امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15411 تاریخ انتشار: جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۵۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

يدالله يكتا اعلام کرد؛

دسترسی آسان به مواد مخدر، مبارزه با اعتياد را سخت‌تر می‌كند

خبرایران : يک كارشناس علوم قضايي بر اين باوراست كه سهولت دسترسي به مواد مخدر صنعتي و وجود برخي مكان هاي مختلف مانند قهوه خانه ها، خرابه ها ، پاركها و غيره امر مبارزه اجتماعي با اعتياد را سخت تر مي كند.
دسترسی آسان به مواد مخدر، مبارزه با اعتياد را سخت‌تر می‌كند

به گزارش خبرایران، يداله يكتا در گفتگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: هر چند تجهيزات و امكانات براي مبارزه با مواد مخدر فراهم باشد ، اما اگر اين مواد به وفور و آسان در سطح جامعه عرضه شود، نمي توان در امر مقابله موفق بود.

وي با بيان اينكه تاسیس مراكز نگهداري ، درمان و كاهش آسيب و بازپروري یکی از گام های مهم در عرصه مبارزه با اعتیاد و کاستن از دامنه تبعات و آثار زیانبار آن است، اظهار كرد: اما با توجه به گسترش روز افزون اعتیاد، نمی تواند اقدام کافی و اساسی در این زمینه باشد.

يكتا ادامه داد: همه مي‌دانند كه معتاد، خود قربانی فرایند تولید،‌ قاچاق وتوزیع مواد مخدر است و اعتیاد یک پدیده معلولی است، از این رو، حتی اگر موثرترین گام ها را در مبارزه با معلول یعنی درمان بیماران برداریم و از سوی دیگر نتوانیم در مبارزه با حلقه‌های علتی، عملکرد موثر داشته باشیم، راهی به جایی نخواهیم برد.

اين كارشناس قضايي ، مبارزه با مواد مخدر را به رود گل آلودی تشبيه كرد كه اگر تصفيه نشود ، سلامت همه افراد را به خطر مي اندازد و بيماري ايجاد مي كند.

يكتا تصريح كرد: با توجه به اينكه درمان و بازپروري معتادان یکی از حلقه های چند گانه مبارزه با اعتیاد است اما در صورتی که بخواهیم، در این عرصه، توفیق یابیم، باید بحث پیشگیری و مبارزه با تولید و توزیع یعنی حلقه های مقدم بر اعتیاد را در دستور کار قرار دهیم.

وي با اشاره به اينكه در سطح جامعه مشاهده مي شود ، نوجوانان و جوانان به بهانه مصرف قليان در واقع طعم مواد مخدر را مي چشند، گفت : دامنه مصرف مواد مخدر در هر نقطه اي از كشور گسترده شده و به آساني قابل خريداري و استعمال است .

اين كارشناس علوم قضايي، اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر را در گرو آموزش و پيشگيري اوليه و سخت تر كردن مجازات هاي عاملان توليد و توزيع مواد مخدر دانست و افزود: وقتي كه چتر پيشگيري و آموزش درباره معضلات و اشكال مختلف مواد مخدر در هر برنامه ، همايش ، رسانه و غيره پهن باشد و دست اندركاران امر ، افرادي را كه در امر مواد مخدر مشغول هستند، مجازات شديد كنند، آن وقت گام هاي اوليه اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر به تحقق مي پيوندد.

يكتا در عين حال عوامل موثر در گرايش به مصرف مواد مخدر از جمله بیکاری و نداشتن اوقات فراغت سالم را مهم دانست و گفت: به دلیل برخوردار نبودن از شغل مناسب و رضايت بخش اکثر جوانان افسرده و بي انگيزه مي شوند ، به همين دليل با تصورغلط مصرف مواد مخدر را راهي براي رهايي از مشكلات مي دانند.

وي تصريح كرد: در حاليكه اين مسئله بايد مورد توجه و تاكيد قرار داده شود كه معتاد شدن جوانان نه تنها بر اقتصاد کشور؛ بلکه بر امنیت کشور نیز تاثیر خود را مي گذارد.

يكتا خاطرنشان كرد: بايد بخشي قابل توجهي از برنامه ها معطوف به مبارزه اجتماعي با مواد مخدر شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب