امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1587 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۹:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

کدام کشورها از انرژی پاک مصرف می‌کنند؟

ایران؛ سرآمد کشورهای مصرف کننده انرژی‌های ناپاک

خبر ایران: استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر امروزه به یکی از ضرورتهای توسعه همه جانبه در جوامع صنعتی تبدیل شده است.
ایران؛ سرآمد کشورهای مصرف کننده انرژی‌های ناپاک
هادی معیری نژاد- معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست، روز گذشته جایزه بنیاد جهانی انرژی را به عنوان بانوی زمین، دریافت کرد. بنیاد جهانی انرژی موسسه غیر دولتی و بین المللی است از سوی پیشکسوت حوزه انرژی، فولفگانگ نیومن بنیان گذاری شده و 30 سال است در زمینه بهره وری انرژی های پاک و توسعه پایدار فعالیت می کند.

اما ابتکار درحالی این جایزه را گرفته که شاید این روزها مردم هیچ نقطه از جهان بیشتر از مردم شهرهای بزرگ ایران به صدمات ناشی از استفاده از انرژی های ناپاک و آلاینده محیط زیست پی نبرده اند.

البته ما آزموده دیگران را دوباره آزمودیم وگرنه کشورهای زیادی در دنیا با پیش بینی لطمات این انرژی ها برای محیطزیست و نسلهای آینده رو به استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک آورده اند.

ایران دشتهای وسیع در معرض باد و آفتاب دارد؛  این یعنی توان بالقوه بالای ما در استفاده از این منابع انرژی از طرفی اکنون استفاده از سوخت هایی مثل بیودیزل در کشورهای صنعتی علیرغم قیمت بالاتر یک فرهنگ است اما ما در داخل کشور خود به دلایل مختلف از سوختهایی استفاده می کنیم که آلاینده های محیطی را بسیار افزایش داده و ما را با تاسف فراوان در سر لیست آلوده ترین شهرها وکشورهای جهان قرار داده است.


نمودار زیر نشانگر این است که ایران در سال 2010 از لحاظ مصرف منابع مالی در سوخت و همچنین سالهای بعد از آن سرآمد کشورهای جهان  بوده است؛

 

 

انرژی

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند سرعت فعلی نرخ رشد در تولید و توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران کند است و با این سرعت قطعا نمی توان به اهداف تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور دست یافت؛ براساس اهداف تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور سهم انرژی های تجدید پذیر از مجموع انرژی های کشور تا سال 1404 باید به 10 درصد برسد. ولی تاکنون روند گسترش انرژی های تجدید پذیر در کشور بسیار کند بوده است .

با وجود این که هزاران محقق شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی در حوزه سوخت هیدروژن و پیل های سوختی و در حوزه های انرژی دیگر مثل باد، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده (بایو مس) فعال هستند اما به نظر می رسد هنوز یک اراده ملی برای حمایت و توسعه فناوری های انرژی های تجدید پذیر در کشور شکل نگرفته است.

 

کشورهای سرآمد در مصرف سوختهای تجدید پذیر

در آخرین پژوهشی که یک موسسه سوئیسی به نام robecosam انجام داده است 59 کشور جهان که شامل 21 کشور توسعه یافته و 38 کشور در حال توسعه است مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این مطالعه که با موضوع کشورهای دوستدار محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر انجام شده است 17 شاخص در سه دسته کلی شاخصه های محیط زیست ، شاخصه های اجتماعی و شاخصه های دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق میزان تلاشها برای کاهش گاز های گلخانه ای اعم از دولتی آموزشی و غیره و همچنین میزان خطر و ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو مورد بررسی قرار گرفته است.

انرژی های خورشیدی، بادی و بیو فول ها و همه منابع انرژی با ساخت غیر فسیلی در عرصه فرهنگ استفاده، ریسک تولید و باقی شاخصه ها مورد بررسی قرار گرفته اند در این میان کشور سوئد در جمیع شاخصها به با لا ترین رتبه دست یافته است.

ده کشور اول که در این مطالعه حائز رتبه برتر شدند عبارتند از؛

 

رتبه کشور
1 سوئد
2 استرالیا
3 سوئیس
4 دانمارک
5 نروژ
6 انگلیس
7 کانادا
8 فنلاند
9 آمریکا
10 هلند



کشورهای اروپایی نیز در استفاده از این انرژی ها زبانزدند. نمودار زیر آمار استفاده از انرژی های تجدید پذیر در اروپا را نشان می دهد؛

انرژی
تصویر زیر نیز بیانگر استفاده از انرژی باد در اروپاست؛

انرژی

 

 
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب