امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 14981 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کامران افشار نادری خبرداد؛

نباید ما با نوستالژی به عقب برگردیم/ فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند/۹۹ درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم

خبرایران: مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر»گفت: امروز۹۹ درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم و انتظار داریم در این زمینه برداشت عمیقی از فرهنگ معماری ایران وجود داشته باشد و براساس آن اقدام شود.
نباید ما با نوستالژی به عقب برگردیم/ فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند/۹۹ درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» بعدازظهر امروز با حضور«کامران افشار نادری» مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» ،«مجتبی فاطمی» مدیرعامل مرکز معماری ایران و اصحاب رسانه در مرکز معماری ایران برگزار و دراین نشست خبری «کامران افشار نادری» مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» اظهارداشت: دانشجویان معماری باید بتوانند مهارت‌های لازم را در حوزه طراحی‌، تئوری‌ و موضوع‌های فنی فرا بگیرند‌.

 مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» تصریح کرد: دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی همه این‌ها باشند و فاصله میان تئوری و صنعت را پر کنند. با توجه به این موضوع، موسساتی مانند «مرکز معماری ایران» می‌توانند اهداف هویتی را تعریف کنند و کسانی را که مایل هستند به موضوعات تخصصی وارد شوند، بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند، بلکه برخی از عوامل در آن دخیل هستند. کار تئوریک زمانی ارزش دارد که بتوانیم مصداق آن را در دنیای واقعی خیلی سریع بیان کنیم.

  افشار نادری افزود: من سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» را دوست دارم، زیرا به دنبال فانتزی‌های فکری نیست و حول موضوعات واقعی می‌چرخد و هر دانشجوی معماری پیش از ورود به بازار کار، با موضوعات کوچک و عینی روبه‌رو می‌شود و اگر از همین موضوعات کوچک مانند فضاهای مرده شروع کنیم، بعدها می‌توانیم به موضوعات پیچیده‌تر بپردازیم.

وی تاکید کرد: ما باید این ایده‌های ساده را بسنجیم و تئوریزه کنیم. البته ممکن است روزی برای همین موارد، نیازمند پیچیده‌ترین تئوری‌ها و حوزه‌هایی مانند فلسفه انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی شویم.

مدیرسومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر»عنوان داشت: بسیاری از معماران برتر با مسابقات مطرح شده‌اند و در حال حاضر مولد فرهنگ هستند. ممکن است امروز گمان کنیم که دانشجویی جایزه‌ای را برنده و همه‌چیز تمام می‌شود؛ اما همین فرد ممکن است در آینده، مهمترین جایزه معماری دنیا یعنی «پریتزکر» را برنده شود.

وی درخصوص استفاده از معماری اسلامی در معماری امروز ایران هم اضافه کرد: به‌صورت تحت‌الفظی نمی‌توانیم این موضوع را به معماری امروز وارد کنیم، زیرا برخلاف گذشته، فضاهای ما گسترش عمودی دارد و مصالح ما نیز عوض شده است.

افشار نادری اضافه کرد: ما نباید با نوستالژی به عقب برگردیم، زیرا شکست می‌خوریم، بلکه باید با درک مفاهیم سبک و زیباشناسی، کار جدیدی انجام بدهیم و ممکن است در ایران با کمبود تکنولوژی مواجه باشیم، اما توانایی زیادی در معماران ما وجود دارد و باید خیلی دقیق به تحقیق، مطالعه و اکتشاف بپردازیم و خلاقیت خود را باز بگذاریم.

وی درمورد استفاده ازمعماری سنتی وبازگشت به آن هم خاطرنشان کرد: ما در تاریخ خود سنت‌های زیادی داریم و باید ببینیم که می‌خواهیم به کدامیک برگردیم. اگر بخواهیم به هر کدام از معماری‌های سنتی مناطق مختلف رجوع کنیم، ۹۹ درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم. ما انتظار داریم در این زمینه برداشت عمیقی از فرهنگ معماری ایران وجود داشته باشد و براساس آن اقدام شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب