امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14846 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۴:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علي داوودی مطرح کرد؛

كتاب‌خوان، فرهنگ ترويج مطالعه را فرا‌گير مي‌كند

خبرایران: علي داوودي، شاعر و منتقد ادبي ضمن ابراز خرسندی از برگزاري نشست تخصصي شعر، نشست‌هاي تخصصي كتاب‌خوان را گامي در راستاي عمومي‌سازي فرهنگ ترويج مطالعه دانست.
كتاب‌خوان، فرهنگ ترويج مطالعه را فرا‌گير مي‌كند

علي داوودي، شاعر و منتقد ادبي در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیرامون تأثیر سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌هاي خوانده شده در نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در جامعه ایرانی، اظهار داشت: در ميان حاكميت دنياي تكنولوژي كه همه‌روزه با ابزاري نو،‌ مخاطب را به خود جلب و با طراحي جذابيت‌هايي به زندگي افراد نفوذ، ‌و خواسته يا ناخواسته به حذف و يا تغيير برخي از مسائل فرهنگي و بنيادين ما مي‌انجامد،‌ كتاب‌خوان اتفاق فرخنده‌اي است. چراكه كتاب،‌ براي ما تنها يك محصول فرهنگي نيست، بلكه مرجعي براي آگاهي در تمامي زمينه‌ها محسوب مي‌شود؛ كتاب، ‌آخرين و بزرگترين معجزه الهي است،‌ و اين امر از عظمت و اهميت جايگاه آن حكايت مي‌كند.

وي افزود: در دنيايي كه تبليغات تمامي رسانه‌ها حول محور تكنولو‍ژي است،‌ پافشاري براي احياء سنت پسنديده كتابخواني،‌ اتفاقي بسيار ميمون و مبارك است؛ چراكه كتاب عصاره انديشه يك نويسنده است؛ و انديشه و قلم متضمن بقاي يك فرهنگ خواهد بود.

وی با استقبال از تعمیم سلسله نشست‌های به اشتراک‌گذاری کتاب‌هاي خوانده شده به حوزه‌های تخصصی و برگزاری نخستین نشست تخصصی شعر همزمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری، در اين خصوص گفت: كتاب‌خوان شعر، نشستي بسيار فاخر بود كه طي آن درباره كتاب‌هاي شعر و آثاري در حاشيه شعر بحث شد؛ به اعتقاد من چنين نشست‌هايي، به وي‍ژه در حوزه‌هاي تخصصي به تبليغات بيشتري نياز دارد؛ حضور اهل فن متخصص در يك حوزه موضوعي در اين نشست‌ها الزامي است؛ اين امر نيازمند تبليغاتي هدفمند است؛ بگونه‌اي كه هر شاعر، ‌نويسنده و متخصص موضوعي در كنار خلق اثر،‌ دغدغه ترويج كتاب نيز داشته باشد و ترويج فرهنگ مطالعه به دغدغه اي شخصي بدل شود.

داوودي با برشمردن جلسات با محوريت كتاب از جمله، رونمايي،‌ نقد و بررسي و ...،‌ معرفي كتاب را مرحله‌اي مقدم بر تمامي اين موارد دانست.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی طرح کتاب‌خوان مجازی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تصريح كرد: هر گونه فعاليت ترويجي و تبليغي در حوزه كتاب،‌ كه مشاركت مخاطب را جلب و وي را در اين فرآيند سهيم كند،‌ تحسين برانگيز است. كتاب‌خوان مجازي بايد طرحي ملي و نه پروژه‌اي سازماني، تلقي شود؛ انشاالله كه استمرار اين طرح، كتاب،‌ اين كالاي مهم فرهنگي را در سبد زندگي عموم مردم جاي دهد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب