امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15187 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی» مطرح شد؛

ضرورت تعریف معنای اقتصاد مقاومتی برای جامعه

خبرایران: دکتر مصطفی سلطانی درباره ضرورت تشریح اقتصاد مقاومتی در جامعه گفت: یکی از ارکان لازم برای آگاهی جامعه از اقتصاد مقاومتی، مفهوم‌سازی و تعریف معنای این اصل، برای مخاطب است.
ضرورت تعریف معنای اقتصاد مقاومتی برای جامعه

به گزارش خبرایران از روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ دکتر مصطفی سلطانی، پژوهشگر حوزه اقتصاد در حاشیه نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی «اقتصاد مقاومتی» درباره ضرورت پرداختن به این مفهوم گفت: نظام سلطه از اساس، قدرت خود را بر مبانی اقتصادی، پایه‌ریزی کرده است و جریان استثمار و استعمار، بر نشانه‌ها و عوامل اقتصادی شکل گرفته است. این نظام از عوامل سیاسی و اجتماعی نیز برای رسیدن به مقاصد اقتصادی خود، بهره می‌گیرد.

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر به مرحله‌ای از رشد رسیده که قابلیت اتکا پیدا کرده است و می‌تواند در نظام جهانی به ‌عنوان مدلی رفتاری، مورد الگو قرار گیرد؛ بنابراین نمی‌توان از مسئله اقتصاد به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای رشد و توسعه، غافل بود.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد، مبحث اقتصاد مقاومتی را از مطالبات اولیه انقلاب و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دانست و تصریح کرد: نظام ما درحال رسیدن به زمانی است که می‌تواند پایه‌های یک تمدن نوین را در خود ایجاد کند. امروز نظام اسلامی به مرحله‌ای از رشد رسیده که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید وارد شاخص‌های عملیاتی و اجرایی بیشتری شود.

وی تئوری‌سازی، ساختارسازی، اصلاح ساختارهای موجود و... را از ارکان لازم برای پایه‌گذاری یک تمدن دانست و ادامه داد: جریان جهانی به سرعت در حال حرکت است، فرصت کم است و درصورت از دست دادن این فرصت، معلوم نیست که بتوانیم چنین حرکتی را به راحتی انجام دهیم و تدبیر مقام معظم رهبری برای توجه به اقتصاد مقاومتی در این برحه، تشخیصی بسیار حکیمانه است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت رشد آگاهی مردم درباره مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: مردم جامعه ما آشنایی کافی با مفهوم اقتصاد مقاوتی ندارند، زیرا اقتصاد‌دانان در معنی، مفهوم و تعریف این مقوله به اجماع نرسیده‌اند. جریان فکری اقتصادی کشور، همواره جریانی وابسته و وارداتی بوده است که ترکیب یا نمونه‌ای از نظریات غربی به‌شمار رفته است.

وی افزود: یکی از ارکان لازم برای رسیدن به این آگاهی، مفهوم‌سازی و تعریف معنای اقتصاد مقاوتی در جامعه است. مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان مزر میان حیات و بقاء تعیین کرده‌اند و بر این اساس ما باید در سه سطح رهبری یا حاکمیت نظام، دانشگاهی و عمومی با مفهوم‌سازی و تعریف موضوع، آگاهی جامعه را  نسبت به اقتصاد مقاوتی افزایش دهیم.

وی برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان را حرکتی مثبت و مؤثر برای افزایش آگاهی در جامعه دانست و تأکید کرد: باید با استفاده از روش‌های خلاقانه، اشتیاق به کتابخوانی را در جامعه رشد داد و مخاطب را نسبت به کسب آگاهی قانع کرد.

وی ضمن اشاره به ضرورت رشد آگاهی اجتماعی افزود: کشورهای موفق در زمینه ایجاد آگاهی از ابزارهای متنوعی استفاده کرده و مخاطب را به‌شکلی ناخودآگاه به سوی هدف، جلب می‌کنند؛ اما متأسفانه در کشور ما بدون زمینه‌سازی مناسب از مخاطب می‌خواهیم که کتاب بخواند.

سلطانی گفت: تمدن امروز با تنوع و تکثر اجتماعی زیادی مواجه است و ما باید انگیزه لازم برای انتخاب مطالعه و صرف زمان برای این کار را در جامعه ایجاد کنیم. باید قبل از دعوت مخاطب به مطالعه، ضرورت کتابخوانی و آگاهی را در زندگی به وی اثبات شود تا پس از آن مخاطب، خود در پی مطالعه باشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب