امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14721 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

وزیر خارجه استونی مطرح کرد؛

امکان گسترش همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و استونی کشور وجود دارد/سفر موگرینی به تهران در راستای تقویت مناسبات تهران و اتحادیه اروپااست

خبرایران: وزیر خارجه استونی با تاکید بر گسترش روابط ایران و استونی در همه زمینه‌ها، سفر موگرینی به تهران را موجب تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا دانست.
امکان گسترش همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و استونی کشور وجود دارد/سفر موگرینی به تهران در راستای تقویت مناسبات تهران و اتحادیه اروپااست

به گزارش خبرایران، مارینا کالجوراند وزیر خارجه استونی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی طرف ایرانی اظهار داشت: مایه افتخار من است که سفری به ایران دارم.

وی افزود: امروز گفت‌گوهای بسیار خوبی داشتیم و امیدوار هستم که در آینده هم بتوانیم به این همکاری‌ها ادامه دهیم.

وزیر خارجه استونی با اشاره به صحبت‌های ظریف ادامه داد: روابط سیاسی دو کشور از سال 1921 آغاز شده اما به دلیل دشواری‌هایی که وجود داشته نتوانسته‌ایم روابط خود را افزایش دهیم.

کالجوراند با بیان اینکه اکنون در حوزه‌های مختلف امکان همکاری بین 2 کشور وجود دارد، تصریح کرد: امکان همکاری‌های بین‌المللی بین 2 کشور وجود دارد و  ما در خصوص همکاری در گروه‌های مختلف سازمان ملل بحث و گفت‌گو داشتیم.

وی با بیان اینکه ایتونی نامزد عضویت غیردائم شورای امنیت است، عنوان کرد: استونی به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا دارای روابط بسیار خوبی با ایران است و از آمادگی ایران برای گسترش همکاری‌‌ها تشکر می‌کنم.

وزیر خارجه استونی با بیان اینکه موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هفت کمیسیونر این اتحادیه هفته آینده سفری به ایران خواهد داشت، خاطرنشان کرد: این سفر موجب تقویت روابط ایران و اتحادیه اروپا خواهد شد.

کالجوراند با بیان اینکه بسیار خوشحال هستم که با هیئتی تجاری در تهران حضور دارم، گفت: با حضور در اتاق بازرگانی امکانات موجود برای گسترش روابط دوجانبه را بررسی خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور دانشجویان و اساتید ایرانی در استونی تصریح کرد: بسیار خوشحال هستیم که این افراد استونی را برای محل اقامت و تحصیل خود انتخاب کرده‌اند. ما از این حضور استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه استونی با دعوت از وزیر خارجه و مقامات ایرانی برای سفر به این کشور افزود: یک سال پیش پارلمان ما انتخاب شده و گروه دوستی ایران و استونی ایجاد خواهد شد و از گسترش ارتباطات پارلمانی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این گروه دوستی نیز در ایران ایجاد شود.

وی با تشکر مجدد از وزیر خارجه گفت با اینکه چند ساعت است که در ایران هستم، اما بسیار احساس صمیمیت و دوستی می‌کنم.

وزیر خارجه استونی همچنین در پاسخ به سؤالی عنوان کرد که ایران و استونی می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله دولت الکترونیک با توجه به تجارب استونی همکاری کنند.

به گزارش فارس، سفر وزیر خارجه استونی برای اولین بار در تاریخ به ایران صورت می‌گیرد و ظریف نیز در نشست خبری مشترک با همتای خود در این باره عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر خارجه استونی در تهران هستیم و روابط ما نزدیک به صد سال قدمت دارد. در سال 1921 با این کشور روابط برقرار کردیم و در سال 1931 میلادی قرارداد مودت بین 2 کشور امضا شد و ما از اولین کشورهایی بودیم که استقلال استونی را بعد از فروپاشی شوروی به رسمیت شناختیم، اما اولین بار است که میزبان مقامات سیاسی این کشور هستیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب