امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15201 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۴:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر بهزاد سلطانی خبر داد؛

کمک به تحقیق و توسعه اقتصاد دانش بنیان با صندوق نوآوری وشکوفایی/ کاهش نرخ بهره تسهیلات لیزینگ از 12 درصد به 9 درصد/ تامین دفاتر کار برای شرکتهای دانش بنیان

خبرایران: رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تسهیلات مختلف و متنوع این صندوق گفت:تسهیلات ما در قالب وام‌های قرض‌الحسنه نمونه‌سازی، ثبت پتنت، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، سرمایه در گردش، تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری و اعطای تسهیلات لیزینگ و تسهیلات شرکتهای دانش بنیان است.
کمک به تحقیق و توسعه اقتصاد دانش بنیان با صندوق نوآوری وشکوفایی/ کاهش نرخ بهره تسهیلات لیزینگ از 12 درصد به 9 درصد/ تامین دفاتر کار برای شرکتهای دانش بنیان

به گزارش خبرنگارخبرایران ، دکتر بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی درنشست با پارک‌های علم و فناوری و رؤسای مراکز رشداظهارداشت: هدف ازتشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی کمک به تحقیق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تکمیل زنجیره ایده تا بازار است و این صندوق در تلاش است تا علاوه بر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و اختراعات، زمینه برای کاربردی کردن دانش از طریق حمایت از شرکتهای دانش بنیان را فراهم کند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته نرخ ترجیحی تسهیلات اعطا شده به شرکتهای دانش بنیان کاهش یافته است، به گونه‌ای که بهره تسهیلات این صندوق از 20 درصد به 17 درصد و از 17 درصد به 14 درصد و در نهایت به 12 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش نرخ بهره تسهیلات لیزینگ از 12 درصد به 9 درصد ادامه داد: این صندوق همزمان با ارائه تسهیلات به شرکتها در جهت توانمندسازی آنها در اجرای پروژه‌ها نیز نظارت خواهد داشت.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به نقش صندوق حمایت از پژوهشگران در توسعه فناوری یادآور شد: بر این اساس در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شد که مبلغ 200 میلیون تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق حمایت از پژوهشگران اعطا شود چرا که نبودن این صندوق باعث می‌شود شرکتهای دانش بنیان بدون انجام کارهای تحقیقاتی به سراغ صندوق شکوفایی و نوآوری بیایند.

وی رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی را حمایت از نمونه‌های صنعتی ذکر و اضافه کرد:‌ شرکتهایی که نام آنها در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده باشد، دارای ساختار خصوصی یا تعاونی باشند، طرح آنها دارای ارزش افزوده فراوان باشد و شرکت آنها دارای ساختار دانش بنیان باشد، مشمول تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی هستند.

دکترسلطانی با اشاره به حمایت‌های این صندوق از شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی افزود: موضوع شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی از 10 سال قبل مطرح شده و در حال حاضر این صندوق آمادگی دارد تا از این شرکتها در صورتی که بخواهند تزهای دوره دکتری یا کارشناسی ارشد را تجاری‌سازی کنند، در قالب مشارکت VC از آنها حمایت کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل ضمانتنامه‌های بانکی برای شرکتهای دانش بنیان گفت: برای این منظور 100 میلیارد تومان در نزد یکی از بانک‌ها بلوکه شده تا هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای شرکتهای دانش بنیان صادر کند و تاکنون 40 تا 50 شرکت دانش بنیان از این ضمانت‌نامه‌ها بهره‌مند شده‌اند.

سلطانی با اشاره به تسهیلات مختلف و متنوع این صندوق اضافه کرد: تسهیلات این صندوق در قالب وام‌های قرض‌الحسنه نمونه‌سازی، ثبت پتنت، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC)، سرمایه در گردش، تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری و اعطای تسهیلات لیزینگ و تسهیلات شرکتهای دانش بنیان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به آمار شرکتهای دانش بنیان خاطرنشان کرد: تا 20 فروردین ماه امسال تعداد کل شرکتهای دانش بنیان دو هزار و 321 شرکت به ثبت رسیده که از این تعداد هزار و 413 شرکت نوپا، 755 شرکت تولیدی و 153 شرکت صنعتی دارای فعالیت‌های دانش بنیان هستند.

سلطانی عنوان داشت: بیشترین رقم تسهیلات اعطا شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی مربوط به شرکتهای صنعتی است وعلاوه بر آن، 123 میلیارد تومان تسهیلات این صندوق به عنوان سرمایه در گردش، 43.5 میلیارد تومان تسهیلات این صندوق به حمایت از تولید صنعتی و 39.8 میلیارد تومان در قالب قرض‌الحسنه و بیش از 100 میلیون تومان به شرکتهای دانش‌بنیان اختصاص داده شده است.

وی میزان تسهیلات لیزینگ این صندوق را 39.2 میلیارد تومان و وام قرض‌الحسنه کمتر از 100 میلیون تومان را 28.8 میلیارد تومان ذکر کرد وگفت: بیشترین تسهیلات اعطا شده این صندوق مربوط به حوزه فناوری‌های زیستی است که در طول دو سال برای 143 شرکت، 178 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات اعطا شده در حوزه محصولات پیشرفته را 78 میلیارد تومان برای 137 شرکت عنوان کرد و گفت: تسهیلات این صندوق برای 170 شرکت حوزه الکترونیک 75 میلیارد تومان، حوزه تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی 67.2 میلیارد تومان، حوزه فناوری اطلاعات 62.4 میلیارد تومان و برای داروهای پیشرفته 46.5 میلیارد تومان بوده است.

سلطانی تامین دفاتر کار برای شرکتهای دانش بنیان را از دیگر خدمات این صندوق نام برد و گفت: تا کنون مجتمع‌های فناوری برای دانشگاه‌های شریف و تربیت مدرس راه‌اندازی شده است.

وی از راه‌اندازی ساختمانی برای خدمات‌دهی به شرکتهای دانش بنیان خبر داد و تاکید کرد: به منظور ارائه خدماتی چون تهیه سالن‌هایی برای برگزاری نشست شرکتهای دانش بنیان، مرکزی برای ارائه خدمات به شرکتهای دانش بنیان ایجاد می‌شود و در حال حاضر 38 پارک علم و فناوری و 167 مرکز رشد در کشور راه‌اندازی شده است و بر اساس آمارها از تعداد 2 هزار و 321 شرکت دانش بنیان، تعداد 459 شرکت در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند.

سلطانی تعداد طرح‌های وارد شده به صندوق نوآوری را هزار و 938 طرح ذکر کرد که 430 طرح آن از سوی شرکتهای مستقر در پارک‌های علم و فناوری ارائه شده است و کل طرح‌های مصوب این صندوق 967 طرح است و در حال حاضر 149 شرکت دانش بنیان مستقر در پارک‌ها به صندوق طرحی ارائه نکرده‌اند، ضمن آن که 51 طرح از سوی این شرکتها در صندوق در حال بررسی است و 31 طرح نیز رد شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب