امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16075 تاریخ انتشار: جمعه ۱۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اوباما در ورشو اعلام کرد؛

اروپا هم پیمان بزرگ ما خواهد ماند/ واشنگتن برای تقویت امنیت در اروپا تلاش می‌کند/ حملات دالاس حملاتی حساب‌شده، نفرت‌انگیز و تبهکارانه است

خبرایران: رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رییس کمیسیون و نیز رییس شورای اروپا در ورشو با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا هم‌پیمان بزرگ کشورش باقی خواهد ماند و جامعه جهانی همواره به این اتحادیه نیاز خواهد داشت، گفت:‌ واشنگتن برای تقویت امنیت در اروپا تلاش می‌کند.
اروپا هم پیمان بزرگ ما خواهد ماند/ واشنگتن برای تقویت امنیت در اروپا تلاش می‌کند/ حملات دالاس حملاتی حساب‌شده، نفرت‌انگیز و تبهکارانه است

به گزارش خبرایران طبق گفته شبکه خبری اسکای نیوز عربی، باراک اوباما،‌ رئیس جمهوری آمریکا امروز (جمعه) در کنفرانس مطبوعاتی که پیش از آغاز نشست ناتو در شهر ورشو برگزار شد، با اشاره به تیراندازی به نیروهای پلیس این کشور در شهر دالاس ایالت تگزاس و تسلیت به خانواده‌های افسران کشته شده در این حمله و ابراز همدردی با آنها گفت: تمرکز ما در این شرایط دشوار بر همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه تقویت امنیت استوار است.

اوباما حملات دالاس را "حملاتی حساب‌شده، نفرت‌انگیز و تبهکارانه" توصیف کرد و گفت: آمریکا از این تیراندازی‌ها وحشت کرد و این حملات هیچگونه توجیهی ندارند. عدالت اجرا خواهد شد.

این حملات یادآور جانفشانی‌هایی است که افسران اجرای قانون انجام می‌دهند.

اوباما در ادامه درباره اتحادیه اروپا گفت:‌ ما در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستیم اما در کنار زبان واحد و پول مشترک، هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه دیگری اسلحه به دست نگرفته است و ما باید از این دستاوردها حفاظت می‌کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود:‌ اروپا هم پیمان بزرگ ما خواهد ماند و هرگز جامعه جهانی از این نهاد بی‌نیاز نخواهد بود. ما به همکاری‌های خود با اتحادیه اروپا در چارچوب تقویت امنیت و عملیات‌های اطلاعاتی و رصد تحرکات تروریست‌ها و نیز بیرون راندن داعش از عراق و سوریه و همچنین تلاش‌هایمان در افغانستان برای برقراری امنیت و توسعه ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از "سخاوتمندی" کشورهای عضو اتحادیه اروپا در میزبانی از تعداد زیادی از پناهجویان گفت: دولت‌های ما نمی‌توانند منزوی باشند و ما برای تقویت امنیت اروپا تلاش خواهیم کرد.

دونالد تاسک، رئیس پارلمان اروپا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ابتدا با دولت و مردم آمریکا به دلیل حادثه تیراندازی در شهر دالاس تگزاس و کشته شدن پنج افسر پلیس و زخمی شدن 11 تن دیگر ابراز همدردی کرد و گفت: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تهدیدات امنیتی ما را نگران کرده و بر ما لازم است با این تهدیدات مقابله کنیم و یکی از این راه‌های مقابله با این تهدیدات اتحاد میان اتحادیه اروپا و آمریکا و ناتو است.»

تاسک افزود:‌ «ما یکدیگر را کامل می‌کنیم و از امنیت و ثبات خود در  خارج و داخل مرزهایمان حفاظت می‌کنیم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با دشواری‌هایی همراه خواهد بود ابراز امیدواری کرد که همکاری‌ها میان این اتحادیه و آمریکا افزایش یابد. وی تاکید کرد:‌ «ما اصول دموکراسی مشترکی با آمریکا داریم که ما را به اتحاد با یکدیگر فرا می خواند.» تاسک در ادامه گفت: «هر که علیه آمریکا سلاح به دست بگیرد به اتحادیه اروپا حمله کرده است و همین طور برعکس آن نیز صحیح است.» رئیس پارلمان اروپا ادامه داد:‌ «هر که با دموکراسی مخالف باشد و علیه آن اقدام کند،‌ با ما نیز خواهد جنگید.»

اوباما در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد ادامه تحریم‌ها علیه روسیه در مرحله کنونی همچنان با یکدیگر توافق دارند و این تحریم‌ها تا زمانی که مسکو به تعهدات خود در توافقنامه مینسک عمل نکند ادامه خواهد داشت.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز در واکنش به این اظهارات اوباما با اشاره به اینکه روسیه از نزدیک فعالیت‌های نشست سران ناتو را دنبال می‌کند، ابراز امیدواری کرد که در نهایت منطق سلیم در این نشست حاکم باشد. پسکوف تاکید کرد: روسیه همواره با گفتگو با ناتو و هماهنگی با این نهاد به ویژه در زمینه مقابله با تهدیدات واقعی تروریسم موافق بوده است و از آن استقبال می‌کند. احمقانه است که ناتو از تهدیداتی که منشا آن را روسیه می‌داند، سخن می‌گوید. روسیه به دنبال دشمن نیست اما می‌بیند که این اتفاق در حال رخ دادن است. زمانی که سربازان ناتو در امتداد مرز ما حرکت می‌کنند و جت‌های ناتو به پرواز در می‌آیند، این ما نیستیم که به مرزهای ناتو نزدیک می‌شویم.

کاخ ریاست جمهوری روسیه با اشاره به اینکه از اظهارات ینس استولتنبرگ، ‌دبیر کل ناتو استقبال می کند اعلام کرد: در صورتی که ناتو از موضعگیری‌هایش علیه مسکو دست بردارد، امکان همکاری روسیه با ناتو وجود دارد.

دبیرکل ناتو امروز در ورشو گفت که اقدامات "خصمانه" روسیه در اوکراین ائتلاف را بر آن داشت است تا تدابیر امنیتی خود را در شرق اروپا توسعه دهد. وی پیش از نشست سران ناتو که امروز در ورشو آغاز به کار می‌کند، گفت: کشورهای حوزه بالکان و لهستان جزو کشورهایی هستند که از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه احساس ناامنی دارند. تا پیش از اقدامات خصمانه روسیه در کریمه، هیچکس از تقویت بازدارندگی سخن نمی‌گفت.

در همین حال اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان گفت که ناتو حق دارد در جبهه‌های شرقی خود برای مقابله با آنچه "روسیه متخاصم و کاملا غیر قابل پیش‌بینی" توصیف کرد، نیرو مستقر کند. به گفته فون درلاین، کشورهای حوزه بالتیک خواستار تضمین هستند چرا که الحاق شبه‌جزیره کریمه نشان داد که "روسیه به مرزها احترام نمی‌گذارد." وزیر دفاع آلمان امروز به شبکه تلویزیونی ای آر دی آلمان گفت، ناتو باید از "موضع قدرت" مذاکرات خود با روسیه را حفظ کند.

 
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب