امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1548 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران؛

لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران تصویب شد

خبرایران: در چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران پس از 7 سال تصویب شد.
لایحه اخذ عوارض از ابزار تبلیغات صنفی منصوب در شهر تهران تصویب شد
به گزارش خبر ایران، علیرضا دبیر در چهل و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به  اینکه این لایحه در سال 91 به شورا فرستاده شده اظهار داشت: طرح ساماندهی تمام مصوباتی که درباره زیباسازی در شورای شهر وجود داشته آغاز شده و در حال حاضر موضوع اخذ عوارض را در کمیسیون بررسی کرده‌ایم.

دبیر افزود: آخرین مصوبه در خصوص اخذ عوارض صنفی مربوط به سال 85 بوده و ما در مصوبه جدید اصلا به موضوع افزایش قیمت‌ها نپرداخته‌ایم. موضوعی که در این لایحه بررسی شده بازدارندگی اصناف است.

عضو شورای شهر با اشاره به یکپارچه سازی انواع تابلوها گفت: پیش از این، تابلوها بر اساس جنس شان از قبیل چوبی، فلزی و ... هر کدام یک نرخ متفاوت داشتند. اما کمیسیون برنامه و بودجه همه تابلوها را یکپارچه و در یک قالب قرار داده است و میانگین 5 درصد را برای سر در ورودی تابلوهای اصناف در نظر گرفته است.

دبیر ادامه داد: پیش از این تابلوهای اصناف که بر روی نمای اصلی و جانبی ساختان نصب می‌شد به تفکیک جنس 6 تا 14 درصد عوارض داشتند اما ما میانگین 10 درصد را برای همه جنس تابلوها در نظر گرفته‌ایم. برای بام ساختمان‌ها هم میانگین 30 درصد و برای موضوع شیشه نویسی که پیش از این قانونی وجود نداشت میانگین 5 درصد را تعیین کردیم.

محسن پیرهادی دیگر عضو شورای شهر تهران در مخالفت با پایین آمدن قیمت عوارض در این لایحه اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه اقدام خوبی انجام داده اما با گرفتن میانگین، میزان عوارض را کم کرده است. یکپارچه کردن تابلوها خوب است اما باید همه کسانی که از فضای شهری برای کسب درآمد استفاده می‌کنند عوارض آن را به شهرداری پرداخت کنند. ما باید به دنبال افزایش درآمد باشیم و گرفتن میانگین درست نیست. پیرهادی در ادامه پیشنهاد داد قیمت عوارض افزایش پیدا کند.

علیرضا دبیر در پاسخ به پیرهادی عنوان کرد: ما نماینده مردم هستیم و باید درباره میزان عوارض سمت مردم باشیم. ما به موضوع عوارض تابلوها نگاه درآمدی نداریم و اولویت در این لایحه سیما و منظر شهری است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در سال گذشته کل عملکرد این مصوبه حدود 12 میلیارد تومان درامد زایی داشته است. مدیریت شهری با در نظر گرفتن 164 بلوک در این لایحه مناطق کم برخوردار را هم در نظر گرفته است.

دبیر افزود:تبصره‌های این لایحه از موارد مورد بحث اعضای شورای شهر تهران بود. بر اساس تبصره یک برخی از تابلوها از جمله تابلوهای انتظامی و ترافیکی؛ تابلوهای موقت شناسنامه ساختمان های در حال احداث و .... از پرداخت عوارض معاف شدند.

مهدی چمران دیگر عضو شورای شهر تهران در خصوص گرفتن عوارض از بانک‌ها توضیح داد: از طریق شورای عالی استان‌ها به این موضوع اعتراض کرده‌ایم و قرار است مجددا در این خصوص تصمیم گیری شود. شورای شهر می‌تواند این مصوبه را با پیشنهاد سه متر و 30 سانت ارسال کند.

دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه مشکل مدیریت شهری درآمدزایی از محل عوارض تابلوها نیست، گفت: موضوع مهم منظر شهری است. در حال حاضر اغتشاش بصری تابلوها بزرگترین مشکل شهر است. در بسیاری از نقاط شهر می‌بینیم که تیپ بندی و ترکیب بندی رنگ رعایت نمی‌شود. اینها نکاتی است که ما باید به آنها بپردازیم. من پیشنهاد می‌کنم دوستان در کمیسیون معماری وشهرسازی کمک کنند تا تابلوها سازماندهی شوند.

دبیر در ادامه بیان داشت: لایحه ساماندهی به کمیسیون برنامه و بودجه آمده و ما در حال بررسی این لایحه هستیم. بر اساس طرحی که در شورای سوم تصویب شد زیباسازی را مجاب کردیم لایحه ساماندهی را به شورای شهر بیاورد و اکنون در حال یکپارچه کردن این مصوبات هستیم.

یکی دیگر از پیشنهادات ارائه شده در صحن علنی شورای شهر حذف تابلوهای تبلیغاتی از روی پل‌های سواره و پیاده رو بود. دنیامالی و سرخو از نمایندگانی بودند که بر تصویب این پیشنهاد اصرار می کردند. اما از نظر مسجد جامعی رئیس شورا، این موضوعات به عنوان بحث ساماندهی باید در لایحه ساماندهی مطرح شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه هم با تاکید بر اینکه ما نباید دستگاه اجرا را با مشکل مواجه کنیم اظهار داشت: این قانون سال 85 است و ما یک باره نمی‌توانیم تابلوها را از این قانون حذف کنیم.

کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم با اشاره به اینکه در لایحه پیشنهادی شهرداری اصناف از تبلیغات کلی شهری جدا شده‌اند، تاکید کرد: لایحه مورد بحث مربوط به اصناف است و ما هر دو لایحه را به شورا تقدیم کرده‌ایم قصد و غرض ما درآمدزایی نیست.

اختلاف اعضای شورای شهر درباره تبصره‌های این لایحه با اضافه شدن چند تبصره حل شد. یکی از تبصره‌های اضافه شده پیشنهاد چمران مبنی بر حذف تبصره‌های مغایر با لایحه ساماندهی بعد از تصویب آن بود.

دوستی هم در تایید سخنان عضو کمیسیون شهرسازی تاکید کرد: من معتقدم الان چون این دو لایحه تداخل پیدا کرده‌اند ما باید به نظر کمیسیون بودجه رای بدهیم و تبصره‌ای که آقای چمران گفت را هم اضافه کنیم.

در نهایت این لایحه بعد از بحث‌های بسیار طولانی به تصویب اعضای شورای شهر رسید اما علیرضا دبیر که از طولانی شدن بحث و نبود وقت کافی برای تصویب دیگر لوایح ناراضی بود، گفت: من به عنوان نماینده مردم از اعضای شورا گله مندم. ما تعداد زیادی لایحه را برای تصویب اوردیم اما اگر به این شیوه جلو برویم چطور می خواهیم جواب مردم بدهیم؟

وی اضافه کرد: اگر اعضای شورای شهر نمی‌خواهند لایحه ای تصویب شود اعلام کنند ما هم در کمیسیون بدانیم. این طور که ایرادهای بنی اسرائیلی گرفته می‌شود کار مردم پیش نمی‌رود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب