امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 15558 تاریخ انتشار: شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

كارشناس ارشد روانشناس بالينی اعلام کرد؛

نداشتن شغل مناسب و فقر باعث توليد و خريد و فروش مواد مخدر صنعتی می شود/ توفيق در مبارزه با مواد مخدر نياز به همكاري مردم با دولت دارد

خبرایران: كارشناس ارشد روانشناس باليني با بيان اينكه کمرنگ بودن موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، ضعف مشارکت عمومی و اجتماعی در پیشگیری و درمان است، گفت: براي رسيدن به موفقيت در راه مقابله با اعتياد ، بايد مردم در كنار دولت همكاري مستمري داشته باشند.
نداشتن شغل مناسب و فقر باعث توليد و خريد و فروش مواد مخدر صنعتی می شود/ توفيق در مبارزه با مواد مخدر نياز به همكاري مردم با دولت دارد

نيما جعفري در گفتگو با روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: عمده گرایش‌هایی که به سمت قاچاق و مصرف مواد مخدر صنعتي و شيميايي است ،ریشه اقتصادی داشته و مي توان گفت فقر اقتصادی نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارد.

وي اظهار كرد: بسياري از افراد به دليل نداشتن شغل مناسب و فقر، به توليد و خريد و فروش مواد مخدر صنعتي و داروهاي روانگردان روي مي آورند و اگر تمامي ورودي مرزها نيز کنترل شود تا اين مواد مخدر وارد كشور نشود، باز هم لابراتوارهايي در داخل در اين زمينه فعال خواهند بود كه بايد با آنها برخورد شود .

جعفري ادامه داد: در حال حاضر آمفتامین‌ها و محرک‌ها، کراک، حشيش و هروئين بيشترين مصرف را در كشور دارند و سهولت انتقال این مواد و دسترسی آسان به آنها ،خود معضلی است که باید با جدیت روی آن کار شود.

اين روانشناس باليني با اشاره به اينكه مهارت‌های زندگی باید بیش از گذشته به دانش آموزان و دانشجویان ارائه شود، گفت: امروزه متاسفانه برخی از جوانان ناخودآگاه و با القابی فریبنده همچون زیبایی، لاغری، تمرکز بر روی دروس دانشگاهی و موفقیت بیشتر در کنکور سراسری گرفتار معضل مواد مخدر صنعتی می‌شوند که این مساله و معضل موید ضرورت مهارت آموزی و افزایش دانش و آگاهی جوانان نسبت به عوارض خطرناک این مواد است.

جعفري خاطرنشان كرد: مافیای مواد مخدر تمام قدرت و امکانات خود را برای نابودی جوانان بویژه زنان متمرکز کرده و مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و جهاد اجتماعی است. لذا برای توفیق کامل در راه مبارزه با مواد مخدر باید مردم کنار دولت قرار گیرند.

وي با بيان اينكه اعتیاد همه افراد جامعه را تهدید می کند و حتی فرزندان خود ما نیز ممکن است در معرض خطر این بلای خانمان سوز باشند، تصريح كرد: پس آنچه مهم است لزوم مشارکت مردم در امر مبارزه با موادمخدر بوده ، همچنان که سیاست دولت نیز در برخورد با این پدیده شوم به صورت همگانی و اجتماعی است.

اين كارشناس افزود: زمینه های متنوعی برای گرایش افراد به اعتیاد وجود دارد، در کنار همه این زمینه ها سوداگرانی هم هستند که رواج اعتیاد را به جد دنبال می کنند و باید با آن ها مقابله كرد.

جعفري با بيان اينكه خانواده می‌تواند از فرزندان شخصیتی قوی، جرات‌مند و مسئولیت‌پذیر در برابر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به مصرف مواد مخدر بسازد، گفت :در عين حال خانواده مي تواند شخصیت آنان را چنان نرم و شکننده تربیت کند که توان نه گفتن به فشار همسالان را نداشته باشند.

وي اظهار كرد: پاسخگويی به نیازهای روانی، عاطفی فرزندان، داشتن ارتباط مثبت و صمیمانه، وقت گذاشتن اختصاصی برای هریک از فرزندان، ایجاد فضای شادی و نشاط در خانواده از جمله عوامل بسیار مهم خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد فرزندان است.

اين روانشناس باليني در عين حال با اشاره به اينكه امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی موجود پاسخگوی نیاز نسل نوجوان و جوان درجامعه نیست، تاكيد كرد: از این رو توجه بیشتر مسئولان به توسعه اماکن فرهنگی، ورزشی، اجرای جشنواره‌های بومی محلی، برگزاری مسابقات ورزشی، ایجاد بسترهای لازم برای فضای کار و اشتغال، ازدواج آسان، توانمندسازی خانواده‌ها، آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان و دانشجویان برای پیشگیری از اعتیاد در جامعه یک اولویت مهم در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است .

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب