امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14765 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام علی سرلک خبرداد؛

جشنواره «روحانی و سینما» یک حرکت مردم‌نهاد بوده است/ بخشی از روحانیت همواره از ظرفیت سینما غافل هستند/ کسی حق ندارد پشت عنوان هنری خودش مخفی شود

خبرایران : دبیردومین جشنواره «روحانی و سینما» گفت: جشنواره «روحانی و سینما» یک حرکت مردم‌نهاد بوده و این کار فرهنگی را پیش برده است. امیدواریم که گام خوبی در این مسیر برداشته باشیم.
جشنواره «روحانی و سینما» یک حرکت مردم‌نهاد بوده است/ بخشی از روحانیت همواره از ظرفیت سینما غافل هستند/ کسی حق ندارد پشت عنوان هنری خودش مخفی شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری دومین جشنواره «روحانی و سینما» صبح امروز 25 فروردی ماه 1395 با حضور«حجت الاسلام علی سرلک» دبیردومین جشنواره «روحانی و سینما» ،« سجاد کریمان مجد» «دبیر اجرایی دومین جشنواره «روحانی و سینما» و اصحاب رسانه در حوزه هنری برگزارو دراین نشست خبری «حجت‌الاسلام علی سرلک» اظهارداشت: در دوره اول که این جشنواره برگزار شد، خوشبختانه از سوی سینماگران مورد توجه قرار گرفت، همچنین مقام معظم رهبری که حکیم و هنرشناس هستند، به درستی این کار تأکید کردند و گفتند این راه ادامه پیدا کند.

حجت الاسلام سرلک تصریح کرد: بعد از پیچ و تاب‌ها رسیدیم به دومین دوره این جشنواره و برگزار آن و تقدیر از کسانی که در این مسیر درست عمل کردند و به همین منظور، روز جمعه 27 فروردین‌ماه آیین اختتامیه و تقدیر از فیلم‌های منتخبی که در حوزه روحانی و سینما ساخته شده‌اند، انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماهیت انقلاب اسلامی ماهیت فرهنگی است، روحانیت هم با محوریت حضرت امام(ره) حضور پررنگی در این امر داشته است، اما طی این مدت خیلی شاهد آثاری که به روحانیت پرداخته‌اند نبودیم که در قواره و تراز درست آن باشد، گرچه تلاش‌هایی بوده است، اما اقتضائاتی که لحاظ شده است، باید متناسب با اقتضائات روحانیت نیز باشد.

دبیردومین جشنواره «روحانی و سینما» عنوان داشت: جشنواره «روحانی و سینما» یک حرکت مردم‌نهاد بوده و این کار فرهنگی را پیش برده است. امیدواریم که گام خوبی در این مسیر برداشته باشیم.

وی ادامه داد: حوزه هنری بسیار پای کار برای کمک به این جشنواره آمد و همواره لطف خود را از آن دریغ نکردند. این صحبت را قبول دارم، اما اقتضائات فعلی اجرایی و مالی و فنی آن باعث شد که به ناچار این جشنواره اینطور پیش برود. متأسفانه همواره اقتضائات بوده است که جریانات فرهنگی را پیش می‌برد.

سرلک ابرازداشت: امیدوارم که دوره‌های بعدی جشنواره «روحانی و سینما» با جدیت بیشتری ادامه پیدا کند، اما کاری که قرار است در دوره بعد انجام دهیم این است که وارد حوزه بین‌الملل شویم تا بتوانیم آن را در آینده به اقتضائات خودش در حد و اندازه‌های یک جشنواره نزدیک کنیم.

وی یادآورشد: بخشی از روحانیت همواره از ظرفیت سینما غافل هستند، در صورتی که سینما دارای این ظرفیت مؤثر و شگفت‌انگیز است و البته آنها فضای گذشته سینما را به یاد می‌آورند که خود دلیل بر این می‌شود خیلی علاقه به ورود به سینما نداشته باشند، این در صورتی است که امام(ره) بعد از آمدن از فرانسه، در اولین نطق‌های خود در مورد سینما صحبت کردند. توجیهی وجود ندارد که بعد از انقلاب، روحانیت از سینما فاصله بگیرد، البته ما توانسته‌ایم تا حدی سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم و با مراجع نیز جلساتی را در این رابطه برگزار کنیم.

سرلک افزود: در برنامه هفت در دوره‌های اول که جنجالی‌تر و پرمخاطب‌تر نیز بود، در مورد این مسائل صحبت کردیم و خودمان هم باورمان نمی‌شد که تا این اندازه سینماگران دارای دغدغه باشند و خود نیز با ما حرف زدند.

وی تاکید کرد: البته باید بگویم که خود سینماگران هم باید برای رفع این سوءتفاهم‌ها تلاش کنند. رهبری بارها تأکید کرده‌اند که در سینما زمانی که فیلم در مورد روحانیت ساخته می‌شود، باید به هویت و هدایتگری آن نیز توجه شود. به نظرم اینطور می‌تواند انقلاب فرهنگی ما زبان خودش را پیدا کند.

دبیردومین جشنواره «روحانی و سینما» درپایان گفت: کار اصلی جشنواره تبدیل خط قرمزها به خط سبز است، کسی حق ندارد پشت عنوان هنری خودش مخفی شود و به مباحثی بپردازد که ربطی به آن موضوع ندارد. یادم است در جلسه‌ای با مسعود ده‌نمکی که صحبت کردم، به او گفتم سینما به روحانیت باید نزدیک شود، نه آنچه که ساخته ذهن خود از آن است. خط قرمزی نیست مگر علم و سواد و انصاف. زبان ما زبان فرهنگی است و ما می‌خواهیم آگاهی را بالا ببریم.

سجاد کریمان مجد «دبیر اجرایی جشنواره» نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: می‌دانم که اولین پرسش در ارتباط با تعداد آثار و بخش‌های مختلف جشنواره است که باید بگویم جشنواره روحانی و سینما در سه بخش بلند داستانی، مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم مستند برگزار شده است که فیلم‌های بلند داستانی از سال 57 یعنی پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز بررسی شده‌اند و درنهایت 48 فیلم انتخاب شد که این آثار فیلم‌هایی بودند که روحانیت در آنها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است .

وی ادامه داد: از این میان 13 فیلم کاندید شدند و مورد داوری قرار گرفتند، به طور مثال؛ زیر نور ماه، طلا و مس، حق‌السکوت، رسوایی، به آهستگی و مارمولک از این دسته‌اند و از میان سریال‌هایی که از سال 57 تا به امروز ساخته شده‌اند و با محوریت حضور روحانی به نمایش درآمده‌اند، 37 مجموعه دیده شد که از این میان 12 اثر به بخش داوری راه یافت. مجموعه‌های «مدرس»، «مرغ حق»، «شیخ مفید»، «روشن‌تر از خاموشی»، «کیف انگلیسی»، «پرده‌نشین»، «آخرین گناه»، «تبریز در مه»، «سالهای مشروطه»، «دودکش»، «تنهایی لیلا»، و «کوچک جنگلی» در بخش سریال‌های تلویزیونی مورد داوری قرار گرفتند.

کریمان مجد ابرازداشت: در بخش انتخاب آثار مستند با توجه به زیاد بودن فیلم‌ها، دیگر از اوایل انقلاب به بررسی آثار نپرداختیم بلکه از سال 1392 تا به امروز آثار مرتبط با روحانیت را در سینما مورد بررسی قرار دادیم که به 139 مستند رسیدیم و اینها آثاری بود که برای ما ارسال شده بود، درنهایت 5 مستند برای داوری انتخاب شدند.

دبیر اجرایی جشنواره درپایان گفت: 27 فروردین در ساعت 15 و 30 در نشستی با حضور محمدصادق کوشکی، رضا کیانیان و شهریار بحرانی، فرصت‌ها و مباحثی در حوزه روحانی و سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از آن در ساعت 17 و 30 به سراغ اختتامیه جشنواره می‌رویم، تقریباً تا ساعت 20 به اتمام خواهد رسید.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب