امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15313 تاریخ انتشار: شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری خبرداد ؛

مطرح شدن مسجد طراز اسلامی از اهداف دهه تکریم و غبارروبی مساجد است/ باید نگاه مجدد و متفاوتی به مساجد داشته باشیم/ کار ما فرهنگسازی و تسهیل‌گری، کمک و هدایت است

خبرایران: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت:دهه تکریم وغبارروبی مساجد فرصتی برای پرداختن به ظرفیت‌ها و کارکردهای مسجد در جامعه اسلامی باشد، لذا تعبیر «تکریم» از این جهت انتخاب شده و مطرح شدن مسجد طراز اسلامی یکی از اهداف دهه تکریم و غبارروبی مساجد است.
مطرح شدن مسجد طراز اسلامی از اهداف دهه تکریم و غبارروبی مساجد است/ باید نگاه مجدد و متفاوتی به مساجد داشته باشیم/ کار ما فرهنگسازی و تسهیل‌گری، کمک و هدایت است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری تشریح «برنامه‌های دهه تکریم و غبارروبی مساجد» صبح امروز 8 خرداد ماه 1395 با حضور«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و اصحاب رسانه در مجتمع محراب برگزارو دراین نشست خبری  «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری» رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تبریک ایام و اعیاد شعبان‌المعظم اظهارداشت: دهه آخر ماه معظم شعبان فرصت خوبی برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان است و این دهه به عنوان دهه تکریم و غبارروبی مساجد شناخته می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: دهه تکریم و غبارروبی مساجد فرصت بسیار مناسبی است برای اینکه خانه‌های خدا در ماه خدا برای استقبال از مهمانان خدا آماده شوند. چرا که سال‌های اخیر کوشش شده که دهه تکریم صرفاً در آماده کردن فضای ظاهری مساجد محدود نشود.

وی خاطرنشان کرد:‌ این دهه فرصتی برای پرداختن به ظرفیت‌ها و کارکردهای مسجد در جامعه اسلامی باشد، لذا تعبیر «تکریم» از این جهت انتخاب شده و مطرح شدن مسجد طراز اسلامی یکی از اهداف دهه تکریم و غبارروبی مساجد است و و امیدوارم با برنامه‌های این دهه و رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، مساجد در وضعیت شایسته‌تر و اثرگذارتری قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی‌اکبری عنوان داشت: معتقدم که دراین دهه باید نگاه مجدد و متفاوتی به مساجد داشته باشیم و گاهی احساس می‌شود نسبت به مسجد و نگاهی که اسلام عزیز بدان دارد، دچار یک غفلت جمعی هستیم وامیدوارم که همه شأن خادمی مسجد را برای خودشان تعریف کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، بسیاری از مشکلات مسجد اعم از ظاهری و ساختاری حل شود.

 وی ادامه داد: سال‌های گذشته موضوعات خانواده، کودک و جوان در دستور کار ما قرار داشت و امسال در ادامه این روند، موضوع مسجد و بانوان و نقش‌آفرینی آنان در جامعه مدنظر است. چرا که حضور بانوان در مسجد به معنای حضور کودکان و خانواده در مسجد است. تمرکزمان هم به مسائل روبنایی و سطحی نیست، بلکه سعی داریم به یک نقشه راه و سند برسیم و سبک کار ما با مساجد، با سبک مراکز با دیگر اماکن تفاوت دارد. چون مسجد مدیریت مستقل و مردمی خود را دارد و اینگونه نیست که با مسجد برخورد اداری داشته باشیم، که قطعاً یک خطای بزرگ است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: کار ما فرهنگ سازی و تسهیل‌گری، کمک و هدایت است. ما برای دهه تکریم یک بسته پیشنهادی به مساجد تقدیم کردیم و اصلا برخورد فرمایشی و دستورالعملی نداریم، بلکه اقناعی و حمایتی است. در این بخش بهترین کار ارتقای دانش و بینش کارگزاران مساجد است.

وی یادآورشد: با همین نگاه است که به مقوله آموزش به ویژه برای ائمه جماعت توچه ویژه داریم و امسال به عنوان سال«اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل » از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده و در للبیک به شعار سال سعی می‌کنیم به اقصاد مساجد هم توجه کنیم.

حاج‌علی‌اکبری عنوان داشت: برخی مساجد ما دارای تمکن و برخوردار هستند، سعی می‌کنیم این مساجد را برای مساجد غیرمتمکن به عنوان «معین» قرار دهیم. در حال حاضر حتی مساجدی داریم که مسجدسازی می‌کنند و اراده خدای متعال بر این است که مردم، مسجد بسازند و در ساخت خانه خدا سهیم باشند. با توجه به اینکه طبق آمار شواری عالی انقلاب فرهنگی، تهران ۱۰۰۰ مسجد کم دارد، ان‌شاءالله تابستان امسال نهضت مسجدسازی در شهرستان‌های استان تهران را پیشانی همت خود قرار دهیم.

وی اضافه کرد: زمین‌های مناسبی در شهرستان‌های استان تهران شناسیایی شده‌اند و به فضل خدا با کمک خیرین مسجدساز و عموم مردم بتوانیم نهضت را آغاز کنیم. در این میان، تکمیل مساجد نیمه‌کاره نیز در اولویت است و در جمهوری اسلامی قانون جامع مسجد نداریم و قوانین پراکنده و دارای خلأ هستند. به نظر می‌رسد این موضوع به بازنگری نیاز دارد و امیدواریم این افتخار نصیب مجلس دهم شود تا قانون سنجیده، پخته و جامعی درباره مساجد داشته باشیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابرازداشت: برای ما جای تأسف است آن مقدار سهمی هم که مسجد در برنامه پنجم داشت، در برنامه ششم توسعه حذف شده است. البته از طرفی با توجه به اینکه این قانون در حال بازنگری است، امیدواریم در مرحله بازنگری، اشکال مذکور اصلاح شود.

وی تصریح کرد: این عیب بزرگی است که در برنامه پیشرفت یک کشور اسلامی، جایی برای مسجد در نظر گرفته نشود و فقط مساجد استان تهران بر عهده مرکز قرار دارد و اکنون ۳۳۵۳ مسجد داریم که شناسه دریافت کرده‌اند. از این تعداد ۳۱۱۵ مسجد ظرفیت اقدام و فعالیت را دارند. در ۲۵۵۰ باب از مساجد استان تهران نماز جماعت برگزار می‌شود که سهم شهر تهران ۱۹۸۶ مسجد است.

حاج‌علی‌اکبری تاکید کرد: اهتمام جدی نیز به اقامه نماز جماعت صبح داریم و تعداد مساجد برگزارکننده از ۵۷۰ باب در سال ۱۳۹۰ به ۱۲۵۰ مسجد در امسال رسیده و تا به حال ۲۰۳۰ امام جماعت نیز از مرکز حکم دریافت کرده‌اند که به معنای مشروعیت‌بخشی برای اقامه جماعت است و جالب اینکه ۷۶۵ مورد افرادی هستند که به تازگی وارد چرخه شده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سطح دانش و جوانگرایی میان ائمه جماعت افزایش یافته است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: سامانه‌ای به گردآوری مجموعه اطلاعات مساجد استان تهران اختصاص داده‌ایم که به صورت کامل و به‌روز در دسترس قرار دارد و نیمه امسال به بهره‌برداری کامل خواهد رسید و شورای فرهنگی در داخل مساجد راه‌اندازی شده و سعی می‌کنیم نظام مدیریت فرهنگی مساجد نیز در سال جاری در برخی مساجد نمونه‌سازی شود. همچنین نهضت آموزشی در مساجد آغاز شده است که علاوه بر ائمه جماعت، خادمان بزرگوار مساجد نیز در محور آموزش قرار گیرند.

وی درپایان گفت: تألیف ۳۸ کتاب و تولید ۳۵ کلیپ و تیزر، برگزاری همایش‌های ستارگان محراب، راه‌اندازی کمیته صیانت از قداست مسجد، تدوین سند ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان، بازرسی سرزده از ۹۰۰ مسجد در تهران، راه‌اندازی سامانه تلفنی ۶۱۹۴۳ برای دریافت شکایات و پیشنهادات مردمی، برپایی ۴۰۰ کرسی تلاوت، ۵۰۰ کرسی تفسیر ترتیبی و ۱۵۰۰ کرسی تفسیر آیات منتخب، انجام ۸۰ مصاحبه با ائمه جماعات قدیمی و ریشه‌دار، تشکیل ستاد ساماندهی مساجد تهران با شرکت ۱۳ دستگاه و حسابرسی وضعیت مالی ۲۰۰۰ مسجد» از دیگر اقدامات ما است.

بنابراین گزارش ، دهه تکریم و غبارروبی مساجد از امروز 8 خرداد مصادف با  (21شعبان) آغاز و تا 17 خرداد (30شعبان) ادامه خواهد داشت.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب