امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14805 تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کتاب‌خوان، انگیزه ورود به اندیشه یک نویسنده را فراهم می‌کند

خبرایران: دکتر محمد‌مهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرا، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری کتاب‌خوان تخصصی شعر، اظهار داشت: فرصت 7 دقیقه‌ای کتاب‌خوان برای معرفی یک کتاب، انگیزه لازم برای ورود به اندیشه یک نویسنده را فراهم می‌کند.
کتاب‌خوان، انگیزه ورود به اندیشه یک نویسنده را فراهم می‌کند

دکتر محمد‌مهدی سیار، شاعر، ترانه‌سرا و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون تأثیر سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌هاي خوانده شده در نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در جامعه ایرانی، اظهار داشت: به عقیده من برای ترغیب یک شخص به خواندن، هیچ روشی تأثیرگذار‌تر و کاراتر از توصیه دوستی به خواندن یک کتاب نیست؛ یک دوست یا کسی که کتابخوان است و می‌توان به انتخاب او اعتماد کرد. فرصت 7 دقیقه‌ای کتاب‌خوان برای معرفی یک کتاب، انگیزه لازم برای ورود به اندیشه یک نویسنده را فراهم می‌کند؛ چراکه مُعّرِف یک اثر، باید تمامی برداشت خود از کتاب را چکیده و مختصر کرده و در چند جمله به مخاطب منتقل کند؛ این عبارات، جمله‌هایی کلیدی است و مخاطب را به سمت مطالعه متن کامل اثر سوق می‌دهد.

وی با استقبال از تعمیم سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب به حوزه‌های تخصصی و برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، بیان کرد: انواع مختلف برگزاری کتاب‌خوان، چه در قالب عمومی و چه تخصصی، قطعا مفید واقع می‌شود؛ اما نشست‌های تخصصی به یقیین توجه مخاطب خاص و حرفه‌ای را در یک حوزه موضوعی بیشتر به خود جلب می‌کند. حضور 10 شاعر در نشست تخصصی شعر و معرفی کتاب توسط آنان، برای علاقمندان این حوزه جذاب، دیدنی و شنیدنی خواهد بود.

سیار ادامه داد: برگزاری ساده و کم هزینه این جلسات، از دیگر نکات مثبت آن است، که امکانی برای بسط این سلسله نشست‌ها خواهد بود. برای مثال، کتاب‌خوان قابلیت برگزاری در حیاط یک مدرسه را نیز دارد؛ حضور 10 شاعر یا نویسنده شناخته شده، برای دانش‌آموزان جذابیت‌هایی خواهد داشت؛ کتاب‌هایی که از سوی نویسندگان محبوب و شناخته‌شده در بین دانش‌آموزان، معرفی می‌شود، در ذهن آنان ماندگار خواهد شد؛ و قطعا اگر در کتابفروشی یا کتابخانه‌ای این اثر را ببینند، اشتیاق خواندن آن درونشان احیا می‌شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی طرح کتاب‌خوان مجازی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فعالیت خودجوش و مردمی را، ویژگی شبکه‌های مجازی دانست و گفت: آغاز این حرکت از سوی اشخاص و گروه‌های محبوب در نزد مردم و دعوت آنان از عموم، تضمینی برای راه‌اندازی این زنجیره و تداوم این حرکت زیبای فرهنگی خواهد بود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب