امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15473 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

با حضور دکتر سید محمدهادی ایازی؛

نشست شبکه ملی پیش‌گیری بیماری‌های غیرواگیر برگزارشد

خبرایران:نشست اعضای شبکه ملی پیش‌گیری بیماری‌های غیرواگیر با دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد.
نشست شبکه ملی پیش‌گیری بیماری‌های غیرواگیر برگزارشد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ در این نشست که در دفتر دکتر ایازی برگزار شد، مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت، مدیرکل دفتر بهداشت تغذیه و دبیر شورای گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد وزارت بهداشت به همراهی تعداد زیادی از فعالان سازمان‌های غیردولتی شناخته‌شده بخش سلامت حضور داشتند.

در آغاز دکتر محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، به ضرورت و دلایل تشکیل این شبکه در سطح جهانی، منطقه‌ای و ملی پرداخت و افزود: بیماری‌های غیرواگیر در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، مهم‌ترین عامل مرگ و میر به شمار می‌رود که شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان و دیابت است و از راه تغذیه سالم، ورزش، عدم مصرف دخانیات و الکل می‌توان از بخش گسترده‌ای از این بیماری‌ها پیش‌گیری کرد.

دکتر مسجدی شروع این بحث در منطقه را مربوط به نشستی دانست که به میزبانی مصر در قاهره با حضور برخی از کشورها برگزار شد و در آن، نماینده اردن از فعالیت‌های کشورش در این زمینه گزارشی مبسوط ارایه داد. پس از آن بود که دغدغه شکل‌گیری چنین شبکه‌ای به صورت رسمی و منسجم به وجود آمد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به این که پیش‌از این سازمان جهانی بهداشت، بیش‌تر وجهه‌ای بروکراتیک داشت و تنها پیمان جهانی آن معاهده کنترل دخانیات بود، گفت: امروزه سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر حضور سازمان‌های غیردولتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایشان، برنامه‌های خود را مصروف پیش‌گیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر ساخته است. او در ادامه ضمن پرداختن به تفکر و عمل دکتر ایازی که خواستار ورود خیرین به حوزه پیش‌گیری و افزایش سازمان‌های غیردولتی سلامت هستند، افزود: در این شبکه می‌بایست همه‌ی انجمن‌های مرتبط، فعال و خوش‌نام از سراسر کشور به عنوان اعضای پیوسته و دیگر انجمن‌های به عنوان اعضای وابسته حضور داشته باشند تا بتوانیم تغییری ملی را رقم بزنیم.

دکتر کوشا، مدیرکل دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، نیز با پرداختن به جایگاه دوم جهانی ایران در زمینه NCD، مهم‌ترین طرح حوزه کاری و مرتبط خود را تصویب مالیات و ممنوعیت تبلیغات کالاها و اقدامات آسیب‌رسان دانست و گفت که این طرح فعلا در وزارت صنعت، معدن و تجارت است و امیدواریم که از فیلتر آن وزارت نیز بگذرد و با تصویب در مجلس، هر چه بیش‌تر به مبحث سلامت همگانی و پیش‌گیری نزدیک شویم.

در این نشست مباحث دیگری نیز درباره چگونگی ضرورت شکل‌گیری، فعالیت و برنامه‌های این شبکه برای تعامل و معرفی آن به دیگر نهادها و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های غیردولتی سراسر کشور مطرح شد که دکتر ایازی در پایان به جمع‌بندی این سخنان پرداخت و دستورکار نشست‌های آتی را مشخص کرد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر حضور فعالانه و گسترده سازمان‌های غیردولتی گفت: ما در مجموعه وزارت بهداشت خواستار گسترش هر چه بیش‌تر آن‌ها در عرصه سلامت هستیم و از افزایش و فعالیت‌های آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

دکتر ایازی با پرداختن به اثرات چنین نشست‌هایی و تشکیل چنین شبکه‌هایی که به هم‌افزایی سازمان های غیردولتی می‌انجامد، آگاهی در در دوسطح حاکمیتی و ملی و مردمی از فواید آن برشمرد و افزود: تعداد اعضای موسس و فعال این شبکه با توجه به ظرفیت‌های سازمان‌های غیردولتی موجود در کشور که به 650 عدد می‌رسد، باید افزایش یابد.

دکتر سیدمحمدهادی ایازی ضمن برشمردن اقدامات انجام شده در حوزه‌ی سازمان‌های غیردولتی در سال 1394 و برگزاری همایش ملی با حضور ریاست جمهوری و رییس سازمان جهانی بهداشت و رییس منطقه‌ای آن، که در نوع خود کاری بی‌نظیر بود، در جمع‌بندی سخنان حاضرین، برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین همایش ملی با محوریت پیش‌گیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را امری ضروری و مهم دانست.

 معاون اجتماعی وزارت بهداشت در این جمع‌بندی نظرات حاضران، از پیش‌نیازها و راه‌کارهای برگزاری این همایش را برگزاری نشست‌های خرد در مجموعه‌های استانی به وسیله‌ی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با استفاده از ظرفیت‌های NGO‌‌ های ایشان برشمرد و افزود: باید در این راستا، همه فعالان این حوزه دست به کار شده و نیز از ستاد SDH در این راه برای برقراری ارتباط‌های بین‌بخشی بهره گرفت.

دکتر ایازی در پایان سخنان خود، ضمن سپاس‌گزاری از حاضران خواستار دعوت تعداد زیادتری از فعالان و سازمان‌های غیردولتی به نشست بعدی شد.

لازم به ذکر است در این نشست نمایندگانی از انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی سلامت خانواده، چاقی، دیابت، محک، تغذیه، مبارزه با استعمال دخانیات، مجمع خیرین سلامت، خیریه قلب، بهنام دهش‌پور، خیریه فردوس و ام‌اس ایران حضور داشتند که همگی به اتفاق مسوولان حاضر با دعوت دکتر شهرام رفیعی‌فر، مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، به کمپین ملی «قلیان ها را گلدان کنیم» پیوستند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب