امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14804 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

علیرضا مختارپوراعلام کرد؛

امیدوارم تا پایان سال جاری شاهد برگزاری سراسری «کتاب‌خوان تخصصی شعر» باشیم

خبرایران: دبيركل نهاد كتابخانه های عمومی کشورگفت: امیدوارم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد برگزاری سراسری «کتاب‌خوان تخصصی شعر» به همت شاعران، اهالی ادب و عزیزان فعال در موسسه شهرستان ادب باشیم.
امیدوارم تا پایان سال جاری شاهد برگزاری سراسری «کتاب‌خوان تخصصی شعر» باشیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، اولین نشست «کتاب‌خوان تخصصی شعر»روزچهارشنبه25 فروردین همزمان با روز بزرگداشت عطارنیشابوری و موسسه شهرستان ادب با حضور«عليرضا مختارپور» دبيركل نهاد كتابخانه های عمومی کشور ، جمعی از شعراء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورو اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران پارک ‌شهر برگزارو دراین مراسم 10 اثر شاخص در حوزه شعر و ادبیات توسط 10 شاعر به اشتراک گذاشته شد.

 بنابراین گزارش، دراین مراسم«علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربه معرفی کتابی با عنوان «چاه وصال» پرداخت و گفت: این کتاب اثر میرزا احمد سند، به تصحیح دکتر حسن ذوالفقاری است که از سوی انتشارات  «اهل قلم» که حدود 20 سال پیش کتاب اشعار جوانان را چاپ می‌کرد، منتشر شده؛ همین‌طور در آن زمان مجله اهل قلم هم منتشر می‌شد که برخی از میهمانان عزیزی که امروز اینجا حضور دارند می‌توانند اشعار و تصاویر آن روز خود را در آنها پیدا کنند.

مختارپوردرخصوص دلیل معرفی این کتاب گفت: همان‌طور که می‌دانید بعد از نظامی در دوره‌های مختلف درباره لیلی و مجنون کتاب‌های بسیاری نوشته شد. اما در دوران قاجار شاعری به نام میرزا احمد سند که خیلی هم شاعر برجسته‌ای نبود و اشعار او هم چندان جزء شاهکارهای ادبیات ما به حساب نمی‌آید، داستان لیلی و مجنون نظامی را ادامه داده و روایتی در قالب مثنوی ارائه داده که دارای نکته قابل توجهی است.

وی درباره روایت میرزا احمد سند در این کتاب توضیح داد: می‌دانید که لیلی و مجنون بر اساس افسانه‌ها دختر عمو و پسر عمو بودند که خانواده‌ها آنها را دور از هم نگه می‌داشتند تا دست از پا خطا نکنند. یک شب خانواده مجنون به یک عروسی خانوادگی دعوت می‌شوند و برای اینکه مجنون در غیاب آنها سراغ لیلی نرود، تصمیم می‌گیرند که مجنون را با دلوی به درون چاه خشک شده‌ای در باغ اجدادی خود بفرستند و با خیال راحت به عروسی می‌روند. از قضا خانواده لیلی هم همین تصمیم را می‌گیرند و اتفاقاً به همان چاه فکر می‌کنند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: باید کتاب را بخوانید و ببینید که میرزا احمد سند در این روایت چه غوغایی می‌کند؛ مجنون در تاریکی در اعماق چاه نشسته که یکباره می‌بیند که ماه وارد چاه می‌شود. مجنون غش می‌کند و لیلی آنقدر گریه می‌کند که سرانجام مجنون از باران اشک او بیدار می‌شود.

مختارپور با تأکید بر لزوم توجه نسل جوان به پیام اخلاقی این داستان ادامه داد: اینکه یک عاشق و معشوق فراغ کشیده در تاریکی شب و در انتهای یک چاه به هم رسیده‌اند، تصویر و ذهنیتی در ما ایجاد می‌کند؟ اما آنجا میرزا احمد سند می‌گوید «نه بوسی نه کناری در میان بود، که عشق پاک آنجا پاسبان بود» می‌گوید آنها دست از پا خطا نکردند، چرا که عشق آنها عشقی پاک بود. بنابر این نتیجه می‌گیریم که جامعه‌ای که در آن عشق پاک باشد خلاف، بی‌حرمتی و بی عصمتی رخ نمی‌دهد.

وی با ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست گفت: امیدوارم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد برگزاری سراسری «کتاب‌خوان تخصصی شعر» به همت شاعران، اهالی ادب و عزیزان فعال در موسسه شهرستان ادب باشیم تا به جریان شعر متعهد کمک کند. شعری که رهبر معظم انقلاب چند سال است که در نیمه‌های ماه رمضان همواره بر آن توصیه و تأکید می‌کنند و شاعران را از آن فضاهای غیر اخلاقی و بی تعهدی شعر برحذر می‌دارند تا به فضای شعری سالم دست یابیم.

بنابراین گزارش، در پایان این نشست از ارائه دهندگان نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، باحضور«علیرضا مختارپور»دبیرکل نهاد، «محمد اله‌یاری فومنی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، «اسماعیل شفاعی» سرپرست معاونت اداری و مالی نهاد، «محمدهادی ناصری طاهری» مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد،«علی رمضانی» مدیرکل منابع ، «اسماعیل جانعلی‌پور» مدیرکل فرهنگی و «علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران تقدیر به عمل آمد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب