امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15445 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهدی قره شیخلو اعلام کرد؛

همایش تکریم چهره‌های قرآنی برنامه ای ملی و محوری است/ازحلقه های تفسیر قرآنی حمایت می شود/ مرکز مشاوره قرآنی راه اندازی می کنیم/ امیدواریم بودجه های قرآنی امسال به شورای توسعه فرهنگ قرآن تخصیص پیدا کند

خبرایران: رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: بحث راه‌اندازی مرکزمشاوره قرآنی را امسال در دستور کار قرار داده‌ایم؛ این مرکز حدود 5 سال است که به صورت غیررسمی فعالیت دارد اما بنا داریم یک مرکز رسمی برای کسانی که مایل هستند از مشاوره استفاده کنند با محوریت سازمان دارالقرآن الکریم داشته باشیم.
همایش تکریم چهره‌های قرآنی برنامه ای ملی و محوری است/ازحلقه های تفسیر قرآنی حمایت می شود/ مرکز مشاوره قرآنی راه اندازی می کنیم/ امیدواریم بودجه های قرآنی امسال به شورای توسعه فرهنگ قرآن تخصیص پیدا کند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری اعلام برنامه‌های سازمان دارالقرآن کریم در سال ۹۵، عصر امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه ۹۵، با حضور«مهدی قره شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن کریم و اصحاب رسانه، در محل سازمان برگزارو دراین نشست خبری «مهدی قره شیخلو» رئیس سازمان دارالقرآن کریم اظهارداشت: در سال ۹۵ برنامه‌هایی که تدارک دیده‌ایم در ۱۰ سرفصل و ۶۰ عنوان برنامه خلاصه می‌شود که اجرایی شدن تمام این‌ها منوط به اختصاص بودجه است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: در سال ۹۴ ما فقط ۵۳ درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرد و نصف اعتبارات پرداخت نشد ولی با تمام این‌ها ما تلاش کردیم که بالای ۸۰ درصد از برنامه ها اجرایی شود و امیدواریم امسال بودجه های قرآنی به شورای توسعه فرهنگ قرآن تخصیص پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین سرفصل ما در سال ۹۵ فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی است،بحث طراحی و تدوین دوره های قرانی با محوریت سبک زندگی اسلامی را داریم که در سال ۹۴ این موضوع طراحی شده و نمودار آن را در اواخر همان سال خدمت آیت الله جوادی آملی تقدیم نمودیم و ایشان آن را تائید کردند. ما در صدد هستیم که تا پایان سال برنامه‌های آموزشی این سبک زندگی در سازمان انجام شود.

قره شیخلوادامه داد:کارگاه آموزشی مهارت زندگی در قالب کارگاه های یک روزه یا چند روزه طراحی شده و همچنین موضوع توجه به استردادهای قرآنی را داریم که این موضوع امسال به صورت استانی برگزار می‌شود و در هر ۳۱ استان در صدد هستیم که به بحث استعدادهای قرآنی توجه ویژه ای داشته باشیم و حدودا ۱۵۰۰ نفر را در این طرح در نظر گرفته ایم.

وی با بیان اینکه عنوان بعدی که در سرفصل برنامه‌های سال ۹۵ داریم ، حمایت و راه اندازی از حلقه های تفسیر قرآنی است، گفت: حدود ۸۰ جلسه تفسیر را در نظر گرفته ایم که در سطح کشور به این موضوع بپردازیم. در صدد هستیم که جلسات تخصصی قرآن که در کشور وجود دارد را شرکت کنندگان در این جلسات به بحث تفسیر هم توجه کنند. در کنار این‌ها ما برای ماه مبارک رمضان شصت مفسرقرآن کریم را به تمام استان ها اعزام می‌کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: طرح پژوهش با عنوان طرح پایش سواد قرآنی را داریم که این موضوع همکاری آموزش و پژوهش و تبلیغات صورت می گیرد . در این طرح ما با در نظر گرفتن جامعه آماری از کل افراد جامعه مثل خانم های خانه دار، بازاریان، دانشجویان،‌ دانش آموزان و تمام گروه‌ها را در نظر می‌گیریم تا این طرح پایش سواد قرآنی را اجرا کنیم و افراد جامعه مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی افزود: ازدیگر برنامه‌های ما حمایت و تولید محصولات قرآنی است که از ۱۵ محصول قرآنی حمایت لازم را انجام می دهیم. هم‌چنین در فضای مجازی برنامه هایی را به صورت تخصصی اجرا می‌کنیم که در این عرصه ۱۰ مرکز تخصصی فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

قره شیخلودرادامه با اشاره به رویکردهای سازمان در حوزه آموزش عمومی گفت:‌ حدود ۱۰۰ هزار نفر را در آموزش عمومی زیر نظر داریم و هم‌چنین در آموزش تخصصی ۲۰ هزار نفر در استان ها آموزش می بینند. ما از این‌ها حمایت های مالی لازم را انجام می دهیم و خیلی از برنامه‌های آموزشی خودگردان و مردمی هستند  و در بخش دبیرخانه ما ارزیابی و اعطای مدرس تخصصی به حافظان را داریم که یازدهمین دوره آن در اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد و تاکنون ۵۰۰۰ نفر توانسته اند در این طرح ها مدرک بگیرند و ۷۰۰۰ نفر هم امسال در طرح ارزیابی و اعطای مرکز تخصصی به حفاظ شرکت کردند و تا پایان سال هم شرکت کنندگان چهار مرحله دیگر را دریافت مدرک طی می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه ها و همایش تخصصی حفاظ را با حضور ۳۰۰۰ نفر داریم و بنا است که ۴۰۰ جلسه تخصصی حفظ قرآن را با مدیریت سازمان دارالقرآن برگزار می‌کنیم و بنا است که در این جلسات تخصصی افرادی که می‌توانند و استعداد آن را دارند مدرک تخصصی کسب کنند و ما در صدد هستیم که یک گزارشی جامع و تحلیلی از آزمون هایی که تا کنون برگزار شده است را ارائه بدهیم چرا که دقیق‌ترین آمار حفاظ در این سازمان جمع شده است. یکی دیگر از مباحثی که در سال ۹۵ به عنوان توجه ویژه ای می‌شود بحث نظارت بر چاپ و نشر قرآن است که چیزی در حدود ۱۵ هزار جز را در دستور کار رابرای تصحیح داریم و ۱۰ دوره آموزشی را برای مصححان برگزار می‌کنیم و ۱۰ فایل الگوی قرآنی را به انتشاراتی ها داده ایم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم خاطر نشان کرد: درحوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی نهمین و آخرین دوره مسابقه تفسیر نورالهدی را در سال جاری برگزار می‌کنیم و امسال تفسیر کل اجزاء قرآن که از ۹ سال پیش آغاز شده بود به پایان می‌رسد.

وی در ادامه به طرح «با قرآن در رمضان» اشاره کرد و گفت: طرح با قرآن در رمضان نیز همزمان با ماه مبارک رمضان در دستور کار است؛ پنج سال قبل طرح با قرآن در رمضان را به استان‌ها ابلاغ کردیم و هم‌اکنون این طرح همزمان با ماه مبارک رمضان در تمامی استانها اجرا می‌شود و سال گذشته ۹۰۰ جلسه با عنوان «با قرآن در رمضان» اجرا شد و امسال همزمان با ماه مبارک رمضان ۱۵۰۰ برنامه قرآنی تحت عنوان با قرآن در رمضان در سراسر کشور برگزار می‌شود، ما در صدد هستیم با دستگاه‌ها و سازمان‌ها سال گذشته مشارکت داشته باشیم و امسال نیز ۱۰ تفاهم‌نامه همکاری با دستگاه‌ها و نهادها را پیش‌بینی کرده‌ایم. تهیه و تولید فصل‌نامه بصائر در چهار شماره نیز امسال انجام می‌شود؛ همچنین ارتقای محتوای سایت تلاوت سازمان دارالقرآن الکریم را امسال در برنامه‌های خود داریم.

قره شیخلودر ادامه با اشاره به مسئولیت کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی که به عهده سازمان دارالقرآن الکریم است، عنوان کرد: جلسات تخصصی کمیته قرآن ستاد دهه فجر امسال از خردادماه آغاز می‌شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای اجرای برنامه‌های قرآنی در ایام‌الله دهه فجر داشته باشیم. پنج برنامه ستادی و متمرکز طراحی شده و علاوه بر آن از ۴۰ برنامه قرآنی در دهه فجر حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به همایش تکریم چهره‌های قرآنی که یک برنامه ملی و محوری است، گفت: امسال نیز این طرح اجرا می‌شود و اقدامات استانی به منظور اجرای این طرح از ابتدای سال جاری آغاز شده است . هم‌چنین هیأت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت که دبیرخانه آن در سازمان دارالقرآن الکریم مستقر شده است و تاکنون ۳۳ جلسه این هیأت برگزار شده است و سامانه جدید که به منظور ثبت نام و صدور مجوز برای فعالیت موسسات فرهنگی قرآن و عترت است نیز ماه مبارک رمضان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی می‌شود.

قره‌شیخلو، با اشاره به حمایت از تشکل‌های قرآنی مردمی از سوی سازمان دارالقرآن الکریم، اظهار کرد: امسال ۲۰۰۰ تشکل قرآنی مردمی را حمایت می‌کنیم و علاوه بر آن به تقویت فعالیت‌های قرآنی در هیأت‌های مذهبی می‌پردازیم. ۷۰۰ هیأت مذهبی شاخص در نظر گرفته شده‌اند که فعالیت‌های قرآنی در این هیأت‌ها امسال ارتقا پیدا می‌کند و از دیگر برنامه‌های حمایتی ما در سال ۹۵، حمایت از ۶۰۰ جلسه قرآن خانگی است و نگاه‌ ما این است که در راه‌اندازی این جلسات قرآن خانگی مشارکت داشته باشیم تا پس از راه‌اندازی جلسات، این جلسات خانگی با مدیریت مردم اداره شوند.

وی با بیان اینکه ارزیابی و رتبه‌بندی تشکل‌های شاخص و برتر قرآنی و بحث آموزش مدیران موسسات قرآنی امسال در دستور کار است گفت: امسال برای هزار مدیر تشکل‌های قرآنی دوره‌های تخصصی برگزار می‌کنیم. هم‌چنین در حوزه ارزشیابی، بحث اعزام هیأت‌های ارزیابی به استان‌ها را داریم که امسال اعزام ۱۰۰ هزار را خواهیم داشت. امسال بحث رتبه‌بندی و تشویق رتبه‌های برتر را نیز در دستور کار داریم.

قره‌شیخلو، با بیان اینکه ما در حوزه فضای مجازی نیز سامانه آموزش‌های مجازی سازمان دارالقرآن الکریم را به صورت رسمی افتتاح می‌کنیم گفت: این سامانه سال گذشته به صورت آزمایشی اجرا شد که دوره آزمایشی آن به اتمام رسید و امسال این سازمان فعالیت‌ خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند تا بخشی از آموزش‌ها از طریق این سامانه به علاقه‌مندان ارائه شود. همچنین راه‌اندازی سازمان مجازی سازمان دارالقرآن الکریم را نیز در دستور کار داریم و نگاهمان این است که تمامی خدمات حقیقی سازمان دارالقرآن در فضای مجازی نیز ارائه شود.

وی در ادامه به مرکز تخصصی آموزش قرآن اشاره کرد و گفت: این مرکز سال گذشته راه‌اندازی شد که امسال بنا داریم این مرکز را توسعه دهیم و برنامه‌هایی را به صورت متمرکز و مشارکتی اجرا کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم، با اعلام این خبر که سازمان در صدد راه اندازی مرکز مشاوره قرآنی است، گفت: بحث راه‌اندازی مرکز مشاوره قرآنی را امسال در دستور کار قرار داده‌ایم؛ این مرکز حدود پنج سال است که به صورت غیررسمی فعالیت دارد اما بنا داریم یک مرکز رسمی برای کسانی که مایل هستند از مشاوره استفاده کنند با محوریت سازمان دارالقرآن الکریم داشته باشیم.

قره‌شیخلوپایان گفت: توسعه کمی و کیفی انتشارات تلاوت از دیگر برنامه‌های ما در سال جاری است و قصد داریم شعبات جدید انتشارات تلاوت را نیز در استان‌ها راه‌اندازی کنیم. هم‌چنین راه‌اندازی مرکز اسناد سازمان دارالقرآن در سال ۹۵ را در دستور کار داریم. ما اسناد مختلفی در طول ۳۵ سال گذشته داریم که این اسناد نیازمند سازماندهی و مرتب‌سازی هستند و با راه‌اندازی مرکز اسناد سازمان دارالقرآن الکریم تمامی این اسناد در قالب یک مجموعه جمع‌آوری می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب