امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16189 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردارجواد خضرایی اعلام کرد؛

اختصاص یک میلیارد تومان برای حمایت از پایان نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس/ اثرپذیری دفاع مقدس ازعاشورای امام حسین(ع)/ ما به دنبال کمال مطلوب هستیم/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج نظامی گری نیست/ دفاع مقدس مدفون در تاریخ نیست

خبرایران:مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج نظامی گری نیست بلکه ترویج اخلاقیات و پای‌بندی به آن در جامعه است.
اختصاص یک میلیارد تومان برای حمایت از پایان نامه‌ها با موضوع دفاع مقدس/ اثرپذیری دفاع مقدس ازعاشورای امام حسین(ع)/ ما به دنبال کمال مطلوب هستیم/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج نظامی گری نیست/ دفاع مقدس مدفون در تاریخ نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری تشریح برنامه های باغ موزه دفاع مقدس صبح امروز 22 تیرماه 1395 با حضور«سردارجواد خضرایی» مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و مشاور شهردار تهران ،«اصغر رضوانی» مدیر روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس و اصحاب رسانه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزارو دراین نشست خبری«سردارجواد خضرایی» مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس اظهارداشت: ارائه شیوه‌نامه جدید حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکترا با موضوع دفاع مقدس و مرتبط با آن و بیان کارکردهای شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت هدفی بوده که ما امروز برای این نشست خبری درنظر گرفته ایم.

مشاور شهردار تهران با ارائه مقدمه‌ای درموردپایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس تصریح کرد: کارکردهای دفاع مقدس شامل دو بخش هستند و بخش اول تجارب و آموزه‌های نظامی است که در طی سالیان به کمک نیروهای مسلح آمده او بخش دوم نیز در 2 بخش تجارب زیرساختی شامل صنعتی، پزشکی، مهندسی و... و اخلاقی و رفتاری است.

وی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس اشکال و رفتارهایی صورت می گرفت که چهره‌ی منفور جنگ را تغییر داد و جنگ ما دفاع مقدس شد. اما سوال این است که چرا آن رفتارها و خلقیات دوران دفاع مقس، پس از آن دوران در جامعه تعمیق و تعمیم پیدا نکرده است و شهدا و آن ایثارگری‌ها برای ما محترمند اما از رفتارهایشان الگو نمی‌گیریم.

سردارخضرایی تاکید کرد: این سوال را با جامعه‌شناسان در میان گذاشتیم و آنان بیان کردند که چون آن رفتارها در متن دفاع مقدس اتفاق افتاده است و امروز آن متن وجود ندارد، باید راهکاری برای الگوگیری از آن رفتارها یافت و برای یافتن آن راهکارها و تعمیق آن در جامعه 2 کار می‌توانستیم انجام بدهیم.

وی ادامه داد: نخست مراجعه به جامعه‌شناسان بود اما چون این مورد نتایج پژوهشی محدودی به همراه داشت صرف نظر کردیم و راه دوم یعنی حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی پرداختیم و در ابتدا به بررسی وضعیت پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها پرداختیم که با رقم بسیار کم مواجه شدیم و براساس مکتوباتی که از دانشگاه‌ها دریافت کردیم، این عدد طی سال‌های اخیر کمتر از هزار است و نتایج و کاربست از آن پایان‌نامه‌ها نیز خیلی عمیق نیست و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس افزود: در برخی موارد پایان‌نامه‌هایی با عناوین مشابه یافتیم. توقع این است که از پایان‌نامه دکترا، دکترین جدیدی حاصل شود و به نظر می‌رسید مشکلاتی از قبیل دراختیار نداشتن موضوع و عنوان مناسب، عدم توانایی اساتید در تامین نیازهای علمی دانشجویان و عدم حمایت مادی دانشگاه‌ها وجود داشت، لذا بر آن شدیم تا این نارسایی‌ها و نیازها را مرتفع کنیم.

وی یادآورشد: شیوه‌نامه‌ای با 4 اصل در باغ موزه دفاع مقدس برای حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا مرتبط با دفاع مقدس آماده کردیم و اول 2 هزار و 700 عنوان پیشنهادی برای پایان نامه‌ها در سایت باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت معرفی شده که شیوه‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز در همان سایت آمده است.

سردارخضرایی ابرازداشت: با 121 دانشگاه که مجموع شعب دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور را 2 دانشگاه حساب کرده‌ایم، در این خصوص مکاتبه داشتیم و دومین اصل حمایتی، مربوط به حمایت مالی است. یک میلیارد تومان برای حمایت از پایان نامه‌ها در سال جاری در نظر گرفته شده است که 4 میلیون تومان به پایان‌نامه‌های ارشد و 6 میلیون تومان به پایان‌نامه‌های دکترا اختصاص می‌یابد.

وی در مورد سومین اصل اضافه کرد: اصل سوم این است که علاوه بر وجود اساتید مشاور و راهنما، 60 استاد ناظر که دوران دفاع مقدس را درک کردند ودربحث دفاع مقدس متخصص وازمدارک و مدارج علمی برخوردارند برکارتدوین رساله‌ها نظارت خواهند کرد و برای دانشجویان که نیازمند منابع تحقیقاتی هستند، کتابخانه تخصصی و آرشیوی در نظر گرفته شده است که این کتابخانه در باغ موزه دفاع مقدس واقع است.

مشاورشهردارتهران خاطرنشان کرد: با آغازاین طرح نامه‌های مختلفی از سوی دانشگاه‌ها و دانشجویان دریافت شده و امیدواریم حرکت خوبی در این زمینه صورت بگیرد و باغ موزه دفاع مقدس پسوندی با عنوان ترویج فرهنگ مقاومت دارد و دفاع مقدس از عاشورای امام حسین(ع) اثرپذیری داشته است اما چرا نتوانسته‌ایم از عاشورای انقلاب اسلامی بهره ببریم.

وی یاداورشد: ما به دنبال کمال مطلوب هستیم و دفاع مقدس شاخصی برای دستیابی به کمال مطلوب است و نیازهای ما را پاسخگو است و بدین منظور از 2 سال پیش شورای ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را تشکیل دادیم و طی 2 ماه تحقیق به 61 برنامه عنوان شد و تاکنون 31 جلسه با حضور کارشناسان، نمایندگان مجلس، شخصیت‌های فرهنگی و مسئولان نظامی برگزار شده است.

سردارخضرایی ابرازداشت: آیین نامه و اهداف این شورا در نخستین جلسات به تصویب رسید و دبیرخانه‌ای ذیل این شورا تشکیل شد و پس از تهیه عنوان برنامه‌ها، به تهیه طرح پیشنهاد کارفرما و طرح تحقیق پرداختیم و در پایان این ماه حداقل 20 مورد قرارداد پژوهشی منعقد و وارد فاز تحقیق خواهد شد. برخی از طرح‌های تحقیق را 7 بار ارجاع دادیم و به طور مثال سالانه بین 17 تا 19 هزار یادواره و گرامیداشت شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود اما تاثیرگذار کمی داشته است لذا به دنبال این هستیم که این یادواره‌ها را ارتقا بدهیم.

وی ادامه داد:ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج نظامی گری نیست بلکه ترویج اخلاقیات و پای‌بندی به آن در جامعه است و از سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها همچون وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پروش و سازمان تبلیغات اسلامی تقاضا داریم بخشی از کارشناسان خود را به عنوان کاربر در این طرح مشارکت دهند و مجریان را یاری کنند. امید است تا با تهیه نظامنامه‌ها، کاربست‌ها و شیوه‌نامه‌ها بتوانیم کارکردهای فرهنگ ایثار و شهادت را تسری بدهیم.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس  تاکید کرد: در خصوص موضوعات عناوین پیشنهادی در طرح حمایتی از پایان‌نامه‌ها باید گفت که موضوعات پیشنهادی در حوزه علوم انسانی، مهندسی، پزشکی است که با دفاع مقدس ارتباط دارند. 500 عنوان نیز به موضوعات نظامی اختصاص دارد که بیشتر مربوط به دانشجویان دانشکده‌های نظامی است وتلاش ما این است تا این پایان‌نامه‌ها به دکترینالی تبدیل شود و مورد استفاده مردم و جامعه دانشگاهی قرار گیرد.

وی درپایان گفت: نیازمندی به دفاع مقدس به عنوان مطالبه جدی تلقی نمی‌شود و ما نتوانسته‌ایم خود از دفاع مقدس به خوبی استفاده کنیم در حالی که برخی از کشورها به طور مثال در بخش نظامی از دستاوردها و تجارب ما استفاده می‌کنند. دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ما و در راس آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور جدی به موضوع بهره‌گیری از دفاع مقدس نمی‌پردازند و دفاع مقدس مدفون در تاریخ نیست. دفاع مقدس با کارکردهای اخلاقی و رفتاری قابلیت جامعه سازی و تمدن سازی دارد و دفاع مقدس می‌تواند نیازهای امروز جامعه را برطرف و درجهت ترویج و توسعه جامعه نقش موثری را ایفا کند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب