امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16000 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با حضور معاون رئیس جمهورصورت گرفت؛

تشکیل اولین جلسه شورای راهبردی تهیه برنامه جامع گردشگری کشور

خبرایران : اولین نشست شورای راهبردی تهیه برنامه جامع گردشگری کشور با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صاحب نظران، اساتید و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری برگزار شد.
تشکیل اولین جلسه شورای راهبردی تهیه برنامه جامع گردشگری کشور

 به گزارش خبرایران از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی اولین نشست شورای راهبردی برنامه جامع گردشگری کشور با دستور جلسه بررسی نحوه تدوین و تنظیم برنامه جامع گردشگری با حضور مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری، سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان، سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان، محمدرضا واعظ مهدوی معاون امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حمید ضرغام رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، رضا معصومی راد رئیس امور فرهنگ گردشگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، محمد تقی رهنمایی استاد دانشگاه، شهرام طالبیان خراسانی مشاور معاونت توسعه علمی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پیروز غفرانی مشاور توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی، فرهاد دبیری معاون محیط زیست سازمان حفاظت از محیط زیست، هاشم آقازاده مدیر گروه گردشگری دانشگاه تهران و هادی جعفری نژاد معاون امور فرهنگ و گردشگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه، حرکت در حوزه گردشگری نیازمند دورنمایی روشن و مشخص است، افزود: برنامه های حوزه گردشگری نباید وابسته به سلیقه مدیران باشد.

سلطانی فر ادامه داد: بنا بر پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تهیه برنامه جامع گردشگری یکی از الزامات اصلی این سازمان در سال اول برنامه ششم توسعه است، این در حالی است که ما باید با توجه به ظرفیتهای تاریخی، طبیعی، زیارتی، توریسم سلامت و رویدادها و مناسبتها، دورنمایی را در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای حوزه گردشگری تهیه و فعالیت های این بخش را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت را می توان مطابق با برنامه ششم توسعه کشور پیش بینی کرد و همچنین برنامه میان مدت را می توان با سند چشم انداز 20 ساله کشور که 10 سال از آن باقیمانده است مطابقت داد و برای برنامه بلندمدت نیز امکان تنظیم برنامه 15 تا 20 ساله وجود دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه تهیه برنامه جامع گردشگری، برای پیشبرد اهداف و فعالیتهای این بخش و همچنین ساماندهی این صنعت، مورد نیاز است، یادآور شد: اقدامات و مطالعاتی که در دو مقطع سالهای 2001 و 2010 صورت گرفته است، با دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است چراکه ما معتقدیم برای تهیه برنامه جامع گردشگری باید از این فعالیتها و برنامه ها نیز بهره بگیریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: دو گروه از مشاورینی که در حوزه گردشگری صاحب سابقه و توانمندی هستند چارچوبی را برای تهیه برنامه جامع گردشگری تهیه کرده اند که بنا بر نظر و انتخاب شورای راهبردی، تهیه این برنامه بر عهده یک گروه قرار خواهد گرفت. امیدواریم با همدلی، هماهنگی و هم افزایی، برنامه مشخص و مفیدی برای هدایت گردشگری داخلی و خارجی کشور، تدوین و تصویب شود.

در ادامه این نشست مشاورین شرکت امکو و همچنین مشاورین شرکت سامان، طرح خود را برای تهیه برنامه جامع گردشگری کشور ارائه دادند.

شرکت امکو با 49 سال سابقه در حوزه شهرسازی، معماری و گردشگری و اجرای چندین پروژه گردشگری را در کارنامه فعالیت خود دارد، همچنین این شرکت طرح جامع جهانگردی کرانه های دریای خزر، پروژه تفریحی دریاچه چیتگر و مجتمع خدماتی رفاهی اکباتان را اجرا کرده است. مشاورین این شرکت در اراده طرح خود به تهیه برنامه ای واقع گرا و عملیاتی تاکید کردند.

همچنین مشاورین شرکت سامان با پیشینه بلندمدت در حوزه گردشگری، طرح خود را ارائه دادند، امکان سنجی مناطق نمونه گردشگری از جمله فعالیتهای این گروه در حوزه گردشگری است. مشاورین این شرکت در طرح خود به منطقه بندی و ناحیه بندی کشور تاکید کردند.

پس از پایان ارائه طرح از سوی این مشاورین، اعضای حاضر در این نشست به بحث و بررسی این طرح ها پرداختند.

حمید ضرغام رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در تهیه برنامه جامع گردشگری باید به تحولات جهانی توجه کرد، گفت: امروز در دوران جهانی سازی فناوری اطلاعات و اقتصاد دانش بنیان هستیم و باید نگاهمان را نسبت به برنامه ریزی تغییر دهیم.برنامه جامع گردشگری کشور اگر در برنامه ششم توسعه کشور قرار گیرد، کارایی بیشتری خواهد داشت.

پیروز غفرانی مشاور توسعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، با بیان اینکه باید به سمت تهیه برنامه استراتژیک در حوزه گردشگری حرکت کرد، افزود: باید با گفتمان سازی در این حوزه به یک درک واحد برسیم.

وی با اشاره به اینکه قاعده گذاشتن برای گردشگری، امری پیچیده است، افزود: جریان سازی، گفتمان سازی و نهادسازی در گردشگری باید مورد توجه قرار گیرد و برای این امر باید اختیارات این حوزه را واگذار کرد.

همچنین هاشم آقازاده مدیر گروه گردشگری دانشگاه تهران با بیان اینکه، تشکیل کمیته های تخصصی در زیرمجموعه شورای راهبردی، لازمه تهیه برنامه جامع گردشگری است، تصریح کرد: این کمیته های تخصصی باید با حضور ذی نفعان صنعت گردشگری تشکیل شود.

رضا معصومی راد رئیس امور فرهنگ گردشگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز با بیان اینکه، حضور صاحب نظران و متخصصین رشته های مرتبط با گردشگری در جلسات شورای راهبردی، راهگشا خواهد بود، یادآور شد: برنامه جامع گردشگری نباید به صورت یک پروژه دیده شود و باید به عنوان یک برنامه ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این برنامه جامع باید تحقق پذیر باشد و تمامی سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در بر بگیرد.

محمدتقی رهنمایی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در تهیه برنامه جامع گردشگری باید واقع گرا باشیم، یادآور شد: تبیین طرح استراتژیک، منطقه بندی کشور براساس ضوابط گردشگری، تهیه طرح جامع گردشگری مناطق کشور و تلفیق این طرح ها برای تهیه برنامه جامع گردشگری راهکار مناسبی برای ساماندهی این حوزه است.

در پایان این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به نظرات و پیشنهادات اعضای حاضر گفت: شورای راهبردی با دستور کار بررسی رویکردها ، استراتژی ها و پیشنهادات ارائه شده توسط مشاورین تشکیل جلسه خواهد داد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب