امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محسن رنجبر اعلام کرد؛

جشنواره ملی «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» دراستان مازندران برگزار می شود/ سفره ایرانی نسبت به سفره‌های چینی و رومی برتری دارد/۵۰۰ نوع غذای محلی در کشورداریم

خبرایران : مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری گفت:یکی از مهمترین ویژگی‌های سفره ایرانی این است که فقط مختص غذا خوردن نیست بلکه این سفره‌ها گویاترین مظاهر فرهنگی هستند که باعث ایجاد صمیمیت می‌شود.
جشنواره ملی «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» دراستان مازندران برگزار می شود/ سفره ایرانی نسبت به سفره‌های چینی و رومی برتری دارد/۵۰۰ نوع غذای محلی در کشورداریم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری جشنواره ملی «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری»، صبح امروز یکشنبه ۱۳ تیر ماه ۹۵، با حضور«محسن رنجبر»مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری، «علی باقرنعمتی» مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، «دلاور بزرگ‌نیا» مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران و اصحاب رسانه، در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری کشور برگزار و دراین نشست خبری «محسن رنجبر» مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری با اشاره به برتری سفره ایرانی نسبت به سفره‌های چینی و رومی، از وجود ۲هزار و ۵۰۰ نوع غذای محلی در کشور خبر داد واظهارداشت: سفره‌های ایرانی به‌دلیل تنوع غذایی و صمیمیت فرهنگی می‌تواند نماد فرهنگی ایران در جهان شود و ایران از قدیم دارای سفره‌های متعددی از جمله سفره هفت‌سین، افطار، سحر، نذورات و سفره‌های محلی و بومی بوده و یکی از مهمترین ویژگی‌های سفره ایرانی این است که فقط مختص غذا خوردن نیست بلکه این سفره‌ها گویاترین مظاهر فرهنگی هستند که باعث ایجاد صمیمیت می‌شود.

 مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری، در ادامه عنوان کرد: سفره ایرانی با وجود تکثر فراوان در عین حال تعادل دارد یعنی علاوه بر رنگ‌های متعدد غذاها سفره‌های ایرانی در مناطق مختلف کشور از یک تعادل برخوردارند به‌طوری که براساس ۳ مکتب غذاهای ایرانی، چینی و رومی همیشه سفره ایرانی جزو مکاتب غذایی منحصر به فرد و دارای تعادل بوده است.

 رنجبر، با پرداختن به مصادیق سفره‌های ایرانی افزود: برای ایرانیان میهمانی و میزبانی آن‌قدر مهم است که همیشه در تعارف‌های خود همچون «بفرمایید نان و پنیر» در عین سادگی از ویژگی صمیمیت برخوردار است.

 مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری، در پایان با اشاره به تقسیم کشور به ۸ منطقه جغرافیایی در حوزه غذاهای محلی عنوان کرد: جشنواره این مناطق به‌ترتیب با جشنواره منطقه یک: گیلان، مازندران، گلستان و قزوین؛ منطقه ۲: زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل؛ منطقه ۳: همدان، کرمانشاه، کردستان و ایلام؛ منطقه ۴: خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و سمنان؛ منطقه ۵: البرز، تهران، قم، مرکزی و اصفهان؛ منطقه ۶: یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان؛ منطقه ۷: فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان؛ منطقه ۸: خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس از ۳۰ تیر تا ۱۰ دی‌ماه به‌ترتیب فواصل زمانی برگزار می‌شود.

 

نعمتی: جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در ۸ منطقه کشور برگزار می‌شود

علی باقر نعمتی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، در ادامه این نشست خبری، با بیان اینکه جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری در ۸ منطقه کشور برگزار می‌شود، گفت: ۲۰۰میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی تعلق دارد.

وی ادامه داد: غذا به عنوان یکی از آیتم‌های برنامه‌ریزی برای سفر و گردشگری در تمام کشورهای گردشگرپذیر مورد توجه قرار  می‌گیرد. در کشور ما هم به عنوان یکی از نقاط دنیا که ظرفیت گردشگری بالایی دارد،‌ غذا می‌تواند در تبلیغ بیشتر این ظرفیت مورد توجه باشد و غذا سهم چشمگیری در اقتصاد گردشگری دنیا دارد. ۲۰۰ میلیارد دلار از اقتصاد گردشگری دنیا به گردشگری غذایی برمی‌گردد یعنی یک دهم درآمد گردشگری دنیا از غذا است و طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی هر گردشگر ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار صرف تأمین خوراک می‌کند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، در پایان سخنان خود اظهار داشت: با برگزاری جشنواره سفره ایرانی درصدد هستیم تا برندسازی غذتهای ایرانی در صنعت گردشگری، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستورانها، افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات گردشگری، معرفی و ترویج غذاهای سنتی و ایجاد ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع غذایی را داشته باشیم.

 

بزرگ‌نیا : استان مازندران اولین منطقه برگزارکننده جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری می باشد

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران، در ادامه این نشست خبری گفت: این استان اولین منطقه برگزارکننده جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری می باشد و هر استان برای این جشنواره باید سه غذای شاخص، سه پیش‌غذا و دسر را معرفی کند.

 مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران، اظهار داشت: می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره در نهایت به ارتقاء سطح خدمات به گردشگران برسیم به طوریکه بعد از برگزاری جشنواره باید تلاش کنیم تا رستوران‌ها از غذاهای محلی برای پذیرایی از گردشگران استفاده کنند و تنها یک منوی واحد در سراسر کشور عرضه نشود و رستوران‌های بومی تا به الآن غذاهای محلی را جدی نگرفته‌اند باید این قضیه ابتدا حل شود و سپس موضوع غذای ایرانی را به بحث بین‌المللی بکشانیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب