امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1496 تاریخ انتشار: جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۷:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

روحانی با تشریح دست‌آوردهای حضور در اجلاس داووس؛

چهره اقتصادی سیاست‌های ایران برای جهان مشخص شد/ با این‌گونه اجلاس‌ها موضوع سوریه حل و فصل نمی شود

خبرایران: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در مورد اجلاس ژنو دو گفت: فکر نمی‌کنم با این‌گونه اجلاس‌ها موضوع سوریه حل و فصل شود.
 چهره اقتصادی سیاست‌های ایران برای جهان مشخص شد/ با این‌گونه اجلاس‌ها موضوع سوریه حل و فصل نمی شود

به گزارش خبرایران، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان  جمعه شب بعد از بازگشت از سفر سه روزه به سوییس و شرکت در مجمع جهانی اقتصادی داووس در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این سفر پرداخت ودرابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت مجمع جهانی اقتصادی که در داووس برگزار شد، اظهار کرد: این مجمع امسال با عنوان شکل‌دهی مجدد جهان و اثرات آن در جامعه سیاست و اقتصاد برگزار شد و از جمهوری اسلامی ایران دعوت شد که در این اجلاس حضور پیدا کنند.

وی گفت: در این اجلاس 2500 نفر از سران کشورهای مختلف تا مدیران ارشد اقتصادی و مسوولان ارشد رسانه‌ها دعوت شده بودند. ازایران نیز دعوت شده بود که نظرات خود را تحت عنوان ایران در جهان بیان کند. دراین اجلاس رییس‌جمهور ایران به نمایندگی از ملت ایران شرکت و نظرات مردم ایران را بیان کرد.

وی باا اشاره به 4 سخنرانی که در این اجلاس و حاشیه آ‌ن داشته است و یادآوری سخنرانی در جلسه عمومی، بخشی از سخنان خود در این اجلاس را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در این جلسه تاکید کردیم امنیت و رفاه در صورتی امکان‌پذیر است که برای همه باشد. تاکید کردیم که تروریسم معضل امروز جهان است و عامل تروریسم‌، جهل،‌ فقر و بی‌عدالتی است.

رییس جمهور با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران برای تعامل با کشورهای مختلف به اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط اشاره کرد و گفت: تعامل با همه همسایگان‌مان برای ما دارای اولویت اول است، تعامل با کشورهای منطقه و هم‌چنین اروپا و دیگر کشورهای تاثیرگذار در جهان نیز از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط است.

وی همچنین به بحث پرونده هسته‌ای ایران و چگونگی فروریختن دیوار ظالمانه تحریم‌ها به عنوان بخش دیگری از سخنرانی خود در این اجلاس اشاره کرد و درباره دیدار با مدیران ارشد اقتصادی جهان به توانمندی‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقتصادی پرداخت و درباره تشریح برنامه‌های اقتصادی ایران از جمله 110 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زمینه نفت و انرژی‌، 75 میلیارد دلار در زمینه پتروشیمی و 33 میلیارد دلار در زمینه راه‌آهن در این جلسه گفت: در این جلسه در زمینه سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران و پتانسیل و ظرفیت‌هایی که در ایران وجود دارد بحث و گفت‌وگو شد.

روحانی هم‌چنین به سخنرانی خود در جمع مدیران ارشد نفت و گاز که در این اجلاس حضور داشتند اشاره کرد و گفت: در جمع این مدیران سخنرانی کردم و وزیر نفت نیز با این مدیران گفت‌وگو کرد. حضور شرکت‌های بزرگ در این جلسه بیانگر میزان اشتیاق آن‌ها برای کار با ایران بوده است.

روحانی همچنین به دیداربا مدیران ارشد رسانه‌های مخلتف بین‌المللی در حاشیه اجلاس داووس اشاره کرد و گفت: این جلسه به صورت پرسش و پاسخ و فرصتی بود که چهره اقتصادی و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه روابط اقتصادی توضیح داده شود.

وی با بیان این‌که «امسال قرار بود بنا به فرموده مقام معظم رهبری دو حماسه سیاسی و اقتصادی در کشور صورت بگیرد» خاطرنشان کرد: حماسه سیاسی توسط مردم در 24 خرداد برگزار شد و حماسه اقتصادی را نیز ملت ایران با اقتصاد مقاومتی واستقامتی شروع کرده‌اند و شرایط مهیاتر شده است که حماسه اقتصادی توسط ملت قدم به قدم محقق شود.

روحانی همچنین به ملاقات‌های خود با برخی از مقامات شرکت کننده در اجلاس داووس اشاره کرد و گفت: ملاقات‌هایی با رییس‌جمهور سوییس،‌ نخست وزیر هلند ،‌رییس کمیسیون اروپایی داشتیم و در این ملاقات‌ها در مورد رابطه با اروپا و آینده مذاکرات هسته‌ای که مذاکرات جامع و گام نهایی خواهد بود بحث و گفت‌وگو کردیم.

رییس‌جمهور همچنین به ملاقات خود با رییس‌جمهور آذربایجان اشاره کرد و گفت: در این ملاقات تصمیم گرفتیم که روابط دو کشور به سمت روابط صمیمانه برگردد. در این راستا تصمیم گرفته شد که کمیسیونی متشکل از نمایندگان دو رییس‌جمهور تشکیل شود تا مسائل بین دو کشور حل و فصل شود.

وی در ادامه گفت‌وگوی با خبرنگاران در پایون جمهوری اسلامی فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که بنا به گفته رسانه‌های بین‌المللی شما ستاره اجلاس داووس بودید و حضور شما و اخبار این اجلاس،‌بر اجلاس ژنو دو سایه سنگینی انداخت، گفت: خود اجلاس داووس و اخبار مرتبط با آن و سه چهار مصاحبه‌ای که با شبکه‌های بین‌المللی از جمله تلویزیون سوئیس‌،سی ان ان و انعکاس آن‌ها انجام شد کلا بر ژنو دو سایه انداخت. ما در دیدارها و ملاقات و مذاکرات که در حاشیه اجلاس داشتیم در مورد سوریه نیز گفت‌وگو کردیم و اعتقاد داریم که معضل سوریه با این‌گونه اجلاس‌ها حل و فصل نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: به برخی از مسوولان کشورهای اروپایی که با‌ آن‌ها دیدار داشتیم گفتیم که در مورد سوریه همه باید تصمیم بگیرند با تروریسم مقابله کنند و ترویست‌ها از سوریه خارج شوند. همه تصمیم بگیرند که از لحاظ انسانی به مردم سوریه که دارای مشکل هستند کمک کنند، از سوی دیگر همه تلاش کنیم که زمینه مساعد جهت انجام مذاکرات بین معارضین سوری و دولت سوریه ایجاد شود. اگر کسی فکر می‌کند از بیرون سوریه برای ملت سوریه می‌تواند تصمیم بگیرد اشتباه می‌کند. ملت سوریه باید در مورد سرنوشت خودش تصمیم بگیرد و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که مردم سوریه در انتخاباتی آزاد نظرشان را بیان کنند.آن‌ها نیز این بحث و موضوع‌ را قبول داشتند و من فکر نمی‌کنم با این‌گونه اجلاس‌ها موضوع سوریه حل و فصل شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب