امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15358 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۳:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبيركل در نشست مديران‌ كل كتابخانه‌هاي عمومي استان‌هاي منطقه يک مطرح کرد؛

افزايش توانمندي كتابداران براي ارتقاء كيفيت خدمات به اعضاء

خبرایران :دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با تبيين مجدد سياست كتابدار محوري در فعاليت‌هاي نهاد،‌ تصريح كرد: تمامي تشكيلات، اعتبارات و فعاليت‌هاي نهاد كتابخانه‌ها معطوف به ارائه خدمات فرهنگي به اعضاء است و كتابدار خط مقدم ارائه اين خدمات محسوب مي‌شود.
 افزايش توانمندي كتابداران براي ارتقاء كيفيت خدمات به اعضاء

به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، اولين نشست مديران كل كتابخانه‌هاي عمومي استان‌هاي منطقه يك با شعار وحدت رويه، بهبود روش‌ها و ارتقاء كيفيت خدمات، روز دوشنبه، 10 خرداد ماه 1395 در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي تهران برگزار شد. در اين نشست عليرضا مختارپور، دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، مشاورين،‌ معاونين و مديران كل ستاد مركزي نهاد و مديران كل استان‌هاي تهران، سمنان، قم، مركزي، قزوين، البرز و اصفهان حضور داشتند.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ضمن خوشامدگويي به حاضرين، به بيان نكاتي پيرامون خط‌مشي نهاد در سال 1395، كه مقدمات آن طي دو سال گذشته فراهم شده است، پرداخت. وي اظهار داشت: براي حركت صحيح در مسير دستيابي به اهداف، نهاد كتابخانه‌ها همواره نيازمند دو عامل پشتیبان بوده است؛ نخستين عامل، فراهم‌آوري بنيه مالي مناسب بود؛ چراكه يك سازمان،‌ بدون امكانات لازم كارايي چنداني نخواهد داشت؛ از طرفي دولت محترم در سال‌هاي اخير همواره با آثار سوء تحريم‌هاي قدرت‌هاي كوچك و بزرگ رو به رو بوده است و اين امر كشور را به لحاظ مالي در مضيقه قرار داد؛ بنابراين در چنين شرايطي توقع افزايش بودجه نهادها، انتظاري منطقي نبود؛ با اين اوصاف، همچنان كه در قانون نيز پيش‌بيني شده بود، فراهم آوري بنيه مالي ديگري ضروري بود.

وي ادامه داد: با تلاش‌هايي كه طي دو سال گذشته صورت گرفت،‌ قانون دريافت نيم‌درصد از درآمد شهرداري‌ها با تصويب ماده 64 در اواخر سال 1393، ضمانت اجرايي پيدا كرد؛ و طبيعتاً اين‌كار در آغاز با مقاومت تعدادي از شهرداري‌ها مواجه بود؛ از مديران كل استاني انتظار مي‌رود كه در چنين مواردي با سعه صدر برخورد كنند؛‌ زیرا حتي در مقابل رفتارهاي نامناسب، ما به هيچ عنوان اجازه پاسخگويي متقابل و رسانه‌اي كردن اختلافات را نداريم و سوءتفاهم احتمالی با دستگاه‌های دیگر باید با تعامل و همدلی بر طرف شود.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور ادامه داد: دومين عامل مؤثر براي حركت صحيح در مسير دستيابي به اهداف، برقراري ساختار سازماني مناسب براي مجموعه بود؛ نهاد تاكنون از داشتن ساختار تشكيلات تفصيلي مصوب قانونی بي‌بهره بوده است؛ بر اساس قانون، ساختار ‌تشكيلات تفصيلي و شرح وظايف با تصويب اعضاي هيأت امنا و امضاي رئيس هيأت امنا قابل اجراست.

وي تصريح كرد: اين ساختار قطعاً بي‌عيب و نقص نخواهد بود؛ مشكلات در بازه زماني مشخصي شناسايي، موارد جزئي در جلسات فصلي هيأت امنا رفع و موارد اساسي پس از يكسال، جمع‌بندي و در آن خصوص نتيجه‌گيري خواهد شد.

مختارپور با تأكيد بر اينكه ساختار سازماني با توجه به نيازهاي سازمان، تهيه و تدوين شده است، بيان كرد: چنانچه در صورت ابلاغ و اجراي ساختار سازماني، افرادي در اين ساختار پست سازماني نداشتند، مي‌توانيم طي يكسال برايشان پستي تعريف كنيم؛ با گذشت يك سال از اجراي آزمايشي اين ساختار و بررسي ضرورت وجودي پست جديد، در صورت لزوم ساختار تغيير خواهد كرد؛ در غير اينصورت شرايط انتقال و جا بجايي به ساير رده‌هاي نهاد براي افراد فراهم خواهد شد. اين ساختار كه به زودي ابلاغ مي‌شود، لازم الاجراست و بهانه‌اي براي عدم اجراي آن پذيرفتني نخواهد بود.

وي ادامه داد: در كنار بنيه مالي مناسب و همچنين ساختار سازماني مصوب، اتفاق ديگر تشريح و تصويب يكي از بندهاي اساسنامه مبني بر استفاده از حساب معين در راستاي اجراي عدالت اجتماعي از سوي هيأت امناي نهاد است؛ بر اين اساس به تصريح هيأت امنا، ستاد مركزي نهاد با ايجاد حسابي مي‌تواند از اعتبارات شهرهاي برخوردار به نفع شهرهاي محروم استفاده كند.

دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در بخش ديگري از سخنان خود، به تشريح سياست‌هاي كتابدار محوري و كتابخانه محوري، از سياست‌هاي 8 گانه نهاد كه در سال 1393 اعلام شد، پرداخت. وي در تعريف سياست كتابدار محوري بيان كرد: تمامي تشكيلات، اعتبارات و فعاليت‌هاي نهاد كتابخانه‌ها معطوف به ارائه خدمات فرهنگي به مردم است؛‌ در ارائه اين خدمات، كتابدار، خط مقدمي است كه با مردم در ارتباط است؛‌ اگر كتابدار به لحاظ روحي آمادگي نداشته باشد،‌ به لحاظ مالي در مضيقه باشد،‌ به لحاظ تشكيلاتي مورد تحقير قرار گرفته باشد و يا فاقد مهارت‌هاي مورد نياز باشد،‌ تمامي فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در نقطه عملياتي خنثي خواهد شد. بنابراين كتابدار محوري، به اين معناست كه ستاد نهاد، در هر سطحي، تمامي آنچه را كه لازم است انجام مي‌دهد تا صف مقدم، توانايي ارائه بهترين خدمات را داشته باشد.

وي همچنين افزود: تاكنون تمامي تلاش‌ها و فعاليت‌هاي انجام شده، بر افزايش توانمندي كاركنان معطوف بوده است؛ در سال جاري نيز هدف اين است كه با استفاده از مقدمات ايجاد شده طي دو سال گذشته، خط مقدم خدمات فرهنگي‌مان با كيفيت بالاتر و گستره بيشتر قادر به خدمات‌رساني باشد. فعاليت‌هاي ديگري نيز با اين هدف در حال برنامه‌ريزي است؛ از جمله اينكه معاونت توسعه در نظر دارد مشاركت كتابداران را در برخي امور مربوط به انتخاب منابع افزايش دهد؛ علاوه بر اين به زودي در 30 كتابخانه از سراسر كشور، كه واجد شرايط ويژه‌اي هستند، رئيس كتابخانه با رأي كتابداران انتخاب خواهد شد؛ اين كار در مرحله اول به صورت آزمايشي در 30 كتابخانه انجام مي‌پذيرد.

مختارپور در خاتمه سخنان خود ضمن ابراز خرسندي از وضعيت كنوني نهاد، دستاوردهاي آن و تأثير مثبت اقدامات اين نهاد بر نحوه نگرش و عملكرد ساير دستگاه‌هاي فرهنگي، بر مسئوليت سنگين اين مجموعه براي حركت در مسير صحيح تأكيد كرد.

در ابتداي اين نشست روح‌الله هاشمي ذاكر، مشاور دبيركل ضمن خير مقدم به حاضرين در جلسه به ارائه توضيحاتي در خصوص نحوه برگزاري نشست هاي مديران كل استاني به تفكيك مناطق 4 گانه پرداخت. وي گفت: پس از برگزاري همايش سراسري مديران كل استان ها در سال 1394، ‌پيشنهاد شد كه به منظور تعامل و تبادل نظر به شيوه‌اي تخصصي، استان‌ها به لحاظ دسترسي‌هاي منطقه‌اي و مراوداتي كه طي يكسال برقرار مي‌كنند، به 4 منطقه تقسيم شوند؛ اين مسأله پس از موافقت دبيركل محترم به اطلاع اعضاي شوراي مديران رسيد و به لطف خداوند نخستين جلسه با حضور مديران كل استان‌هاي منطقه يك (تهران، سمنان، قم، مركزي، قزوين، البرز و اصفهان) برگزار مي‌شود.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب