امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16183 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اجراي طرح سلامت شغلي رانندگان از سوي مراكز تخصصي طب كار در كشور

خبرایران:134 مركز تخصصي و شركت طب كار داراي مجوز جهت انجام معاينات سلامت شغلي رانندگان در كليه استان‌هاي كشور و شهرستان‌هاي با تعداد بالاي راننده، با سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي تواقفنامه شغلي منعقد نمودند.
اجراي طرح سلامت شغلي رانندگان از سوي مراكز تخصصي طب كار در كشور

به گزارش  خبرایران از روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، غلامحسين دغاغله مديركل دفتر حمل‌ونقل كالا اين سازمان با بيان اين خبر افزود :

طرح صحت و سلامت شغلي رانندگان از سال 83 و طبق قوانين و مقررات اعلام شده از طرف مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي با 8 مركز آغاز گرديده و در حال حاضر 134مركز طب كار  ( در قالب مركز تخصصي ، شركت طب كار و پزشكان داراي مجوز) جهت انجام معاينات رانندگان در كليه استانهاي كشور و شهرستانهاي با تعدادراننده زياد با سازمان متبوع توافقنامه منعقد نموده اند،كه نسبت به سال 1393 به ميزان 19% افزايش يافته است.

وي با بيان اين كه در سال 95 تعداد كل معاينات انجام شده در كشور 522 هزار و 768 فقره  اعلام شده است، افزود :

رانندگان برون شهري به دليل نقش مهمي كه در جلوگيري از بروز سوانح رانندگي دارند و همچنين ماهيت شغل خود كه ارتباط مستقيمي با جان انسانها دارد ، بايستي از سلامت جسمي و روحي بالاتري برخوردار باشند. بر همين اساس انجام معاينات پزشكي و لزوم داشتن كارت صحت و سلامت به عنوان يكي از مفاد اصلي آيين نامه حمل بار و مسافر و مدت پروانه فعاليت و .... آيين نامه اجراي قانون تامين اجتماعي رانندگان و .... به شمار مي رود.

دغاغله در خصوص نرخ معاينات  اظهار داشت : نرخ انجام معاينات سلامت شغلي در حال حاضر براي افراد: با سن كمتر از 40 سال750 هزار ريال (بدون نوار قلب) و  افراد با سن بالاتر از 40 سال 800 هزار ريال (با نوار قلب) مي باشد كه در سالجاري فعلا افزايش نيافته است كه اين معاينات مشتمل بر  معاينات باليني و آزمايشهاي تشخيص طبي( از قبيل كلسترول،قند خون،........)، بينايي سنجي، شنوايي سنجي،آزمايش گروه خوني و RHبراي رانندگاني كه براي اولين بار معاينه مي شوند،   تست روان سنجي MMPI ،مي‌باشد.

دغاغله در خصوص نگاه سازمان به ادامه طرح مذكور اظهار داشت : با توجه به گذشت بيش از يك دهه از آغاز طرح و افزايش كمي معاينات، ديدگاه اين سازمان ارتقاء سطح كيفي معاينات و تداوم اقدامات پيشگيرانه و همچنين كمك به وضعيت بيمه افراد مسن و داراي سابقه كار طولاني كه موفق به اخذ برگه سلامت جسمي و روحي نمي شوند، مي باشد كه در اين خصوص رايزني‌هايي در سطح بالاترين مقام سازمان متبوع با سازمان تامين اجتماعي صورت پذيرفته كه موضوع در دست پيگيري مي باشد.

مدير كل دفتر حمل ونقل كالا  خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت سنجش رفتاري  مبتني بر تكنيك هاي روانشناسي رانندگان ، موضوع جايگزيني روش هاي سنجش رفتاري- رواني رانندگان با تست روانسنجي MMPI كه در حال حاضر در قالب معاينات از رانندگان انجام مي گردد، در دستور كار سازمان با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار دارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب