسل آینده تربیت می‌شود و آموزش و پرورش دختران نسبت به آموزش و پرورش پسران از اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی در ذیل نقش آموزش و پرورش در رابطه با تربیت دختران و استفاده از توانمندسازی آنها گفت: معاصرسازی شخصیت حضرت زهرا (س) خود یک پروژه است و از همکاران خود می‌خواهم نسبت به معاصرسازی ایشان اقدام کنند و باید رفتار ‌آن بزرگوار را با واقعیت امروز تطبیق دهیم و یک بازتعریفی از رفتار ایشان در آموزش و پرورش ارائه دهیم.

فانی با بیان اینکه بیش از نیمی از فرهنگیان زنان هستند، خاطرنشان کرد: بحث توانمندسازی آنها و استفاده از آ‌ن بحثی است که مورد تأکید رئیس جمهور و عنایت دولت است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب