امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1554 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد؛

تسهیلات کشاورزان نمونه کشوری 60 و عادی 20 میلیون تومان است / بیمه کشاورزی ضریب خسارت بالایی دارد و زیان‌ده است

خبرایران : «محمد طالبی» مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: کشاورزان نمونه کشوری می‌توانند تسهیلات تا 60 میلیون تومان به صورت ضمانتی بگیرند و این برای کشاورزان عادی تا 20 میلیون تومان است.
تسهیلات کشاورزان نمونه کشوری 60 و عادی 20 میلیون تومان است / بیمه کشاورزی ضریب خسارت بالایی دارد و زیان‌ده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرایران، نشست خبری «محمد طالبی» مدیرعامل بانک کشاورزی با موضوع تشریح برنامه های این بانک هزمان با ایام دهه فجر و با حضور اصحاب رسانه صبح امروز در وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شد.

دراین نشست خبری «محمد طالبی» مدیرعامل بانک کشاورزی طی سخنانی اظهارداشت: تا پایان آذر 92 ، 14600 میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده و 7500 میلیارد تومانی اعتبار نیز برای اجرای طرح مکانیزاسیون به کشاورزی اختصاص یافته است که تاثیر آن در بخش کشاورزی ملموس خواهد بود.

مدیرعامل بانک کشاورزی تصریح کرد: در اواخر آذرماه قرارداد 500 میلیارد تومانی با صندوق توسعه ملی منعقد شد که قرار است به طرح‌های معرفی شده از سوی وزارت جهاد تسهیلات داده شود و نرخ سود وام‌های بانک کشاورزی معمولاً 13 درصد است که نسبت به نرخ‌های رایج، مناسب است. ضمن اینکه قرارداد 10 میلیارد دلاری هم برای اجرای شبکه‌های آبیاری 53 طرح با وزارت نیرو منعقد شده که یک میلیون هکتار را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده 162 شبکه‌های اصلی 160 هزار هکتار از آب شبکه‌های اصلی و نیز 344 هزار هکتار از شبکه‌های یک و دو در خوزستان ساخته می‌َشوند و در مجموع این طرح‌ها 10 هزار هکتار را پوشش خواهند داد و برای تقسیط 5 ساله وام‌های کمتر از 10 میلیون تومان مجوز داده‌اند و تاکنون 300 هزار نفر از بدهکاران بخش کشاورزی مشمول این مجوز شده‌اند.

طالبی تاکید کرد: سامانه پرداخت تسهیلات خرد راه‌اندازی شده است.شیوه‌های پرداخت تسهیلات در بانک کشاورزی الکترونیکی شده و 970 هزار مورد وارد این سیستم شده است. ضمن اینکه کشاورزان نمونه کشوری می‌توانند تسهیلات تا 60 میلیون تومان به صورت ضمانتی بگیرند و این برای کشاورزان عادی تا 20 میلیون تومان است.

وی ادامه داد: کشاورزان نمونه استانی نیز تا سقف 50 میلیون تومان تنها با ضمانت می‌توانند از بانک کشاورزی دریافت کنند. ازسویی سهم آورده برای کشاورزان نمونه و کشوری 10 درصد است که این رقم برای کشاورزان معمولی 20 درصد می‌باشد و از سوی دیگر کشاورزان نمونه ناظران ویژه بانک می‌شوند و در صورت مشاهده اشکال و ایراد می‌توانند اعلام کنند.

مدیرعامل بانک کشاورزی عنوان داشت: همچنین ناظران کشاورزی حق بیمه خود را می‌توانند اقساط پرداخت کنند و براساس قانون بهرره وری کشاورزی قرار بود سرمایه بانک به 3 هزار میلیارد تومان برسد و پیش‌بینی می‌شود در سال 93 از محل منابع حساب ذخیره ارزی، یک میلیارد دلار برای سرمایه گذاری به بانک داده شود. ازطرفی50 میلیون تومان برای طرح‌های فارغ‌التحصیلی کشاورزی به صورت ضمانتی پرداخت می‌شود.

طالبی یادآورشد: حجم مطالبات معوق کشاورزی 5 تا 6 درصد کل مطالبات معوق 84 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها است. ازسویی براساس قانون انتزاع اختیارات مدیرعامل بانک کشاورزی، مدیرعامل و هیئت مدیره بانک را وزیر جهاد پینشهاد می‌دهد اما وزیر اقتصاد حکم می‌زند طی مدت 5 ماهه دولت یازدهم مسئولان فعلی وزارت جهاد کشاورزی از بانک حمایت کردند و هیچ نگرانی از اجرای این قانون ندارند، اما در زمان تصویب قانون انتزاع نگران بودند.

وی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی، 500 میلیارد تومان اعتبار بیمه بخش کشاورزی را که قبلاً 150 میلیارد تومان بود به تصویب رساند و میزان نیاز بیمه‌ای کشاورزان 1150 میلیارد تومان است در حالیکه حق بیمه‌ای که از کشاورزان دریافت می‌شود تنها 230 میلیارد تومان است و باید تصمیم‌گیری جدی در بخش بیمه محصولات کشاورزی انجام شود.

طالبی درادامه ابرازداشت: بیمه کشاورزی ضریب خسارت بالایی دارد و زیان‌ده است، به همین دلیل هیچ شرکت بیمه تجاری این بیمه را تحت پوشش قرار نمی دهد و بانک کشاورزی تحت تاثیر دستورات دستگاه تخصصی خود قرار نخواهد گرفت و خواسته مسئولان دستگاه کشاورزی این است که چارچوب های عملیاتی بانک را باید حفظ کنیم.

مدیرعامل بانک کشاورزی درباره برنامه های بانک کشاورزی برای تحقق وعده زیر کشت بردن 550 هزار هکتار زمین زیرکشت که توسط رئیس جمهور مطرح شد، گفت: 340 هزار هکتار از این میزان از طریق وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود که در این بخش عاملیت طرح با بانک کشاورزی است و در 140 هزار هکتار از این طرح نیز که توسط وزارت نیرو اجرا می شود، عاملیت با بانک کشاورزی است و ضمن اینکه طرح زیر کشت بردن 550 هزار هکتار اراضی استان خوزستان یک طرح دولتی است که پس از اجرا در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب