امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 16255 تاریخ انتشار: جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محسنی بندپی در سخنان پیش ازخطبه اعلام کرد؛

خانواده‌های دارای ۲ عضو معلول به بالا صاحب‌خانه می‌شوند/۴۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیادصورت می‌گیرد/در سال ۹۴ از وقوع ۴۷۰۰ خودکشی جلوگیری کردیم

خبرایران:رئیس سازمان بهزیستی گفت:۴۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد، وقوع ۶۰ درصد جرایم خرد به دلیل اعتیاد صورت می‌گیرد.
خانواده‌های دارای ۲ عضو معلول به بالا صاحب‌خانه می‌شوند/۴۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیادصورت می‌گیرد/در سال ۹۴ از وقوع ۴۷۰۰ خودکشی جلوگیری کردیم

به گزارش خبرایران،انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در سخنان پیش از خطبه نمازجمعه امروز 25 تیرماه 1395 با اشاره به اقدامات عملکردهای سازمان بهزیستی گفت:‌ به برکت جمهوری اسلامی ایران سازمان بهزیستی در جهت تحقق آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات و دستورات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به پیشنهاد شهید فیاض‌بخش تأسیس شد.

وی ادامه داد: سازمانی که بر اساس وظایف قانونی عهده‌دار اقدامات، وظایف،‌تعهدات و مأموریت‌های ارزشمندی مانند حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست،‌کودکان بدسرپرست، ارائه خدمات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها،‌ارائه  خدمات آموزشی و تخصصی به بیماران، پیشگیری از اعتیاد،‌درمان و بازتوانی معتادان بهبودیافته، اشتغال و توانمندسازی معتادان و حمایت نیت‌های خیرخواهانه و سازمان‌های مردم نهاد از جمله اهداف سازمان بهزیستی است.

بندپی اظهار داشت:‌برای تحقق این اهداف سازمان بهزیستی ۴ هدف کلی را در دست انجام دارد اولین هدف پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی است چرا که بر اساس تحولات محیط و زندگی صنعتی شاهد تغییرات و دگرگونی‌هایی در فرهنگ جوامع هستیم که بر این آسیب‌ها تأثیر گذاشته است.

وی خاطر نشان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود که در طی سال گذشته دو بار مسئولان نظام را احضار کردند و از آنها خواستند نسبت به کنترل و شیوع آسیب‌ها اقدام کنند، اولین آسیب خانمان‌برانداز اعتیاد است،‌اعتیادی که باعث از دست رفتن نیروی کار،‌عدم پیشرفت تحصیلی، فروپاشی خانواده‌ها می‌شود و بر اساس آمارها بیش از ۴۰ درصد طلاق‌ها به دلیل اعتیاد، وقوع ۶۰ درصد جرایم خرد به دلیل اعتیاد صورت می‌گیرد.

بندپی با بیان اینکه سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی‌ترین نهاد حاکمیتی در بحث شیوع از اعتیاد است،‌افزود: ارتقاء بخشیدن آگاهی‌های جامعه نسبت به این مسئله و ارتقاء دانش خانواد‌ه‌ها و ایجاد حساسیت و آگاهی در جامعه، برگزاری کارگاه‌های رسانه‌ای، راه‌اندازی خط تماس آنلاین برای دریافت مشاوره، و استقرار ۵۱۰۰ تیم اجتماع‌محور در محله‌های دارای ریسک بالا، از جمله اقداماتی است که سازمان بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد انجام داده است.

رئیس سازمان بهزیستی طلاق را دومین آسیب اجتماعی مهم در جامعه دانست و افزود:‌همانطور که استحضار دارید اصلی‌ترین بنیاد در جامعه خانواده است و اگر دلایلی باعث شود اصل خانواده دچار مشکل شود به دنبال آن تربیت فرزندان به خطر افتاده و شاهد بی‌سرپرست شدن فرزندان و همسران می‌شویم و این موقعیت شرایطی را فراهم می‌کند که نتیجه آن ناپایداری جامعه خواهد بود.

وی در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از طلاق، گفت:‌ برنامه‌های آموزش پیش از  ازدواج، آموزش‌ مهارت‌های زندگی،‌دایر کردن بیش از ۱۶۰۰ مرکز مشاوره،‌استقرار ۴۵۰ پایگاه سلامت اجتماعی و استفاده از ۳۹۰۰ مدرس آموزش دیده برای کنترل و مهار طلاق از جمله اقداماتی است که تا کنون انجام شده است.

بندپی تصریح کرد: بر اساس آمار در سال ۹۳،‌به ازای یک ساعت ۱۹ طلاق رخ می‌داد که این آمار در سال جاری کاهش چشمگیری داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت‌ها را یکی دیگر از اهداف سازمان بهزیستی دانست و افزود: شنوایی‌سنجی برای کودکان زیر یک سال در سال ۹۳ به گونه‌ای که توانستیم ۶۳ درصد کودکان زیر یک سال را تحت پوشش قرار دهیم در سال ۹۴، ۹۶ هزار نفر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کودک را غربالگری شنوایی‌سنجی کردیم و تعهد داده‌ایم برای سال ۹۵ بیش از ۹۰ درصد کودکان تحت آزمایش شنوایی‌سنجی قرار گیرند.

بندپی افزود: در خصوص غربالگری بینایی‌سنجی نیز برای سه میلیون کودک ۳ تا ۶ سال که ۷۵ درصد کودکان را شامل می‌شود،‌اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و متعهد شدیم در سال ۹۵ بینایی‌سنجی را برای ۸۵ درصد از کودکان انجام دهیم که نتیجه این آزمایشات شناسایی ۱۰۰ هزار کودک بود که برای دریافت خدمات به مراکز درمانی ارجاع دادیم. بحث بعدی جلوگیری از معلول‌زایی با ورود به بحث اختلالات ژنتیکی است که در این زمینه با ۲۶۰۰ پزشک و ۲۵۰ غربالگر وارد عمل شده‌ایم و شرایطی را فراهم کرده‌ایم که این اختلالات مورد شناسایی قرار گیرد به گونه‌ای که ۱۳۰۰ نوزادی که می‌خواستند با معلولیت شدید متولد شوند با استفاده از قانون و شرع سقط‌درمانی کردیم.

وی در خصوص توانمندسازی افراد آسیب‌دیده گفت: ارائه خدمات استاندارد بر اساس آخرین دستاوردها از استراتژی‌های سازمان بهزیستی است، برخورداری از لوازم توانبخشی از جمله مسائلی است که تلاش کردیم در اختیار معلولان قرار گیرد به گونه‌ای که در سال ۹۴، ۹۸ معلول از این لوازم برخودار شدند و ۲۲۰ هزار معلول در سال ۹۵ قرار است از این امکانات استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص شرایط تأمین مسکن افراد معلول گفت: با همکاری بنیاد مستضعفان که زیر نظر دفتر مقام معظم رهبری است تلاش داریم برای خانواده‌هایی که بیش از دو معلول دارند مسکن احداث کنیم به گونه‌ای که در یک برنامه دو ساله تمام این خانواده‌ها صاحب مسکن شوند،‌همچنین ۴۶ هزار مسکن نیز برای خانواده‌های بی‌سرپرست در دست احداث است.

بندپی افزود: در سه ماهه اول سال ۹۵، برای ۸۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد کردیم چرا که ارتقاء تقویت توانمندی‌ها و خودباوری یک از استراتژی راهبردی سازمان بهزیستی است و برخوردار کردن جامعه هدف از تعالیم قرآنی نیز در دستور کار ما قرار دارد به عنوان مثال مسابقات بین‌المللی جهان اسلام در مصلی امام خمینی برگزار شد که از رویکردهای سازمان بود و توانستیم در سال ۹۴ به عنوان یکی از سازمان‌های برتر قرانی شناخته شویم.

وی برخودار بودن از شبکه وسیع اورژانس اجتماعی را یکی از ویژگی‌های سازمان بهزیستی دانست و افزود: باهمکاری اورژانس اجتماعی در سال ۹۴ از وقوع ۴۷۰۰ خودکشی جلوگیری کردیم. یکی از اقدامات اورژانس اجتماعی استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد است و از سوی دیگر بدون حمایت دولت هیچ یک از این اقدامات قابل انجام نیست بنابر این جلب مشارکت تمام سازمان‌ها و اقدامات نیکوکارانه را متقاضی هستیم و امیدواریم بتوانیم برای افرادی که به دلیل عدم استفاده از فرصت‌‌های برابر دچار آسیب شده‌اند با بهره‌گیری از آموزه‌های علمی و دینی بتوانیم ایرانی با نشاط را فراهم کنیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب