امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15147 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران صورت گرفت؛

برگزاری دوره های آموزشی ویژه کتابداران تهرانی

خبرایران: نشست های تخصصی شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی ،دستورالعمل های اداره کتابخانه ها و نرم افزار سامان به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با حضور دکتر ابراهیم افشار در تهران برگزار شد
برگزاری دوره های آموزشی ویژه کتابداران تهرانی

به گزارش خبرایران از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ اولین نشستهای تخصصی آموزشی ویژه کتابداران استان تهران در سال 95 با حضور علی نیکنام مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، اکرم نادری معاون ، دکتر ابراهیم افشار و تمامی کارشناسان و کتابداران اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران در روزهای 20 و 21 اردیبهشت در سالن پیامبر اعظم(ص) تهران برگزار شد.

 در ابتدای این نشست اکرم نادری معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ضمن تبیین برنامه های فرهنگی سال 95 ؛برگزاری کارگاه های آموزشی به ویژه «شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی» برای کتابداران را امری مهم و ضروری دانست و گفت:در کارگاه آموزشی «شاداب سازی محیط کتابخانه های عمومی» تمام کتابداران استان تهران به دو گروه تقسیم شده و طی دو روز در دو نوبت صبح و عصر چهار کلاس برگزار خواهد شد و از آموزش های دکتر ابراهیم افشار در خصوص "شاداب سازی کتابخانه ها"،نگین چخماچی کارشناس مسئول کتابخانه های عمومی استان تهران در حوزه " دستورالعمل های اداره کتابخانه های عمومی "؛ سید مهدی حسینی رئیس اداره امور کتابخانه های ستاد مرکزی در خصوص "نرم افزار سامان" و منوچهر خزائی کارشناس فناوری اطلاعات در خصوص "رفع مشکلات نرم افزاری کتابداران" بهره خواهید برد.

نادری در ادامه حضور دکتر افشار در جمع کتابداران استان تهران را یک غنیمت شمرد و اعلام کرد، بهترین خدمت به کتابداران افزایش توانمندی آن ها در حوزه فعالیت های تخصصی است.

پس از سخنان معاون اداره کل ؛ دکتر افشار حرف های جدی و مهمی برای کتابداران داشت. این استاد دانشگاه در این نشست که در سالن پیامبر اعظم(ص) تهران برگزار شد به بیان نکاتی درخصوص نحوه شاداب سازی فضای کتابخانه های عمومی و جذب اعضاء پرداخت. وی معماری، آراستگی و پیراستگی کتابخانه ها و مهمتر از همه رفتار و حتی ظاهر کتابدار را از مهمترین اصول جذب و نگه داشت اعضاء و شاداب کردن فضای کتابخانه های عمومی دانست.

دکتر افشار با بیان اینکه بهترین معماری برای یک کتابخانه عمومی یک مربع مستطیل هم سطح با زمین است تاکید کرد: درون کتابخانه نیز نباید اختلاف سطح وجود داشته باشد؛ تا همه افراد به ویژه معلولین و نابینایان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند،همچنین کتابخانه باید ساده و یکپارچه باشد.

وی در ادامه به پارامتر پیراستگی پرداخت و گفت: آشفتگی یعنی به هم ریختگی و بی نظمی در خطوط مقابل دید، وجود اشیای نالازم و بی مصرف در کتابخانه، فرسودگی و کهنگی همچون پارگی کتاب ها و مجلات، شکستگی و رنگ و رورفتگی وسایل و تجهیزات از مواردی است که باید به طور جدی در رفع آن ها کوشید.

وی با بیان اینکه قبل از اقدام به شاداب سازی باید عوامل مخالف با شادابی را حذف کرد، گفت: توجه به ظرایف در شاداب سازی بسیار مهم است در حالی که بی توجهی به این موضوعات به ظاهر کوچک باعث دلزدگی مخاطبان می شود. کتابداران باید با اخلاق خوب و لبخند به استقبال اعضای کتابخانه بروند چراکه همه از افراد بد عنق و ترشرو فرار می کنند.

در ادامه نگین چخماچی کارشناس مسئول کتابخانه های عمومی استان تهران به ارائه توضیحاتی درباره مجموعه دستورالعمل های اداره کتابخانه های عمومی در سر فصل های عضویت، امانت، خدمات کتابخانه ای، بخش های استاندارد کتابخانه ها عمومی و ...پرداخت.

سپس منوچهر خزائی کارشناس فناوری اطلاعات اداره کل به ارائه توضیحاتی درباره چاپ لبیل و بارکد در نرم افزار مدیریت سامان پرداخت و کتابداران سوالات خود را در این حوزه بیان کردند.

دوره آموزشی نوبت عصر اختصاص به نرم افزار سامان داشت که توسط سید مهدی حسینی رئیس اداره نرم افزار مدیریت اداره کل امور کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور مطرح شد.

وی در این دوره آموزشی به ارائه توضیحاتی پیرامون امکانات نرم افزار سامان و ارائه جدید ترین تغییرات اعمال شده در این نرم افزار پرداخت و کتابداران نیز در پایان سوالات و انتقادات و پیشنهادات خود را با وی در میان گذاشتند.

نخستین دوره آموزشی کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران در سال 95 با حضور 422 نفر از کارشناسان و کتابداران سطح استان پس از دو روز آموزش به کار خود پایان داد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب